6-2007

Camperrit No. VI - 2007 (Herfstrit)

Deel 1

Zo. 14 get. Omdat het Herfstvakantie is, gaat echtgenote AN oppassen bij de kleinkinderen. Ik besluit om (niet gewend om alléén op stap te gaan), tóch ook te gaan genieten van het fraaie herfstweer en dus vetrekken we rond het middaguur naar Hilversum. Na een zonnige ontvangst bij de kinderen in de tuin, vertrek ik richting NAARDEN en na een korte rit arriveer ik op de Camper-P "Over de Tol", gelegen aan het water van de 2e vestinggracht. Er staan al een 3-tal campers en al ras zijn we in gesprek en deel ik "Camperkriebels" uit, die in goede aarde vallen. Te voet ga ik de Vestingstad Naarden bezoeken. Aangelokt door het mooie weer is de druk met dagjesmensen en als eerste bezoek ik de Grote- of Vituskerk (1440) met fraaie plafondschilderingen van het houten middenschip. Ik maak vervolgens een rondwandeling langs de grachten van het Bastion met o.a. het Arsenaal en rest. Fagel. Teruggekeerd op de P. staan er inmiddels 6 campers, waarvan er 3 blijven overnachten. Stoeltjes worden buiten gezet, om van de zon te kunnen genieten.

Ma. 15 okt. Na een frisse nacht staat om half negen de zon ai weer op de camper. Na het ontbijt pak ik de fiets en maak een rondje in de vroege herfstzon. Wel koud, maar ook zo mooi! Daarna vertrek ik via de Holt. Brug en de N701 (Oostvaardersdijk) ri. Lelystad. Ik maak verschillende stops: ais eerste, de werkhoven van Rijkswaterstaat en vervolgens: de "Lepelaarsplassen" (natte graslanden en kwelpolders) en tot slot van de morgen, de "Oostvaaraersplassen", waar ik de zilverreigers, lepelaars en aalscholvers kan observeren. Na een broodje en even genieten van de zon, gaat het verder naar de campermakelaardij "World Next Door" in Lelystad, waar mijn huidige camper in 2001 werd aangekocht. (Even lekker bijpraten met Ber Sier over het camperen). Daarna wordt koers gezet naar de Batavia-werf om het VOC-schip" Batavia" te bekijken en in de aangrenzende haven de windjammers ais "Stedemaegnt" en "Eendracht". Tot slot neem ik de gelegenheid waar voor een bezoekje aan het Outlet-center "Batavia-stad". Daarna ga ik op zoek naar de Camper-P onder aan de brug bij de dijk Lelystad- Enkhuizen. Ik bof, dat de hoogteboom, waarmee dit werkeiland normaal is afgesloten (tijdelijk?) is verdwenen en zoek een mooie piek met zicht op het IJsselmeer. Tot de zon ondergaat, geniet ik van een boeiend schouwspel van water en zon!

Di 16 okt. Wederom is het een zonnige dag met ca. 19 gr. en een stevige Z.W. wind. Na zonsopgang en ontbijt kijk ik op de kop van het werkeiland Rijkswaterstaat naar allemaal bedrijvigheid óp en om het water. Ik heb een mooi uitzicht op de skyline van Lelystad met o.m. de "Batavia". Daarna vertrek ik via de A6 en A27 naar HUIZEN en de camper-P aan de IJsselmeerstraat. Deze straat vindt je (nog) niet op de navigatie (nieuw wijk) en ligt a/h Gooimeer bij de trimbaan en skischans. De Camper-P heet "Wolfskamer" en er zijn 2 plaatsen voor gratis verblijf (36 uur). Overigens: een mooie piek! Vanaf de Camper-P kun je prachtig wandelen/fietsen langs het Gooimeer door het Goois Natuurreservaat "Naardereng". Hier zijn diverse routes mogelijk. Na de lunch ga ik op zoek naar een bedrijf in Huizen, waar ik van 1964-1970 gewerkt heb, t.w. Baiamundi Nederland B.V. (NU "B.N. International" geheten). Na enig vragen en zoeken, vind ik het op een ander adres en maak een praatje met de portier. Alle namen, die ik nog ken uit het verleden zijn verdwenen, met uitzondering van de toenmalige administrateur, die ook met VUT is gegaan en in Huizen woont. Dat adres heb ik; kijken wat het gaat opleveren! In de middag nog een wandeling in het natuurgebied en lekker genieten van de zon. Tegen vieren op de fiets naar Huizen(centrum), dat nog altijd even "dorps" oogt als in de 60-er jaren. Zelfs de oude vissershuisjes staan nog overeind!

