C.RIT.NO. 8 Herfstrit

Reisverslag Camperrit no. 8 (Herfstrit)

11-12-13 okt en 16 t/m 22 okt 2003

De in week 41 geplandeHERFSTRIT” werd door het wet echt slechte weer verschoven naar week 42/43.Dit uitstel viel goed, voor wat betreft zon en droog weer. Het was wel wat frisser, maar droog en zonnig is voor een trip een groot voordeel!

Op ZA. 11 oktober vertrokken we voor ons eerste deel: “ZUTPHEN”.We vonden op de Houtwal in Zutphen een prima OOP (Camper-parking), gelegen nabij het centrum en vlak aan een grote vijver en mooi beschut De Zaterdag werd besteed om Zutphen, als oude Hanzestad, eens goed te gaan bekijken. En, er viel veel te zien aan“stedelijk schoon”! Na een rustige nacht werd op

Zo. morgen 12/10 de bezichtiging vervolgd via jachthaven en IJsselkade. ’s Middags begon onder een stralende zon, de opening van het Bok-bier-seizoen ”, geopend door een historische optocht met oude motoren, T-Fordjes, sjezen, postkoets en .....prachtige nostalgische “bierwagens met vaten” waarvoorvierspannen” in vol ornaat! De paardentuigen met veel koper blonken in de zon!! Na afloop werd het centrum overspoeld door Bok-bier-drinkers en wij zochten maar even een“wat rustiger omgeving”!

Ma. 13/10 werd koers gezet naar het Middeleeuwse BRONCKHORST a/d IJssel (t.o. Brummen) met slechts 160 inwoners, prachtig gerestaureerd en met interessante galerieën. In de middag reden we voorlopig “even op huis aan ”.Onze kleindochter Estel van vier werd gebracht voor een logeerpartijtje bij Opa en Oma en die vroeg nu weer onze aandacht

Di 14, Wo, 15 en Do. 16 okt. waren we in de weer om (met heel veel zon) onze logé te vermaken met bezoeken aan de Kinderboerderij, Julianatoren en Bussloo. (’n méér dan geslaagde logeerpartij!)

Op de avond van Do. 16/10 vertrokken we, mét camper en logé naar HIL VERSTM, om de kleine meid weer bij haar ouders af te leveren.Zélf bleven we, lekker rustig, slapen op een P vóór hun huis en verlieten

Vr. 17/10 Hilversum via een rondrit door hether getooide ” GOOI (Lage Vuursche: wandelingSoestdijk) naar VIANEN.Op P1, een GOP bij de sluis in Vianen werd gebivakkeerd, Vianen bekeken en ...... ”in dezon gezeten!”, waarna we alleen en lekker rustig de nacht doorbrachten.

Op Za. Morgen 18/10 werd “koers gezet” naar ZALTBOMMEL, waar we, pal aan de Waal parkeerden bij het bevoorradingsschip.Zaltbommel is, met haar historische centrum, méér dan een bezoek waard met o.m. de St Maartenskerk en het Maarte v. Rossum-museum. In een heerlijk zonnetje (uit de wind) hebben we nog buiten gezeten, om te genieten van het scheepvaartverkeer op de Waal. Omdat Zalbommel géén GOP kent, vertrokken we tegen 16.30 u. naar TUIL (a/d. overzijde Waal), om bij onze vrienden Maarten en Martine vóór hun huis de nacht door te brengen. Na een gastvrije ontvangst met een lekker maal was er een gezellige avond samen.

Op Zo. Morgen 19/10 na de koffie vertrokken we weer en volgden “de loop” van de Waal en Maas verder via Rossum, Dreumel en Alphen naar MAASBOMMEL, ’n leuk dijk-stadje aan de Maas. De voorziene OOP a/h veer bleek echter opgehesen (door bemoeienis van het recreatie- gemeenschap !) en moesten we op zoek naar een nieuwe ovenachtingsplaats.Dat werd “wild kamperen ” op een P-plaats in aanleg bij de jachthaven met \rij uitzicht ophet mooie Maasplas-gebied nabij MaasbommelEr werd nog heel wat gezeild en gevaren, ondanks de frisse temperatuur.Maar ook nu deed de zon “goede zaken ” en konden we (uit de wind) buiten zitten!Omdat er nog aan de P werd gewerkt, stonden op

Ma.morgen 7.30 uur de bouwvakkers (met groot materieel) voor onze deur,We stonden niet “in de weg”, maar vonden het toch veiliger, om “Op te krassen ”!Even verderop werd het ontbijt genuttigd en vervolgden we onze tocht onder een “bleek zonnetje” via de Maasdijken naar Appeltern, Batenburg en Niftrik, richting Wijchen. Vandaar via Grove, Uden en Veghel naar St OEDENRODE in het Brabantse land, waar we op de camping “DE Kienehoef’ onze laatste “camping-cheque” inwisselden/ S ’Middags (mét zon) een prachtige wandeling door het recreatiepark Kienehoef in schitterende “herfst-tooi”.De lucht begon nu te betrekken en het werd wel érg fris buiten!Het comfort van de camping bracht een lekkere warme douche, alsmede ontzorging van W.G en vuil water.

Op Di. 21/10 reden we, na enige inkopen in het centrum, weer Ri. Nijmegen (de oude N 265 is inmiddels vervangen door een gloednieuwe A 50, maar nog niet overal geheel gereed!)We passeerden de AL4AS, WAAL en RIJN om op de A50 af te slaan naar OOSTERBEEK. Op de OOP aldaar bij het “Drielse veer” vonden we een royale plek voor 4 campers met rechts uitzicht op de Beneden-Rijn en Links uitziend op de”Westerbouwing” het Veluwe- massief, dat tot de Rijn doorloopt en zeker zo’n 50 a 60 mtr hoog is.Dat noodde tot een wandeling (zonder zon) boven op de Westerbouwing in het prachtige “Valkenier-bos ”met vergezichten over de Rijn tot Arnhem toe!Het werd nu écht winter en de kachel moest ons warm houden!

Op Wo. 22/10 besloten we nogmaals “naar boven te klauteren”.De zon was erbij (niet fanatiek!) maar voldoende voor het maken van foto’s in deze fraaie omgevingIn de middag besloten we, om het “comfort van eigen huis” weer op te zoeken en koers te zetten, naar APELDOORN, waar we na 450 km aankwamen.

Hiermee sloten we onze HERFSRIT ( no.8) af, en............ óók het hele seizoen 2003, dat werd gekenmerkt door prachtig weer, fraaie temperaturen en, de regendagen waren “op de vingers van één hand” te tellen !

3 Buitenlandse ritten en 5 trips in Nederland hielden ons precies lil dagen “op de weg” Over een afstand van 8740 km. totaal

Na 2 dagen leegruimen en onderhoud staat de camper sinds vandaag weer in de winterberging en kunnen wij ons opmaken voor leuke reisplannen in 2004 met hopelijk wéér zo’n prachtige zomer!

AAN ALLEN: BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT EN INTERESSE EN EEN GOEDE WINTER TOEGEWENST!!