CRIT. NO. 6 2004 Z.W. Nederl.+Biesbosch

Camperrit no. 6-2004 (1/10 t/m 10/10)

Herfstrit door rivierengebied Z. W Nederland + Biesbosch

Vrijdag 1/10.

Het is bewolkt, maar droog.Tegen 14.30 uur rijden we via de A5O Arnhem, Oss, Den Bosch - en deA59 ri Waalwijk.Via de N267 bereiken we WIJK en AALBURG, het vriendelijk dorp aan de “Afgedamde Maas ”Tussen de rivier de Maas en Heusden.Inmiddels is er een lekker zonnetje, dus een goed begin!Op initiatief van de recreatiecommissie CCN (Camperclub Nederland) zouden we hier de Z.g. “Wijkse Nacht” meemaken.Onze “P” lag achter de (biologische) bakkerij van Gerard en Sue Hardeman pal tegenover de Herv. Kerk in Wijk.We troffen een uiterst vriendelijke gastheer en gastvrouw, waarbij “Brabantse Gerard” met z’n grappen en anekdotes “de lachers op z’n hand kreeg”.We stonden er met 9 campers en al snel “vonden ” we elkaar. De “Wijkse Nacht” bestond uit een soort “Open huis” van 20 bedrijven tot 2 uur s ’nachts + andere activiteiten.Zo beklommen wij o.m. de toren van de N.H. Kerk (165 treden). Boven was er een prachtig uitzicht over delen van de “Bommeler Waard” en de Afgedamde Maas.Vervolgens werd de molen bezocht, die ons met draaiende wieken verwelkomde. Enthousiaste dorpsbewoners werden niet moe, ons allerlei informatie over de molen te geven, terwijl we ook nog konden genieten van poffertjes en erwtensoep. Ook zagen we, het ambachtelijk bakken van (biologisch) brood in z’n werk ging bij bakker Gerard en zaten we op een truckautorijschool achter het stuur van zo’n kolos!Tegen 11 uur hielden we het “voor gezien ” en kwamen er ook wat regenbuien.Rond de campers bleef het nog lang rumoerig door de “jongere garde”, die niet wilde gaan slapen.

Zaterdag 2/10.

We werden wakker met zon, later ook wat wolkenvelden en zo’n 16 gr.: ’n prachtige herfstdag! Na de koffie pakten we onze fietsjes en reden over de Maasdijk eerst Z-waarts ri Heusden. Vanaf de brug “De Kromme Nol” bekeken we het prachtige rivierlandschap, hielden gesprekken met “hobby-boeren ” en toen weer terug naar Wijk en Aalburg.Op het bankje bij de jachthaven aten we ons broodje om vervolgens N.waarts de Af gedamde Maas te volgen tot het dorp VEEN. Bij de veerpont werd halt gehouden en daarna teruggefietstS’Avonds mochten we in de bakkerij van Gerard onze eigen Pizza bakken(incl bodem) enoppeuzelen!Dat was lekker en zeer ontspannen. Gezeten in een grote kring in de bakkerij werd daarna nog wat gedronken en van het eigengemaakte amandelspijs-banket gesnoept, tot we tegen 10.30 uur ons bed opzochten.

Zondag 3/10.

Wederom een heldere (frisse) morgen met zon en wat sluier. Later op de dag kwam er bewolking met een “vaal zonnetje” en ca 20 gr. Middagtemperatuur.Met de nog aanwezige camperaars werden buiten geanimeerde gesprekken gevoerd en na de lunch besloten de meeste te vertrekken, waarop ook wij op weg gingen.We reden over de Maasdijk via Veen, Andel en Giessen naar WOUDRICHEM, het mooie vestingstadje aan de WaaiOm 4 uur begonnen we aan een rondwandeling (zonder zon) en tegen 6 uur begon het te regenen, maar dat deerde ons niet meer.Op de “P” aan Stadswal en jachthaven werd overnacht

Maandag 4/10

Na een rustige nacht en “koffie buiten ”, werd het verblijf in Woudrichem met een wandeling over “de vestingwal” besloten en koers gezet naar ALBLASSERDAM via Gorinchem,de A15: Sliedrecht namen we de afslag Alblasserdam en reden rechtstreeks naar de “P” tussen jachthaven en Gemeentehuis en dichtbij rivier “de Noord”Het was tamelijk bewolkt met af en toe ’n zonnetje en een stevige Z. W. bries met een aangename 20 gr.Na de lunch werd het centrum verkend en een “uurtje rust ”genomen In de middag wederom een wandeling langs “de Noord”en het vertrekpunt van de Ferry Dordrecht-Rotterdam met prachtig uitzicht over de rivier. Helaas liet de zon het s’ middags afweten en dienden zich tegen de avond enige lichte buitjes aan.

Dinsdag 5/10.

