C.RIT. NO. 5 2004 Thuringen (Dld)

Camperrit No. 5-2004: THURINGEN

Op Vrijdag 27/8 regende het nog “pijpenstelen ”, maar toen wij op Zo. 28/8 rond 10 uur vertrokken, scheen er een heerlijk zonnetje en d ie blééf de hele dag met zo’n 21 gr. Best aangenaam. Via Hengelo gingen we de grens met Duitsland over en reden via de A30 Rheine, Osnabrück en door het centrum van Bad Oyenhausen richting Hannover. Bij afslag 35 ging het door het “ Wesenbergerland” naar HESSISCH OLDENDORF, een officiële Camperplaats in het groen. Na 250 m hielden we halt voor bezichtiging en overnachting.

Zondag 29/8 ging de reis verder via de B83 naar HAMELN. Kennen jullie het lied “ Wilt U mij de weg naar Hameien vertellen, Meneer”? Nou, zo verging het ons niet! Moeiteloos werd Hameien gevonden, maar wat een prachtige “Altstadt”! Vanaf de Parking liep een “ratten-spoor” door alle straten van de binnenstad met prachtige gevels. En natuurlijk: de sage over “de Rattenvanger van Hameien ” werd breed uitgemeten, met tot slot nog een gratis toneelversie in de open lucht van dit verhaal. Goed voor ’n hele morgen “de ogen uitkijken ”! Vervolgens reden we over de BI via prachtige natuur naar Hildesheim, om daarna onze weg via de B 243te vervolgen door Gross Diingen, Nette en Langelsheim. In LAUTENTHAL a/d rivier “Innerste” reden we de HARZ binnen en werd op de Camper- parking overnacht Het weer was zonnig met wolken(22 gr) met op het eind van de dag enige regenbuien.

Maandag 30/8:

In de nacht van Zondag op Maandag: fikse regenbuien en s’morgens droog maar slechts 13 gr. We vertrokken al om 8 uur, om in Wildemann, 5 km verderop, op ons gemak te ontbijten. Daarna door naar CLAUSTHAL, om te bezichtigen. Viel wat tegen, m.u.v. de grootste houten “Marktkirche” van W. Europa (plaats voor 2000personen). Het was er fris en winderig, dus maar door naar OSTERODE. Deze plaats bood aanzienlijk méér stedenschoon, zoals het fraai stadhuis, Marktkirche en Kurpark. Bovendien veel “vakwerkhuizen” en  af en toe een heerlijk zonnetje bij 18 gr. Rond enen vertrokken we weer via de B 498 naar de Söse-Stausee. We wandelden op de stuwdam en genoten van de natuur. Daarna kwamen wederom de buien en namen we tijd voor ’n verdiende middagrust op de P. bij de Stausee. Echter: we mochten hier niet overnachten, zodat we7km. Verder in RIEFENSBEEK neerstreken voor de nacht.

Dinsdag 31/8.

Veel regen in de nacht; s’morgens nog geen 10 gr. En dreigende wolken over de bergen. Niet écht zomers! We reden door de dalen van Söse en Oker langs de Oker-Stausee naar GOSLAR (a.d. rand van de Elzas). Hier vonden we, na enig zoeken, het Aral-tankstation, waar we konden “ontzorgen” en tanken. De achterliggende P. lag op 5 min. van het historisch centrum. Tegen 23 uur gingen we “te voet” GOSLAR verkennen en genoten wederom van een mooie Duitse stad, inmiddels mét zon en ca. 17 gr. Weer écht aangenaam. We bezochten o.m. de “Marktkirche”, Rathaus, Shuh-platz en Markt. Tegen 15,30 uur dreigde onweer en zochten we een goed heenkomen naar de Camper op de P., waar we tevens met 3 anderen, de nacht doorbrachten.

Woensdag 1/9.

We werden wakker met zon en 10,5 gr. - de dag bracht ons: zonnige perioden met wolkenvelden, droog weer en zo’n 18 gr. Middagtemperatuur. We vertrokken uit Goslar naar HARZBURG,BRAUNLAGE en Tanne. Vervolgens door een mooi dal van de rivier “Warme Bode” langs Köningshütte naar WENIGERODE. Deze plaats werd door ons bezichtigd Vooral de Markt met zeer fraai Raadhuis en “Brunnen ” was de moeite waard De Burcht lag hoog en de klim was wat te ver! Na een uurtje rust vertrokken we weer via Elbingerode, de “Rappboden-Stausee ” en Wendefuth naar THALE. Vandaar met een klim van 3 km (14%) naar de P. van het berghotel “Rosstrappe”, waar we na een heerlijk etentje en avondwandeling met een prachtig ondergaande zon, bleven slapen.

