C.RIT. NO. 2 2004 Elzas-Lotharingen

REISVERSLAG CAMPERRIT No. 2-2004: ELZAS-LOTHARINGEN

Toen wij zo’n 2 1/2 jaar geleden onze boot verkochten en vervolgens gingen “kamperen”, zei onze Duitse buurman in de haven al: “Als jullie richting Keulen gaan, laat ik je de stad zien!”

Op 8 Mei jl. was het zover en reisden wij af naar Karlheinz en Rita Kesseler in Bergisch Gladbach, waar we tegen een uur of twaalf zeer gastvrij werden ontvangen.Hoewel droog, was het een frisse dag met N. W. wind en zo’n 10 gr.Na een uitgebreide koffietafel togen we per trein naar de “Innenstad van Köln ” en stapten recht voor de Dom uit.We kregen van Karlheinz een zeer deskundige rondleiding, bezochten de Dom van binnen en belandden tot slot in een echt “Kölnisch Bierlokal”, waar de glaasjes “Kölsch ” goede aftrek vonden.Om 19 uur thuis gekomen voor een uitgebreide maaltijd (de geplande “Grill” viel af vanwege de kou).Na een overnachting op een P. vlakbij (s ’avonds en s ’nachts viel er wat regen) werden we

op Zondagmorgen 9/5 meegenomen voor een prachtige rondrit door het “Bergische Land”, waarbij wij o.a. de “BEIDER STAUSEE”, Schlosz Burg in SOLINGEN en de Dom met klooster in .ALTENBURG bezochten, om via het “DINNERTHAL” en “0DENTH4LL” weer in Bergisch Gladbach aan te komen, ’s Middags maakten de mannen nog een mooie wandeling in de omgeving en s ‘avonds werd het tijd, om afscheid te nemen van onze gastheer- en vrouw met dank voor het fijne weekend!!

Op Ma. 10/5 vertrokken we met wat druilerig weer naar de REIN-route A3.In KöNINGSWINTER hield de regen op en kwam de zon erbij, dus een leuke wandeling door de plaats en langs de Rijnoever.Via BAD HONNEF ging het bergop naar AEGDIENBERG en weer bergaf naar LINZ. BAD HöNNINGEN was het overnachtingsdoel, maar daar weden we via bordjes naar de camping gedirigeerd en dat was niet onze bedoeling!‘n Stukje verder, in het dorp REINSBROHL vonden we naast het 12e eeuwse kerkje een prima plek en brachten er ongestoord de nacht door.Het was inmiddels zonnig met 21 gr.

Di. 11/5 werd de route langs de Rijn vervolgd via KOBLENZ, waar we langs het slot “Ehrenbreitstein”reden en met een prachtig gezicht op het “DEUTSCHES ECK” ( de plaats, waar de Moezel in de Rijn stroomt)Direct daarop begon onze tocht langs de “MOSEL”; een prachtig slingerend en campervriendelijk traject tussen de wijnbergen met vele camper-parkeerplaatsen en verzorgingspunten.We passeerden prachtige dorpjes en stadjes als: GÜLS, WINNINGEN,DIEBLICH en KOBEKN-GONDORF, om in löff hij de firma S.O.G. (bedrijf in Camper-accessoires) een prachtige (gratis) camperplaats te bezetten (met volledige verzorging).We hebben hier gefietst met zon en wolken bij ca. 21,5 gr.

De volgende dag (12/5) was het een korte rit naar ELLENDIGE met een camperplaats, direct aan de Moezel.Op weg daarheen werd COCHEM bezocht met een klim naar de “Burg WINNENBERG”. Een prachtig uitzicht beloonde de moeite van de steile klim (en ook de zon was erbij!!) Eenmaal op onze ovenachtingsplaats ELLEREDTGE, maakten we een fietstocht langs de Moezel naar BREMM v.v.

OP 13/5, na een ritje van 45 km. Via TR4BEN-TRABACH en KÏNNHETM wederom een leuke plek in ÜRZIG (wel wat fris met 16,5 gr.)

