C.RIT No.7 - 2003

MECLENBURG-VORPOMMERN (Dld)

Op Zondag 31 Augustus 2003

vertrokken  wij, één dag later, dan gepland wegens buiig weer naar onze "Herfstbestemming": de Duitse Ostsee-kust. De "aanloop" tot de kust(ce1. 500 km,) deden we in 2 dagen. Onze 1' stop was op de Camper-parking in SELSINGEN, ca. 20 km onder Hamburg. (het zonnetje scheen intussen lekker!) We kwamen hier in contact met een Duitse camperaar, die ons van veel nuttige tips voor vrije "Stellplatzen " voorzag.

 

Op Ma. 1/9

gingen  we op weg voor dc 2e etappe naar INSEL FEHMARN  Na een voorspoedige  rit met wel wat buien arriveerden we daar zegen de middag bij camping “Wülfener Hals".  Deze camping bleek na het verbreken van hun contract, onze  “Camping­cheques" niet meer te accepteren, zodat we (nogal boos. ) op zoek gingen naar een nieuwe overnachtingsplek.  In PUTTGARDEN vonden we- een speciale Camperplaats, waar we, vlak aan zee, prima konden overnachten.  Een 20-tal andere campers (en- vele eenden) waren onze  buren.

Op Di 2/9

gingen we met een zonnetje het eiland verkennen: eerst op de fiets naar zee en natuurgebied - later: met de camper het eiland rond, waarna wij onze tocht vervolgden, door bij HEILIGENHAFEN de brug naar de vaste wal te nemen en vervolgens onze zwerftocht langs de Ostsee­Küste begonnen, die eerst in POLEN zou eindigen!  Na de badplaatsen KELLENHUSEN en GRöMITZ reden we richting LEEBECK ` De badplaatsen SIERICYDORF en SCHARBEUTZ werden "aangedaan" tot onze stap op het vogelpark NIENDORF van  het .TIMMERDORFER strand.  Een royale parking (á € 7. 50,-), waar we echter óók onze W.C. en watervoorziening in orde konden brengen. Lekkker weer inmiddels, met aardig wat zon!, En een leuke haven om te bezoeken.

Op Wo. 3/9  

gingen we verder via TRAVEZMUNDE, LUBECK, DASSOW en KLUTZ naar de "hanzenstad WISMAR. Naast de "oude haven " was een groot stuk onbebouwd (in de oorlog weggebombardeerd), waar vele caperaars graag (en gratis) gebruik van maakten. Wij hebben daar 2 nachten gestaan en veel tjid besteed aan het bezichtigen van WISMAR Ze ziin daar hard bezig, de gevolgen van 50 jaar 0ost­Duits bestuur (verkrotting!) te boven te komen. Dat dit in 13 jaar nog niet volledig is gelukt, valt te begrijpen. De Binnenstad van Wismar is «echter fraai en kleurig met mooie winkels.

Op Vr. 5/9

verlieten we Wismar voor een bezoek cum het 2’ eiland: "INSEL PöEL", waar we een rondrit deden met een stap in KIRCHDORF (Haven en oude kerk). Vervolgens ging de reis via de badplaatsen RERIK, HEILIGENDAMM en BAD DOBERAN naar WARNEMüNDE, Doordat hier alleen een veerpont verbinding was, moesten we omrijden via ROSTOCK (zo’n 35 km in de spits.'), Om ons doel! MARKGRAFENHEIDE te bereiken. Ook hier weer een parking pàl achter het duin met s ’avonds een wonderbare zonsondergang.

De volgende morgen( Za. 6/9) vroeg op weg naar INSEL “DARZ/ZINGST” om vervolgens de vaste wal weer op te zoeken voor een overnachting op de haven van BARTH samen met 2 andere camperaars.

Op Zo. 7/9

(we hadden er al weer één week opzitten!) reden we lekker rustig via SRALSUND naar het eiland: “lNSEL RüGEN". Een zeer mooi eiland; ruim bemeten met vele leuke (badplaatsen. Via de Duitse “Alleënstrasse” (Prachtige bomen aan   weerszijde van de weg) was onze 1° stop in PUTBILY voor een bezoek aan dit prachtige stadje. Met een circusvormig stadsplein, omzoomd door enkel witte gebouwen met een schitterend "slot­­park", Hiervoor namen we uitgebreid de tijd! Vervolgens ging de reis via de badplaatsen SELLIN en GöHREN waar we nog het strand bezochten naar THIESSOW het uiterste Z.O. deel van RüGEN.  Op een aangename parking stonden we met 5 Campers en hadden een aangename ontmoeting met Duitse buren + hond .