Donderdag 2/9:

We vertrokken na een frisse nacht (alléén op de berg van 416 mtr.) te voet naar de befaamde “ROSSTRAPPE”Bodenthal;een in de rotsen uitgehouwen trap met een fantastisch uitzicht op de door het riviertje de “Bode ”uitgesleten “Grand-Canyon”. De zon scheen heerlijk en s’middags werd het 21 gr. Na de voettocht werd koers gezet naar QUELINBURG met een prachtige “Altstadt” (als “erfgoed” van de Unesco). Gedurende 3 uren bezochten we al dat moois met tot slot” de Burcht”, heerlijk in de zon met korte broek! Op de P. hebben we de accu “vol” en de W. C. “leeg” gemaakt en vertrokken rond 3 uur weer richting Harz-gebergte met stadjes, als: Bad Sudderode en Friedrichsbrunn. Even vóór ALTRODE zagen we een prachtige kleine Parking (met watertje en bankje) heerlijk in de zon! ’n Hemels plekje om te blijven voor de nacht, ook al stonden we alleen!

Vrijdag 3/9.

Na een koude nacht (6 gr) werden we met zon en een blauwe hemel wakker! De middagtemperatuur werd 24 gr. — heerlijk zomers dus! De tocht liep via Hasselfelde naar HARZGERODE, dat we bezochten. De hoogtepunten hier vielen wat tegen,, zodat we al spoedig onze reis vervolgden naar STOLBERG. Dit stadje was een juweeltje om te bekijken - er viel geen “dissonant” te ontdekken, of het moest de enorme burcht zijn, die al sedert 10 jaar gerenoveerd wordt en voorlopig nog lang niet klaar is. We slenterden door het stadje, ”'picknickten ” op de Markt, maakten vele foto’s en legden tussendoor nog contact met Duitse Camperaars. Later hoorden we, dat Stolberg tijdens de vroegere “D.D.R-tijd” een geliefd vakantieoord was voor de “partij-bonzen” en daarom zo goed werd onderhouden!

Om 3 uur vertrokken we voor het laatste deel van deze dag via Schwenda, Dietersdorf en Rossla, waar we de Harz achter ons lieten en we de Deelstaat Thüringen binnenreden.

Via Kelbra ging het berg-óp en berg-af naar BAD F RA NKEN HA USEN, war we op de P. van het Bedr. Terrein/tankstation bleven overnachten.

Zaterdag 4/9.

Zonnig en warm (24-26 gr.) De dag werd gebruikt voor verplaatsing van de Harz naar het “Thüringer Wald” via de Weissensee, Etfurt en verder de B7/D247 naar Gotha, richting Schmalkalden. Na Georgenthal gingen we weer berg-óp, maar ook de route via Erfurt/Gotha was zeer heuvelachtig, met prachtige vergezichten. Het doel was de P. in FLOH. Die P. bleek berg-óp de Ebertswiese te zijn op 600 mtr. Hoogte (met moeite in de 1e versnelling!) was de plek “sprookjesachtig ” met uitzicht over bergen en dalen en vlak bij de “Bergsee”. Dat was onze plek voor de nacht! S’Avonds nog een wandeling naar de “Maszkopf-schuilhut” met prachtig uitzicht op de dorpen in het dal en  de ondergaande zon!

Zondag 5/9:

Na een rustige nacht begonnen we de dag met een wandeling naar de Bergsee, een klein meertje, dat 80 jaar geleden boven in de bergen is ontstaan uit een “gesprongen ” water­ader en 9-13 mtr diep is. Daarna begonnen we aan een “:ingelaste ” route op advies van bewoners ter plaatse. Deze route liep vanuit FLOH rondom de Grosser Inselberg (916 m.) via Klein Scmalkalden, Friedrichsrode en Tabarz naar de Grosser Inselberg. Vanaf de P. werd de weg naar de top (1500 mtr pad )door ons beklommen via een steil pad Bovenop: een prachtig uitzicht op de “Rennesteig” (waar s’winters ook geskied wordt) en waar we ook ons broodje aten. Na terugkeer op de P. reden we verder naar Brotterode,Rhula en Bad Liebenstein, door een schitterende en afwisselende natuur, berg-óp en bergaf om tot slot door het dal van de Werra naar de Camperplaats in BAD SALZUNGEN te gaan. Op een mooie P. bij het zwembad en ” Bahnhof” werd met 7 campers overnacht Het was een prachtige dag met stralende zon en 24-27gr.