Vrijdag 14/5 alweer, was het eerste doel: KUES-BERNKASTEL, een prachtige en idyllische plaats met veel vakwerkhuizen, die erom vroegen, gefotografeerd te worden!Bij 19,5 gr. En flink wat zon was het er “aangenaam toeven”.Vervolgens ging de rit via MULHEIM, NEUMAGEN en SCHWEIG naar de prachtige stad TRIER.Op de “Messegetande ” werd overnacht met ca. 10 campers.

Op morgen van 15/5 werd per fiets de binnenstad van TRIER bezocht; het was er erg gezellig! Vóór ons vertrek uit Trier bleken we een lekke achterband te hebben, zodat er “werk aan de winkel” was!Gelukkig bleek er hulp te zijn van een Belgische camperaar, zodat het probleem redelijk snel werd opgelost.

In de middag van Zaterdag 15/5 reden we van Ri. Saarbrücken door het “HUNSRüCK NATIONALPARK naar het KUR-stadje WE1SENK1RCHEN, waar we bij de “Hochwald- Halle” een plek voor de nacht vonden. s ’Middags leuk gewandeld in het Kurpark van Weisenkirchen, waar een “GARTEN- AUSSTELLUNG’ werd gehouden.

Na op Zondag 16/5 getankt te hebben begonnen we aan onze ¥ week en gingen we weer met zon en wolken (21,5 gr) in de richting van SAARBRÜCKEN over de grens met FRANKRIJK, Via SARREGUEMINES werden vervolgens SARRE UNION en PETERSBACH en het schilderachtige dorp LA PETITE PIERRE bereikt.De oude burcht werd bekeken en de nodige foto’s gemaakt, s ’Avonds stonde we (alleen) op de P. bij de sporthal.

Maandag 17/5 (de zon zorgde voor 25gr.!!) reden we via ESCHBURG en DANNE naar SAVERNE. Het voorgenomen bezoek aan de Botanische tuin mislukte (Ma. Gesloten). Het kasteel, Chateau du ROHAN in Saveme was zeer imposant en op de officiële Camperplaats a/d/haven van het Mare/Rijn-kanaal werd alleen overnacht (na een mooie, warme avond). Inmiddels onze lekke hand laten repareren, voor het geval dat........

Op 18/5 werd DABO bezocht (Tm Roche en kapel) en via OBERSTEJGEN de “CASCADE de NIDECK” bereikt. Er werd fiks gewandeld door de bergen, om de waterval te bereiken. Door de lage waterstand viel die wat tegen, maar de tocht was prachtig.Vervolgens weer “tussen 4 wielen” naar HEILIGENBERG en MUTZIG met bestemming MOLSHEIM.De geplande camperplek bleek opgehesen, zodat we met 3 wagens maar plaats zochten bij 2 kerken en een plantsoen. Het was inmiddels 28 gr. En zomers warm!Vanuit MOLSHEIM begon de “Elzasser Wijnroute” en via ROSHEIM bezochten we eerst

OBERNAI. Door een drukke markt in het centrum viel de schoonheid van de vakwerkhuizen wat weg en was de indruk wat “rommelig:. De volgende bezoeken waren aan BARR en de kloosterabdij St. 0D1LLE, gelegen op een berg van 764 mtr. Met prachtig uitzicht op de laagvlakte van “VALCACE” Via de Mt. CHAMP DU MESSIN reden we lang het voormalig concentratiekamp uit W.O II, “LE STRUTHOF”. Daarna werd SCHIRMECK bereikt, waar we op de P. vlakbij plantsoen en rivier alleen overnachtten hij 27gr. Dagtemperatuur.  20/5 alweer: nu kwamen we écht in de bergen! Via de Col DU DONON, GRANDFONTAINE en RAONnaar CELLES aan het stuwmeer: LA C PIERRE PERCEE, een prachtige plek aan het water met uitzicht over het meer. Onze buurtjes Mr. En Mme Le JEUNE uit Nancy, op stap met hun gloednieuwe camper, spraken goed Duits. Bovendien hadden ze 2 prachtige “Golden Retrievers ” (in opleiding voor “help-hondje en dat gaf een band !!E-mail adressen uitgewisseld en info over en weer! s ’Nachts wat onweer.

op 21/5 wat flauwe zon (26-22 gr.)