Op Ma. 8/9

vervolgden wij onze zwerf acht ever Rügen via Ostseebad BINZ en verder langs de kast naar SASSNITZ Via het National Park "JASMOND" reden we door prachtige bossen naar onze bestemming voor die dag, het plaatsje LOHBIE met een movie, nieuw aangelegde jachthaven en de z. g, ‘Steilküste" met lange trap naar beneden Waar we tot nu toe nauwelijks Nederlanders gezien hadden stonden we op de parking achter de "Dorfsladen "ineens 2 Nederlandse buren. Het ene stel uit Dwingelo  reed met een kajak op het dak van hun busje en voorzag ons wederom  van veel nuttige tips. Eén van die tips was een prachtige grasparking (niet aangegeven) pàl achter het duin en strand van FERNLUTKEWIT Z met uitzicht op de krijtrotsen van CAP ANCONA, die  we de volgende dag per fïets wilden bezoeken.

Helaas regende het  op. 10 sept.  En we besloten niet langer te blijven en de dag te gebruiken voor verplaatsing. Aldus reden w via ST RALSUND. GREIFSWALD  en WOLGAS T naar INSEL USEDOM waar we op het schiereiland “Der Gnitz" naar NEUNDORF / NETZELKOW  bij de jachthaven "Achterwasser" een plek voor de nacht vonden. Het had de gehele dag geregend maar tegen 5 uur werd het droog en kwam de zon nog door; genoeg voor een avondwandeling  door dit prachtige natuurgebied

Op De. 11/9

regende het gedurende de morgen, maar s ’middags werd het droog met af en toe wat zon (eigenlijk  de enige regen van betekenis gedurende. 3 weken!) We zetten onze tocht over de INSEL USEDOM voort via “een rits " van badplaatsen (de een nog luxer dan de andere), om op de meest oostelijke plaats en tevens grensplaats Seebad AHLBECK op 500 mtr. Van de Poolse grens te stappen, om vervolgens te voet de grens met Polen over te steken (autoverkeer was niet toegestaan). Na een strenge controle (het leek wel "het ijzeren gordijn "!) liepen we naar een overdekte markt in het (vroeger duitse) SCHWIENEMüNDE Hier was duidelijk te zien,  welk een armoede er nog in Polen heerst: oude gammele auto's, koetsje  met paard als taxi dn allerlei mensen, die met het verkopen van diverse zaken trachtten, wat bij te verdienen. Het was geen erg opwekkend gezicht! Na ons bezoek aan Polen, weer in de rij bij de Douane en een Camper-parking opgewekt voor de nacht!.

Op Vr. 12/9

begonnen we aan een rondrit over USEDOM en bezichtigden o.m. Het waterstot ‘Mielenthin " en het  schilderachtige dorpje WARTHE, om uiteidelijk  te landen in ,PEENEMüNDE (het uiterste  van Usedom). Hier werden we geconfronteerd met de overblijfselen uit de 2" wereldoorlog -­ enorme wapenfabrieken en meer dan 80 barakken voor de dwangarbeiders (o.a. Nederlanders) In de jaren 1936-1945 liet Hitler hier , (aanvankelijk in het geheim), werken aan zijn wapenarsenaal. Vanaf  1942 werden de V1 en de V2 hier geproduceerd Al deze gebouwen wil men " aan de natuur teruggeven ’was goedkoper dan afbreken l), maar duurt erg lang l!!! Een Russische U-boot in de haven was als museuumschip ingericht. Onze parking, ook in de haven, samen met 5 andere campers, was rustig en comfortabel

Op Za./ 13/9

wilden we het strand van Peenernünde bezoeken, maar het was fris en bewolkt Een strandwandeling was de enige mogelijkheid We besloten daarom, nóg een nacht in PEENEMWNDE te blijven. Hierbij hadden we contact met een Nederlands stel Chiel en Nel uit Wervershoof Chiel bood spontaan zijn hulp aan bij het verwisselen van een autolamp en s ’avonds werden we op de koffie (en een drankje) gevraagd! Na thuiskomst al weer contact gehad via Email!