Maandag 6/9:

Stralend blauwe hemel en veel zon (26 gr.): Tijd voor een “rustdag”! Daarvoor reden we 5 km oostwaarts naar Immelborn, waar we bij de “Baggersee” heerlijk ge-“zond” en gezwommen hebben. S’Avonds weer terug naar de P. in Bad Salzjungen met na de koffie in wandeling door de stad en het kurpark met de “Burg-See”

Dinsdag 7/9:

Wederom een prachtige dag met maxima van 24 gr. We vertrokken uit Bad Salzungen via Breitungen, langs de rivier de Werra en vervolgens Schmalkalden, Unter- en Ober-Schönau, het ski-gebied van het Thüringerwald in naar OBERDORF. Even hiervóór keken we onze ogen uit op de dubbele springschans: KANZELERGRUND” Zonder sneeuw weliswaar, maar zeer imponerend! Vervolgens werd Oberdorf bezocht, dat een centrum is voor de Wintersport met vele hotels en pensions. Voorbij Oberdorf bevond zich de “Rennsteig-Skilift op 800 mtr hoog. Verder voerde de rit naar Schmücke met aldaar een mooi uitzicht op de Grosse Finsterberg (944 m) Vervolgens een 15%-afdaling naar Sühl en (door een navigatiefoutje)weer terug naar Schmiedenfeld met bestemming ILMENAU, waar een royale P. (incL verzorging) onze overnachtings-plaats werd (en de zon “wist niet van wijken ”!) Een avondwandeling in de mooie binnenstad van Ilmenau met fraaie “Jugendstil-kerk” besloot de dag.

Woensdag 8/9:

Na waterinname vertrokken we weer rond 9.15 uur met zon en wolken (24 gr.) naar Neustadt a/d Rennesteig, en via de B88 Katzhütte, Neuhaus a/d Renneweg naar SAALFELD. We bezochten deze plaats rond het middaguur en zagen een mooie “Barok-toren ” en “Jugendstil-gevels ”. Na de lunch reden we door naar RUDOLSTADT, om te overnachten op de P. aan de rivier de Saaie. S’Middags werd de binnenstad bezocht en ook het slot “HEIDECKSCHLOSS” op de berg. Zeer imposant, doch met veel achterstallig onderhoud, met fraai uitzicht op de stad.

Donderdag 9/9:

’n Frisse nacht, maar wederom een prachtige dag met veel zon en 21 gr. en een N. W. wind De opzet was, om nu wat meer afstand in Oostelijke richting te rijden. Dat werden er een kleine 200 km., vanaf Rudollstadt via Saalfeld, Hockeroda, Wurzbach en Lobenstein langs het prachtige “Saale-dal” naar SAALBURG. Deze plaats ligt te midden van de uitgestrekte “Bleiloch-Stausee” in het “Schiefer Gebirge”. Bij de Stausee werd halt gehouden en fotos gemaakt Daarna verder via een prachtig heuvellandschap naar Wensdorf Gefelt, Reuth en Oesnitz naar Schönheide (op 758 mtr). Tot slot werd Eibenstock aangedaan, waardoor we Thüringen verlieten en in de Deelstaat Sachsen kwamen. De geplande P. in EIBENSTOCK bleek niet aanwezig, zodat we maar keurig naast de fraaie “Stadtkirche” de nacht doorbrachten. Het was een prachtige dag met veel natuurschoon in een overwegend heuvelachtig gebied. Jammer waren de vele “Umleitungen ”, die het vinden van de geplande route niet eenvoudig maakten.