Het “berg-rijden” begon nu volop via St.BRASSE en SEONESgingen we over de COL du HANTZ ( 841 mtr) en WISEMBACH naar St. MARTE AUXMINES (zilvermijnstadje) en vervolgens naar RIBBA UVILLÉ met zeer oude en prachtige binnenstad (vele foto’s)!Alle parkings stonden vol (Hemelvaart-weekend), dus maar een P. gezocht, exen buiten de plaats, s ‘Avonds regende het.

Op 22/5 was het afwisselend bewolkt en slechts 17 gr..Eerst reden we deze dag naar “HAUTKÖNINGSBOURG”, een burcht boven op de rots en zeer imposant als vesting! Vervolgens werd SELESTAD bezocht en was R1QUWIHR het volgende reisdoel Deze plaats is “top-toeristisch en alle parkings waren vol.Daarom doorgereden naar KA YERSBERG, wat ook zeer fraai was. Met ca. 50 campers werd op de officiële P. voor 4 Euro geslapen.

23/5 was het afwisselend bewolkt met in de bergen 8-10 gr. En in het da! zo’n 15 gr.

Vanaf Kayersburg ging de reis via ORBEYen SOULTZERENnaar de “COL de la SCHLUCHT”, een prachtige weg bergop.Daarna via de “Rte des Crêtes” en “LAC BLANC” naar MUNSTER, waar we achter de Abdij-ruïne een goede plek vonden.Tot onze verassing nestelden daar 10 ooievaars-paren (les cigognes) en kwamen we ogen (en foto’s) te kort! Een werkelijk prachtig en uniek schouwspel!De dag erna (24/5) wederom over de Col de la Schlucht en vervolgens naar de Mt HONNECK (1362 mtr), waar we via een smalle weg met de camper naar boven konden. We zagen indrukwekkende rotspartijen en op de N. W.-helling lag nog sneeuw! Na de afdaling gingen we verder over de Route des Crêtes en reden vervolgens over de KASELBERG (met het stuwmeer “LAC de BLANKHEMER”) de RATKOPF en de HERRENBERG naar SONDERNACH en “LE MARKSTEIN”, geen plaats, maar een winter-ski-centrum met hotels en sleepliften.Vandaar naar LA UTENBACH, waar aan de rivier bleven overnachten.

Op 25/5 reden we bij zonnig weer en 26 gr. Naar de hoogste berg van Etcace-Bas-Rhin:De “GRAND BALLON” met 1424 mtr. Vanaf de P. moesten we deze berg écht beklimmen via smalle rots paadjes en met de bergstokken. Op de berg stond een “bolvormige ”‘antenne t.b.v. de luchtvaart en standbeelden uit W.OIen W.0II.Na de afdaling ging de rit via de Col AMIC en GOLDBACHnaar WILLER-ThüR.Op een officiële GOP werd met 2 campers overnacht!

26/5; zon en wolken en overdag ca 28 graden.

Op weg naar de “BALLONd’ALCACE” (1250 mtr) via URBèS en StMAURICE-s- MOSELLE:Beklimming (niet al te moeilijk) via een breed pad naar boven.Bovengekomen, ziet men skipistes en o.a. een standbeeld van Jeanne d’Arc.In de afdaling naar MASEVEAUX en via de Rt. “Joffre” naar BOURBACH-le-HA UT.Off. Camperplaats halverwege de berg op 560 mtr. hoogte met prachtig uitzicht op een dal tussen 2 bergruggen. s ‘Nachts wat regen.

op 27/5 was het bewolkt met n.m. enige buitjes.Vanaf de berg naar beneden Ri. Willer-Thür en de Rt. Des Crêtes over de Col du STLBERLOCH en het oorlogs-ereveld/begraafplaats “HARTMANSWILLERKOPF” en wederom bergop” Col de HERRENFLUH naar CERNA Y, dat we bezochten.Daarna naar THANN met de zeer fraaie kerk (toren en kerkdak in rood en blauw mozaïk met prachtige beeldengroepen in de kerk).Omdat de geplande P. in Thann ons niet zo beviel, maar weer terug naar ons mooie plekje op BOüRBACH-LE-HAUT, samen met 7andere campers.