Op Zo/ 14/9

was het nog steeds geen strandweer, zodat we onze rit vervolgden door USEDOM en vervolgens de Ost­See­kust,  na 2 weken te verlaten en koers te zetten naar Mecklenburger Seënplatte, een prachtig merengebied meer zuidwaarts. De eerste overnachting in dit gebied was in BURG ST AR(£4RD, een leuke plaats met waterpartijen in het centrum en een idyllische plek achter het Gemeentehuis, waar onze camper een plek vond voor de nacht. Er was tevens een oude burcht, die we bezochten en fotografeerden. Het weer was intussen zonnig en aangenaam en dat zou de rest van de week zo blijven (met temperaturen. van 25 - 29 g. )!

Ma 15/9

vervolgden we onze tocht via FELDBERG (op de fiets verkend) door het Natuurpark MüRIT Z en via WESENBERG naar GROSZ QUASSOW a/d/ Wöblitz­See. Hier bevond zich de "cheqe­camping : Tafelberge ", waar we 2 nachten verbleven, met uitzicht op het meer en ons koesterend in de zon aan het  strand van de Wöblitz­See! Het grote verschil met de kust was, dat onze tocht zich ná in een fraai heuvellandschap voltrok, (en om te rijden, is dat érg  aantrekkelijk!)

Op Wo. 1 7/9

reden we, tassen de meren door, via RECHLING naar RoBEL a/d MüRITZ- SEE ( op èèn na het grootste binnenwater van Duitsland, ná de Bodensee!) Prachtige aanleg en promenades  rond het meer waren te bewonderen en ....  het weer was zonnig en warm!

Do. 18/9

alweer: zwervend langs de Müritz­see  was de eerste stop in KLINK waar een zeer romantisch slot met "seebrucke" in het meer te bewonderen waren, om vervolgens in de lunchtijd de stad WAREN aan te doen, eveneens aan de Muritz­see, met een leuke haven en centrum. Na dit bezoek gingen we via PLAUM am SEE en LUBZ naar PARCHIM  waar we op de Fischer-dam­parking met 2 collega ’s overnachtten en onze water/WC-verzorging konden uitvoeren- S’Avonds lang buiten vanwege het prachtig weer en prima  temperatuur! We begonnen nu zo langzamerhand aan de thuisreis via LUDWIGLUST naar DöMNITZ, een oude vestingstad a/d ELBE, die we met een bezoek vereerden. De GOP aan de Elbe mocht na 22 uur niet niet meer gebruikt worden, zodat we een nieuwe overnachtingsplaats vonden in HITZACKER aan de àndere zijde van de Elbe. Met 13 Campers was het erg gemoedelijk (en veilig) overnachten.

De volgende morgen (Za. 20/9) waren we al weer vroeg op pad (ontbijtje onderweg.) om via HANOVER de tocht naar huis aan te vangen. Het was echter zó warm in de wagen, dat we besloten te overnachten in Hessisch OLDENDORF (Wesenbergland) onder Hannover.

Zo. 21/9

het laatse traject voorspoedig gereden via de Autobahn en rond 13. 30 uur arriveerden we in APELDOORN  waar we, vanwege de warmte,meteen nog even ri. BUSSLOO gingen om te profiteren van zon, strand en een koele duik (sommige mensen vinden het "nooit genoeg!!’U De totale reis was 2500 km lang en was zeer interessant met mooie natuur (veelal in "herfst­ kleuren"!) en aantrekkelijke stranden. Veel Nederlanders waren er niet( We hebben erin 3 weken zo’n 20 geteld!) Mecklenburg- Vorpommern is hard "op weg" om, sinds "de val van de muur", weer op te krabbelen! Dat lukt ze heel aardig, maar na 50 jaar "leeggezogen ” te zijn, is een periode van 13 jaar té kort om de achterstand met (West)Duitsland in te halen! In veel dorpen bestonden de wegen nog uit zg "kinderkopjes", maar de doorgaande wegen waren redelijk tot goed Ook zag je nog veel verkrotte huizen in de centra. Het was goed dit land en haar bewoners te leren kennen, al vonden we de ‘jacht op geld " via allerlei betaalautomaten, niet altijd even "toerist-vriendelijk" (maar we hebben er wél begrip voor, gezien de noden, die er zijn. Tot zover ons reisverslag!

Van 5 t/m 12 om oktober maken we nog een HERFSTRIT NO. 8) in Nederland, via Bathmen, Zutphen, Oosterbeek, Millingen, St Oedenrode, maasbommel en Tuil.

Waarmee we dit seizoen 109 dagen en 8500 KM "op de teller " hebben!!

Het was een fantastische zomer en we hopen dat ieder op zijn of haar wijze hiervan genoten heeft?

Groetjes,

EP & AN SMID

Apeldoorn