Vrijdag 10/9:

Na een rustige overnachting in Eiberstock vertrokken we rond 9 uur voor onze eerste rit in het “Erzgebirge”naar Wildethal, langs deAuersberg op 1018 mtr. en vervolgens via Joh. Georgenstadtnaar SCHWARZENBERG, waar we stopten voor een bezoek aan het leuke centrum van een bergstadje, maar vooral het“witte slot met slotkerk” waren zeer bijzonder en hadden we in deze vorm nog niet gezien. Verder ging de reis via Raschou, PÖhla, Rittersgriin en Ehrenzipfel tot een wegopbreking ons zorgen baarde. Een “Umleitung” over een onverhard bergweggetje was de gok, maar het lukte ons, om zo bij deFICHTEBERG”met 1214 mtr de hoogste berg van Duitsland - te komen. Vanaf de P. werd een klim te voet van 2 km. Ingezet en was er op de top een prachtig uitzicht. Na deze beklimming reden we door naar OBER-WIESENTHAL, pal tegen de Tsjechische grens. Bij de tennishal op 900 m. hoog werd op een Camperplaats, verzorgd, gedouched en geslapen met 9 campers na wederom een zonnige dag met 21 gr.

Zaterdag 11/9:

In de nacht begon het flink te waaien op de berg, ’n teken van weersverandering! S'Morgens bewolkt met af en toe 'n zonnetje en rond de middag ’n buitje; daarna weer brede opklaringen en een aangename temperatuur van 23 gr. Na verzorging vertrokken we uit Oberwiesenthal (’n bekend wintersport-oord) naar Annaberg-Bucholz, dat we echter na 2 “Umleitungen ” en de nodige extra kilometers bereikten. Het natuurschoon onderweg vergoedde veel! Vervolgens via Wiesenbad (800 m.), en wéér een omleiding naar Mariënberg. De eerste aanblik viel wat tegen, zodat we niet stopten, maar de reis vervolgden via Zoblitz, Oberhau en Seiffen (de stad van het houten speelgoed). Tot slot over kleine weggetjes naar Neuhausen en CaMMERSWALDE, waar we een mooie “groene” P. voor de nacht vonden 1 km verder bezochten we nog de “Rauchenbach-Tallsperre” met een Stausee, die tot in Tjechië doorloopt, met wederom een sportieve uitdaging, om te voet naar de dam te klimmen!

Zondag 12/9:

Wakker worden met regen! Dat hadden we lang niet meegemaakt Echter om 9 uur werd het droog, maar de bewolking bleef (bij 17 gr.) We reden, pal langs de Tjechische grens, naar Altenberg, na eerst de “Khaleberg” op 905 m. gepasseerd te zijn. Vandaar wéér een berg: de “Geisingerberg” (823 m.) naar Geising en daarna door het “Barathal” en “Bielathal” naar KöNINGSTEIN. Vóór Koningstem: fikse regenbuien van een paar uur, maar daarna de hele middag droog met na 4 uur: “n zonnetje”! De Vesting Koningstem bezochten we met een wandeling langs de Elbe (Het stadje zelf had nog vele kenmerken uit de oude D.D.R-tijd)

Tot slot reden we naar BAD SCHANDAU, gelegen in het “Elbe Sandsteingebirge, waar we een mooie P. aan de Elbe vonden. Samen met 4 andere campers werd er overnacht met zicht op de rivier.

Maandag 13/9:

Nu begonnen we met onze zwerftocht door de “SACHSISCHE SCHWEITZ” met weinig km. En vele wandelingen, dit gebied, ingeklemd tussen Elbe en Tsjechische grens, te ontdekken De dag begon zonnig, verder in de morgen: bewolkt en namiddags weer flinke zonnige perioden met 17-20 gr. Na een rustige nacht in Bad Schandau reden we Oost-waarts naar de grensplaats Schmirka. Daar was niet veel te zien en daarop terug naar Bad Schandau en Ostrau, Op de P. begon de wandeling naar de zg. “Ostrauer Scheibe” - een “balken ”trap voerde ons door een “Schlucht” tussen de, van zandsteen gevormde rotsen, die als “dam-schijven ” schots en scheef op elkaar gestapeld leken. Een boeiende indruk leverde dat op! Vervolgens eerst berg-df naar Bad Schandau en toen door een prachtig rivierdal met links en recht stijle zansteen-rotsen via Ottendorf naar Hinter-Hermsdorf. Vanaf de P. ook hier weer een verassende wandeling over de berg met bijzondere aandachtspunten. Via Saupsdorf reden we naar SEBNITZ, waar we op de speciale Camper-parking konden verzorgen en overnachten.