Op Vrijdag 28/5 (zon en wolken met 23 gr) vervolgden we onze tocht via MASEVEA UX en ROUGEMONT (mét Chateau), GROSMAGNY en diverse bergen (o.a. de Ballon d’Alsace), St MAURICE-s-MOSELLE naar de overnachtingsplek BUSSANG, waar de bron is van LA MOSELLE.

Na een (eenzame) overnachting reden we

op Za. 29/5 met zonnig weer en 24 gr. Ma VENTRON en CORRTMONT naar het in het westelijk deel van de Elzas gelegen leuke stadje “LA BRESSE”, waar we op een P. aan de rivier La MOSELOTTE bleven overnachten , temidden van een aantal (onverwachte) bruiloft-gangers.

Op Zo. 30/5 begon onze laatste dag in de Elsas. Met zonnig weer en 24 gr. Via Col GROSSE PIERRE naar GERARDMER.Hier ligt een leuk meer, waar veel toeristen op af komen.We maakten een rondrit om het meer en vervolgden via LE THOLYen St. AME onze weg naar de geplande P. in VAGNY, een rustig plaatsje a.d. Westzijde van de Elzas. Die rust bleek slecht schijn; s ‘avonds werd er een groot Mei-feest gehouden met reuze “versterkers” en een grote brandstapel, zodat we ijlings besloten, een nieuwe parking te zoeken, die we vonden, zoals zo vaak, naast het kerkhof!Daarmee was onze rondrit van 2 weken door de Elzas ten einde en besloten we langzaamaan Noordwaarts te rijden ri. Nancy en het dal van “La Moselle”.

Op Ma 1/6 (Pinkstermaandag) overnachtten we in CHARMES langs kanaal en rivier met zo'n 50 Campers en hadden leuk contact met “buurtjes” uit Maastricht.Vanaf Di. 2/6 werkte het weer niet meer echt mee en met regenbuien en 17gr. Namen we het besluit, dóór te rijden tot MILLERY a.d. Moezel (ten N. van Nancy).Ook hier hielden we het niet droog, zodat het niet aantrekkelijk was, op deze, overigens prachtige plek, nog langer te blijven staan.Daarom reden we

op Woensdag 3/6 met wat huifjes en zo'n 17gr, Via METZnaar de Belgische grens en via BASTOGNE en HOUFFALIZE naar HAMOIR ten Z, W van Luik, waar we aan de rivier de Ourthe bleven overnachten.Ook hier was het regenachtig!Langer “rekken ” had geen zin, dus met redelijk droog weer en later ook weer wat zon reden we in één ruk via LièGE, MAASTRICHT en VENLO naar APELDOORN, waar we tegen15.00 uur aankwamen.Een fraaie tocht was na 2200 km ten einde!

Resumerend:

De Elzas is een échte “aanrader"!

“BAS-RHIN” (het Noorden) vanwege de vakwerkhuizen en HAUT-RHIN (het Zuiden)

door de prachtige natuur en de bergen tussen 800 en 1400 mir,

Een gebied, dat zeker niet onder doet voor de Ardèche, waar we in 2003 waren.

Bovendien: redt je het niet met de Franse taal, dan is het Duits altijd een goede mogelijkheid!

Op Za. 19 Juni vertrekken we voor CAMPERRIT Na III via (’n weekend) Tuil, 3 dagen Oostvoorne naar Antwerpen, Brugge, Gent en de Belgische kuststreek en hopen dan weer rond 4 Juli deze rit met veel voldoening te besluiten.

Met dank voor de aandacht en............ mogelijk met tips voor hen,die de ELZAS ook willenontdekken!!