C.RIT. NO.3 2004 Nl + O.-en W. Vlaanderen

REISVERSLAG CAMPER RIT NO 3-2004 W. NEDERL. O. en W. VLAANDEREN

Na een week met slecht weer vertrokken we op Zaterdag 19 juni voor onze 3e rit van deze zomer. De hoop op heter weer werd niet direct vervuld De morgen van de 19etraceerde” ons op de nodige buien. Eerst werd Hilversum “aangedaan ” voor een bezoekje aan kinderen en kleinkinderen en vervolgens werd “koers gezet” naar ZALTBOMMEL, waar we onze favoriete stek aan de WAAL betrokken. Zowaar kwam de zon tevoorschijn en bleef het droog! In het stadje Zaltbommel was het zelfs aangenaam toeven met bezoekers op de terrasjes en een heus “dweilorkest”. Tegen half vijf vertrokken we naar TUIL, waar we een weekend “geboekt ” hadden bij onze vrienden Maarten en Martine. Dat werd weer erg gezellig, met redelijk goed weer, zodat we (af en toe) ook buiten konden zitten. Al met al weer een fijn treffen (en “lekker tafelen!”).

Op Maandagmorgen 21/6 (het was bewolkt en buiig) gingen we op weg naar het volgende doel: het Oostvoornse meer nabij de Nieuwe Waterweg. Na aankomst op onze “GOP” werd het droog en kwam er af en toe wat zon bij (17 gr).

De volgende dag (Di 22/6) werd een heel aardige dag met half-zon en zo’n 20 gr. We maakten een rondrit langs “Slufter, Noorzeestrand, Maasvlakte en het dorp OOSTVOORNE. S ’Nachts kwamen de buien terug en trok de wind stevig aan.

Op Woensdag 23/6 stond er een complete storm met windkracht 9 en windstoten tot 110 km per uur. Het werd zelf de surfers op het meer té pittig! Was het s ’morgens nog droog en kon er gewandeld worden, s ’middags en s ’avonds leek het wel “herfst” met stortbuien en slechts 16gr. En stond onze camper te “schudden”!

Op Do. 24/6 besloten we te vertrekken. Het regende nog steeds, maar op weg richting Bergen op Zoom kwam de zon er tóch door en werd het bij 18 gr. tóch iets vriendelijker, ondanks enkele buien. Via BRIELLE, SPIJKENISSE, HARINGVLIETBRUG en BERGEN OP ZOOM arriveerden we in HOOGERHEIDE (dicht bij de Belgische grens) Voor de overnachting op een part Parking. Een wandeling (bij droog weer) bezorgde ons (onverwacht) een nat pak door een plotselinge bui. S ‘Nachts wederom de nodige regen en op de morgen van

Vrijdag 25/6 was het zwaar bewolkt en slecht 13,5 gr. We vertrokken met het doel het Belgisch Brasschaat via PUTTE en KAPELLEN. In BRASSCHAAT aangekomen konden we door omleidingen onze GOP niet vinden en namen de beslissing: “Op naar Antwerpen!” Omdat er op de “Ring” van Antwerpen gewerkt werd, reden we via EKEREN en MERKSUM onder de Ring door, ANTWERPEN binnen. De uitgezette route voor onze overnachtingsplek aan “de Kaai” a/d/Schelde ging “in rook” op door diverse omleidingen en opbrekingen, waardoor we het spoor bijster raakten. Na half Antwerpen gezien te hebben (en zelfs de allochtone wijken) vonden we het bordje “Haven ” ( en daar hoort natuurlijk “water ”bij!) Na IV2 uur kriskras door de stad vonden we onze parking op de Kokerill-kade, waar we met zo'n 25 campers “ met het neusje naar de Schelde” stonden (dus een prachtig uitzicht over de rivier!) Het was af en toe zonnig en droog en 18,5 gr.; best prettig weer voor een wandeling langs “de Kaai” met de nodige foto’s. We bezochten o.m. Burcht :DE STEEN” (nu: het Nat. Scheepvaartmuseum.)