Dinsdag 14/9:

S’Morgens: ’n klein spetterbuitje en bewolkt Na inkopen in Sebnitz: de zon! Met 24 gr. Lekker weer! Onze ontdekkingstocht door de “Sachsische Schweitz” werd voortgezet via Lichtenhain, Rathmansdorf, Dorschdorf en Waltersdorf naar de “ BASTEI”, het hoogtepunt van onze reis! Het was adembenemend, om de gigantische zandsteenrotsen te zien, met daartussen: de rivier de Elbe. Tevens werd de “Felsenburg Neurathe” uit de Middeleeuwen bezocht We maakten vele foto’s, om dat hier woorden te kort schieten! Tegen 4 uur reden we weer bergaf naar HOHNSTEIN, waar we op een prima P. bleven overnachten, na eerst in de avonduren nog een wandeling door het stadje met burcht gemaakt te hebben.

Woensdag 15/9:

‘sMorgens voor vertrek nog snel even foto’s gemaakt in Hohnstein, want de zon scheen weer (minder warm dan gisteren: 20 gr., maar ook nü een pracht dag). De eerste bestemming was Rathen, maar daar waren alleen hotel/pensiongasten welkom, zodat we de weg naar de rots “LILIëNSTEIN” insloegen. De zandsteen rots zag er indrukwekkend uit (411 m hoog) en na een forse klim met vele treden was ’n prachtig uitzicht over de Elbe, Vestung Köninstein en Bastei ons deel en tevens een prima afsluiting van ons bezoek aan de Sach. Schweiz. Verder liep onze route via Rathewolde, Lohmen naar STOLPEN (356 mtr hoog) Ook hier maakten we een 2-uurs wandeling maar het stadje + burcht, en maakten we van onze tijdelijke P. maar gelijk een overnachtingsplaats met uitzicht op bergen en dalen om ons heen.

Donderdag 16/9:

Na een frisse nacht volgde een bewolkte dag met af en toe zon en “slechts” 17gr. (maar wel een droge dag). We verlieten Stolpen en reden via Neustadt richting Zittauw via Opach enEbersbach. In Eibau sloegen we Rechtsaf naar het “Zittauwer Gebirge” ’n mooi stuk natuur met bergen, bestaand uit bazaltsteen. De rit verliep óp - en afgaand vis Grosschönau naar het stadje OYBIN met op de berg een burcht- en klooster-ruïne op 513 mtr. Hoogte. We beklommen de rots en hadden een mooi uitzicht over Oybin, gelegen op het 3- landenpunt met Polen en Tsjechië Na een wandeling van 2 uur werd de tocht vervolgd via Zittau (een nogal vervallen stad) naar GöRLITZ. Tegen 4 uur arriveerden we er per parkeerden achter de “Bahnhof”. Te voet werd de stad verkend Er vielen vele mooie “Jugendstil-gevels” te bewonderen. Ook bezochten we het warenhuis “Karstadt” met een fraai glazen Jugendstil-plafond Rond 19 uur reden we, na gegeten te hebben, weg uit Görlitz richting Bautzen. Op een kwartier buiten de stad vonden we in het kleine MARKERSDORF, nèt voor het donker een leuke P. voor de nacht bij de tennishal.

Vrijdag 17/9:

Blauwe hemel, stralende zon en 20 gr. Waren de ingrediënten voor deze Vrijdag. We vertrokken Naar Bautzen via de B 115 en later de A4 en kwamen daar rond 10.30 aan met het doel de stad BAUTZEN (stadsrechten in 1005) te bezoeken. Zeer de moeite waard waren de oude Vesting “Ortenburg” met vele wachttorens, de Marktplatz met Jugendstil-gevels, de Michaëlkirche en “Petri-Dom”, die zowel een Katholiek, als een Luth.-Hervormd deel had In de middag ging het verder via de A4 ri, Dresden en namen we afsL 87 naar het kleine RAUSWITZ voor een P. bij het camperbedrijf Pauki en Böhm, waar we lekker va het zonnetje genoten, na zoveel dagen “klimmen en klauteren ” !

Zaterdag 18/9:

Wederom zon met wat “sluier” en 21 gr. ‘nHeerlijke dag om te toeren en voor stedenbezoek. Via de A4 door Dresden + afrit 80 reden we richting Moritzburg voor een bezoek, Helaas” “Gesperrt”, Daarom door naar MEISSEN. We vonden een prachtige P. pal aan de ELBE. De stad van het Meissener Porcelein (onbetaalbaar) was zeker een bezoek waard Leuke Altstadt en daarna de opgang naar de Meissner DOM en Albrechts-Burg en natuurlijk: de mooie, zonovergoten ELBE. Zonde, om er weg te gaan! Met links en rechts collega-campers werd de nacht doorgebracht.