Veel regen in de nacht en “een pak bewolking” in de morgen, maar: droog bij 18-19 gr. We vervolgden onze tocht langs de Noord naar KINDERDIJK, waar we een bezoek brachten aan het, als “erfgoed van UNESCO “ aangemerkte “Molens van Kinderdijk”, Een verzameling van 19 stenen en rietgedekte molens in een boeiend polderlandschap. Net op tijd kwam er een zonnetje door, zodat de gemaakte foto’s extra glans kregen. Vervolgens door via Nieuw-Lekkerkerk en Papendrecht neer de voorziene Camperplaats in DORDRECHT aan de Merwekade. Helaas bleek deze “P” NIET beschikbaar (alleen voor vergunninghouders en hoog parkeergeld tot 22.00 uur), zodat we uitweken naar een vrije Parking bij het “Energiehuis” en molen, gelegen aan het “Wantij” (ingang Biesboschstraat).S’Middags bezochten we te voet het centrum van Dordrecht langs het “rivierenfront” Noord, Beneden Merwede en Oude Maas èn het fraaie centrum met jachthavens, de Grote Kerk en het StadhuisHelaas bleef het bewolkt maar droog. In de avond begon het óp te klaren, maar werd het wel een stuk frisser.

Woensdag 6/10.

Na een rustige nacht kwam tegen negenen de zon “uit de veren ” met de belofte voor een mooie dag.Het werd een mix van zon en wolken bij 17 gr. En tegen 15.30 uur een onweersbui. We verlieten Dordrecht via de N3 en Al6 richting Breda.Zodra we de Moerdijkbrug gepasseerd waren, namen we de A16-afrit Moerdijk en reden naar het dorp Lage Zwaluwe, waar we een bakker vonden voor ons “dagelijks broodje” om vervolgens in DRIMMELEN te arriveren. We hadden geluk, om rond 13.00 uur mee te kunnen met een rondvaart voor een groep door de BIESBOSCH. Het werd een leuke tocht met veel zon (en wind) door dit prachtige natuurgebied Na 2 uur varen meerden we weer af, juist op tijd om een onweersbui mis te lopen! Na een uurtje rust reden we het laatste deel van de dag planning naar onze “ P “ in GEERTRUIDENBERG bij de haven, om daar de nacht door te brengen na eerst een avondwandeling over de mooi “uitgelichte” Markt met historische gevels en toren.

Donderdag 7/10.

Wolken en af en toe zon met slechts 11-13 gr. Werd het begin van deze dag. Na verzorging op de jachthaven maakten we een wandeling over de vestingwallen van Gertruidenberg en kregen zo een goed beeld van dit stadje.Na de lunch en een rustpauze vertrokken we via de A2 7 naar GORINCHEM, waar we tegen 15.00 uur op de “ P “ aan de Boven-Merwede (nabij het voetveer naar Woudrichem) parkeerden. Lekker in de zon was het wel 20 gr.!De wind was krachtig, dus vanachter de voorruit keken we op de drukke scheepvaart.S’Avonds was er koopavond en bezochten we het gezellige centrum.

Vrijdag 8/10.

’n Rustige nacht en een bewolkte hemel bij het ontwaken.Tegen 9 uur vertrokken we richting Breda en vervolgens de N322 via Almkerk en Waardhuizen naar Slot Loevestein. Het slot hadden we 2 jaar terug bezichtigd, zodat we kozen voor de fraaie natuurwandeling van Staatsbosbeheer door het “Munnikenland” met grote, in het wild levende runderen in een ruig uiterwaardenlandschap rondom slot Loevestein, waar we, als afsluiting van de wandeling op uit kwamen.Juist bij het begin van onze voettocht kwam de zon erbij en maakte dit alles “compleet”!Na de lunch reden we binnendoor naar BRAKEL.Hier vonden we, links naast het voetbalveld op de dood lopende Waaldijk de voorziene “gedoog-P. ” Voor ca. 4 campers met daarbij een prachtig uitzicht op de Waal.De zon scheen volop en we pakten onze fiets en reden over het op de dijk gelegen, fietspad tussen de schapen (en schapenkeutels) een half uur langs de rivier en terug. Dat was genieten!Met s’avonds nog een wandeling over de dijk naar het dorp Brakel werd de dag besloten en brachten we, alléén op de “ P “,de nacht door.

Zaterdag 9/10.

Een koude nacht (6 gr.) en een stralend blauwe lucht, zo begon deze Zaterdag en wederom zagen we, hoe mooi het Nederlandse rivierengebied kan zijn!We reden over de smalle Waaldijk door de dorpen Zuilichem, Nieuwaal en Gameren en eindigden op de P. in Zaltbommel, gelegen in de uiterwaarden van de Waal nabij de “Parlevinker”. Helaas alleen een vrije P. voor overdag! Tegen half vijf vertrokken we naar TUIL voor onze weekendafspraak met vrienden.

ZONDAG 10/10.

Nog steeds volop zon, maar een schrale N. O. wind en slechts 13 gr.Het zat erop! Tegen 11.30 uur namen we afscheid van onze gastheer en gastvrouw en reden op ons gemak naar Apeldoorn. De gehele rit bracht (slechts) 440 km “op de teller”, maar was zeer de moeite waard! Met deze Herfstrit besloten we het camperseizoen 2004 (6 reizen en totaal ruim 9000 km) met overwegend aangenaam zomerweer en nauwelijks problemen!

Veel gezien en heerlijk om te doen!