Wo. 17 okt. Huizen heeft daarentegen wel veel geïnvesteerd in het nieuwe havencompiex aan het Gooimeer. De oude Gemeentehoven is geheel gerenoveerd en vergroot en nabij de "kalkovens" is een nieuwe, moderne haven aangelegd met een enorm parkeerterrein. Een "Botter helling" is in aanbouw. De slotdag van deze trip brengt helaas geen mooi weer: het regent voortdurend. Ik besluit op zoek te gaan naar mijn oud-collega uit de Baiamundi periode uit de 60-er jaren, die ik op het spoor ben gekomen. Dat pakt verkeerd uit. Het adres gevonden, maar mijn oud-collega is aan het verbouwen en ik kom ongelegen. We maken een afspraak voor over een maand en ik vertrek naar Hilversum, om mijn eega, die op de kleinkinderen heeft gepast, op te halen. Tegen vieren arriveren we gezamenlijk in Apeldoorn. Over het eerste deel van de Herfstrit ben ik zeker tevreden: mooi weer en veel gezien, alsook mooie Camperplaatsen. Alleen samen is wei leuker!

HERFSTRIT DEEL II

Vr. 26 okt We vetrekken na de lunch naar de Camping Lierderhoit in Beekbergen voor een lang weekend. Na een korte rit (we hadden het ook op de fiets kunnen doen), arriveren we op de camping en worden we hartelijk ontvangen worden door het organisatie comité voor de le lustrumviering van de Camperclub Nederland, die ons naar onze plaats brengen. Die dag zullen er zo'n kleine 120 campers arriveren, gevuld met "lustrumgangers". We installeren ons en dan begint het kennismaken met buren en opfrissen van oude contacten. Ondanks het frisse weer (droog, maar geen zon) is de sfeer voortreffelijk. We koken ons eigen potje en nemen dan wat (gemiste) rust. Om 20 uur worden we verwacht voor de "Camperklets" in de kantine, waar we verwelkomt worden met koffie en gebak (!). De avond verloopt in een gezellige sfeer en tegen elf uur zoeken we ons bed op, moe van alle indrukken.

Za. 27/10. Na ontbijt begeven we ons wederom naar de kantine voor de ledenvergadering. Het bestuur geeft daarin een volledig overzicht van alle activiteiten en het is overstelpend om te noren, wat er allemaal in korte tijd is opgestart en welke initiatieven werden genomen. Het bestuur krijgt daarvoor alle lof (en applaus!). Na de lunch wordt er een groepsfoto van alle aanwezigen gemaakt en begint voor ons de eerste middagactiviteit. een huifkartocht door de bossen rond de "Spoekweg" in Beekbergen. De rit door het naaldbos laat veie omgewaaide bomen van vorige stormen zien, en ook de intensive houtkap , dat bos maakt daardoor een wat desolate indruk. Verderop, in het loofbos, zien we weer de schoonheid van de herfst, al ontbreekt de zon.Terug gekomen, gaan we weer te voet op pad voor een 4,5 km lange puzzeltocht door het bos. We krijgen allerlei opdrachten, waarop we soms de antwoorden schuldig blijven. Met het "samen' door het bos lopen, worden de sociale contacten aangehaald en is er veel plezier. Tegen 16.30uur komen we terug en staat de "Glühwein" klaar voor de liefhebbers. Wij geven de voorkeur voor wat rust, alvorens we vanavond aan het "Boerenkool/zuurkool-buffet" gaan, dat we ons overigens goed laten smaken! De avond wordt voortgezet met "Oudhollandse spellen'' en tegen elven besluiten we, dat het genoeg is geweest en zoeken de camper op.

Zo. 28/10. Vannacht is de "wintertijd" ingegaan en dat gebruiken we maar voor een uurtje extra slaap. In de kantine staat vanaf 10 uur een heerlijke ontbijt/brunch gereed en wordt het CCN-weekend hiermee officieel afgesloten. (Met dank aan bestuur en alle vrijwilligers voor de voortreffelijke organisatie!) Aangelokt door het zonnetje maken we nog een boswandeling van een stevig uur. Na ontzorging van de camper nemen we dan even een rustpauze en vertrekken vervolgens richting Apeldoorn, waar we tegen vieren arriveren. Deze herfstrit, inclusief CCN-lustrumviering is tevens de afsluiting van een mooi seizoen. Gedurende 95 dagen waren we in 2007 "op pad" tijdens ó diverse reizen en legden rond de 10.000 km af.  We zien NU al weer uit naar mooie reizen , in en buiten Nederland, die we in 2008 hopen te maken!