Zondag 19/9:

We vertrokken via de BI 01 naar de A4 en vervolgens een stuk West-waarts naar Chemnitz. Daar namen we de afrit 69 en de B95 richting Leipzig. Bij ALTMöRBITZ a/dSchönau-Stausee stopten we op de P. en maakten een wandeling naar de “Tal-Sperre”. “s Middags pakten we de fiets voor een rit over de Staudam, door het dorp en aangrenzende bos. Het weer was goed, bewolkt maar droog bij 22 gr. “s Avonds kwam de (reeds verwachte) regen! De P. in ALTMöRBITZ was tevens onze overnachtings-plaats, vlak bij de stad Altenburg Die op Maandag bezocht zou worden.

Maandag 20/9:

Via het vliegveld reden we ALTENBURG binnen en parkeerden bij het Slot Dat bezochten we dan ook als eerste. Een deel van de gebouwen was gerenoveerd; andere weer niet, zodat een en ander wat “rommelig” over kwam. De “Altstadt” had een mooie Marktplatz met een verassend Rathaus. Ook de baksten “Bruder-Kirtche” was bezichtiging meer dan waard Na de lunch vertrokken we richting Naumburg via Meusehvitz en de stad Seitz Vanwege de noodzakelijke verzorging moesten we van onze route afwijken en gingen, rechtsaf, naar Weissenfeld, waar we na enige zoeken in het “Gewerbe-Gebied” Borau, Campercentrum Gerth vonden voor een overnachtings-P. èn een “Sani-zuiT’.Het weer was deze dag eerst zonnig, later half-zon en in de namiddag bewolkt bij ca, 20 gr. Eigenlijk: best aangenaam, maar de Herfst is in aantocht en dat is te merken!

Dinsdag 21/9:

Bij het ontwaken kwam de zon door. Wel waaide het hard en was de temperatuur met 17 gr. Duidelijk lager. Vanuit Weissenfels vertrokken we, na verzorging naar Naumburg, om deze stad als laatste van onze planning te gaan bezoeken. De DOM in NAUMBURG was zeer imposant en ook de “Altstadt” zag er verzorgd uit met een mooi Rathaus en de “Wenzel-Kirche, een Evangelische kerk met prachtig wit orgel en indrukwekkend priesterkoor. Tegen twaalven werd de reis voortgezet via Freiberg, Kolleda en Bad Frankenhausen. Omdat het weer goed meewerkte, besloten we nog een stuk verder te rijden. Langs de West-grens van de HARZ ging het richting Nordhausen en voor een P. wederom de HARZ in, naar BAD SACHSA. We stonden er goed en wel, toen het volop begon te regenen bij slecht 12 gr. - echt herfst dus!

Woensdag 22/9:

Het weerbericht voor de Harz was slecht: regenbuien, wind en 11 gr. (en op de “Broeken - 1140 mtr.: sneeuw!) Het geplande “ommetje” in de Harz kwam daardoor te vervallen. Met grauwe lucht en buien reden we Bad Sachsa uit, terug naar de B243 richting Osjerode. Vandaar ging het naar Seesen. Rond 10 uur kwam zowaar de zon te voorschijn, maar meer dan 13-14 gr. Werd het niet Na de lunefa werd bij een donkere lucht Hildesheim bereikt, waarbij de “laatste ruk” over de BI via Hameln naar BÈRGISCH OLDJENDORF onze P. voor de nacht werd ingenomen, Zodat “de kring weer rond was ”met morgen de slotdag van onze Camperrit.

Donderdag 23/9:

We vertrekken voor onze laatste dagrit naar Holland Weliswaar 3 dagen eerder, dan gepland, maar onze tocht was volbracht, zoals wij dat wilden en viel er na de weersomslag niets meer aan toe te voegen. Vier weken mooi weer in September kun je ook niet verlangen; met 3V2 week zon en mooie temperaturen mag je méér dan tevreden zijn!! De thuisreis verliep regenachtig, maar vlot via deA2 naar Osnabrück en daarna deA30 naar de Hollandse grens. Tegen 3 uur reden we Apeldoorn binnen na totaal bijna 2800 km “op de teller” en was een fantastisch reis (beslist: een aanrader!) ten einde.