Op Zaterdag 26/6 bleven we staan op onze P., om per fiets en te voet de stad te verkennen. S ’Morgens met veel zon (22 gr.) en s ’middag trok helaas de lucht weer dicht, maar bleef het droog. Er was veel te zien en vooral het Stadhuis op de “Grote Markt” was prachtig en de terrasjes waren lekker vol!

Op Zo. Morgen 27/6 beëindigden we ons verblijf in Antwerpen en vertrokken we naar Gent. Dat was makkelijker gezegd, dan gedaan! Al ras bleek de oprit van de Ring Antwerpen naar de El 7 i v.m. wegwerkzaamheden afgesloten te zijn en werd het wederom een zoektocht, hoe op de E17 naar Gent te komen. Na ongeveer alle voorsteden van Antwerpen gezien te hebben en 25 km verder, lukte het ons, op de snelweg Ri Gent te komen. In TEMSE waren we in de gelegenheid de camper te verzorgen en ont-zorgen, waarna we tegen 11.30 uur de afslag GENTBRUGGE (een voorstad van Gent) namen en spoedig daarna vonden we onze P. bij de sporthal. Mooi gelegen en met veel groen. Alleen de autoweg, die er via een viaduct overheen loopt, produceerde nogal wat herrie. S’ Middags op de tram gestapt, die ons 6 km verderop in het hartje van GENT bracht. Het weer was zomers, de stad prachtig en de mensen “fleurig”! Vanaf de “Korenmarkt” waren alle bezienswaardigheden praktisch op “loopafstand”. (Er werd een filmpje “vol” geschoten) Tot slot met een boot over de Leie en het Ketelkanaal maakten ons bezoek aan Gent onvergetelijk! Met de tram weer terug naar de Camper en tot besluit” ”lekker aan de nassi” (moe, maar voldaan!)

Maandag 28/6 vervolgden we onze rit naar BRUGGE. Het weer was zonnig en de temperatuur zo’n 21 gr. We reden de E40 via AALTER in de richting Oostende en in Brugge aangekomen vonden wen na enig zoeken onze GOP nabij het station en de grote bus-parking aan het “Minnewater”. Er was plaats voor 35 campers en s ‘avonds waren alle plaatsen bezet De middag werd gebruikt, om Brugge te bezichtigen. Te voet gingen we naar het centrum met tal van prachtige gebouwen, Begijnehofjes en kerken, maar het hoogtepunt vormde de “Grote Markt” met o.a. een prachtig Raadhuis en Belfort. Ondanks, dat het Maandag was er geen hoogseizoen) heerste er een gezellige drukte. Tot slot maakten we, evenals in Gent, ook hier een boottocht door de grachten, om alles nog eens vanaf het water te bekijken en te fotograferen! Daarmee besloten we onze “stedentrip” in België, die, mede door het mooie weer, zeer geslaagd was.

Op Dinsdag 24/6 vertrokken we richting kust en met de hoop op nog wat mooie dagen. Deze dag was wat het weer betreft O.K.- zon en wolken en 21 gr. Via de N367 reden we naar GISTEL. Bij de sporthal konden we verzorgen en ontzorgen (’n zorg minder!) Hierna via de E40 naar VEURNE en DE PANNE. In De Panne is een mooie parking bij de touring-bussen maar overnachten is er verboden (na 23 uur). Bij navraag bleken (in het laagseizoen) de overige campers gewoon te blijven overnachten (gedoogd door de politie) . ’s Middags lekker met de fietsjes naar het strand en ’s avonds naar de Boulevard (oftewel “de Zeedijk”, zoals de Belgen zeggen).

Woensdag 30/6 alweer: het werd een dag met wolkenvelden, maar ook geregeld zon en de temperatuur was aangenaam met 24 gr. We volgden de N34 langs de kust door onder meer: NIEUWPOORT en MIDDELKERKE. Hier maakten we een “koffiestop” en een wandeling over “de Zeedijk” en vervolgden onze rit via MARIAKERKE naar OOSTENDE. Bij de watertoren in Oostende vonden we een ”GOP” voor ca. 20 campers en gingen n.m. met de fiets naar de (jacht)haven en langs de boulevard, om tenslotte heerlijk in de zon op het strand te vertoeven. ’s Avonds kwam de regen en  Nederland verloor van Portugal in de “halve finale” van het E.K.............

Donderdag 1/7 begon bewolkt en fris na de regen van de avond ervoor, maar op weg naar BLANKENBERG kwam de zon er alweer bij. We parkeerden in Blankenberg recht tegenover de jachthaven en maakten hier een wandeling langs haven en boulevard. Overnachtings-plaatsen waren hier helaas niet Alle parkings waren afgesloten door een lage boom over de entree. Daarom maar door naar ZEEBRUGGE. De opgegeven Camper parking was nogal ingeklemd tussen wegen en erg onrustig. We gingen op zoek en vonden een prima “vrije plek” op een strandweg buiten het centrum en slecht 25 mtr. Vanaf de boulevard. De zon scheen lekker bij 20 gr. Namiddags vanuit de camper gewandeld in een natuurgebied en terug over het strand, waar surfers in een stevige bries bezig waren met het zg. “kite-surfen ” (met een soort delta­vlieger). Het zag er spectaculair uit!

De volgende morgen (Vr. 2/7) regende het “pijpenstelen ”. Daarmee kwam aan ons verblijf aan de kust een einde en vertrokken we via KNOKE/HEIST (N49) langs MALDEGEM en ZELZATE. Daarna de afslag StNIKLAAS om (na enige omzwervingen door wegafsluitingen)in TEMSE te landen, war we konden verzorgen en ontzorgen (en enige kleine reparaties) bij ALPHA MOFÈRHOMES. Hier werd het droog en volgden opklaringen. Om Antwerpen te mijden (het verkeer op “de Ring” was chaotisch en de Schelde-tunnel afgesloten) kozen we voor de N16 richting Mechelen. Maar ook deze weg zat “vol” (vermoedelijk door de problemen rond Antwerpen). We stopten in WILLÉBROEK, waar we samen met een Nieuw-Zeelander op de officiële Parking bij de sporthal de nacht doorbrachten.

Op Zaterdag 3/7 werd onze terugreis voortgezet via de N16: MECHELEN, LIER en ZANDHOVEN. Daarna via de E40 richting Turnhout We namen de afslag naar RETIE, waar we bleven overnachten bij de Brasserie “Klynhoeve” met een leuke boswandeling in de kasteeltuin van het 19e-eeuwse kasteel van Retie met mooie vijvers (en een zeer chique bruiloft). Dat alles tussen de buien door +18 gr De slotdag van onze rit 3 op Zondag 4/7 liep wederom via de E34 naar EINDHOVEN, DEN BOSCH en via de A50 naar ARNHEM, om rond 12 uur in APELDOORN te arriveren.

Totaal legden we 1100 km af onder vaak goede omstandigheden en vooral bij onze Stedentrips en kustplaatsen, prima weer!

Hiermee besloten we onze geplande voorjaarsritten 2004.

In de 1e week Augustus plannen we nog een (nader te bepalen) weekrit door Nederland en verder maken we plaats voor hen, die zijn aangewezen, hun vakantie in het hoogseizoen te houden.

Dus: voor al diegenen: een PRETTIGE VACANTIE en BEHOUDEN THUISKOMST !!

In het Najaar gaan ook wij weer op weg, o.m. naar de Harz, Thüringen en Sachsen (in de oude D.D.R) in de periode van 28 Augustus t/m 26 September 2004.