C.RIT NO.I 2004 Sauerland

REISVERSLAG CAMPER-RIT I - 2004

SAUERLAND e.o.

Het begin van onze eerste rit verliep enigszins anders, dan gepland, In verband met een afzegging van onze afspraak in Winterswijk gedurende de Paasdagen, vetrokken we nü op Paaszondag 11/4 eerst naar de GOP in Oosterheek op de WESTERBOUWING a/d BENEDEN-RUN (Drielse Veer). Het was droog, af en toe wat zon, maar wel koud! S ’Middags een fietstochtje naar het Drielse sluis-complex was de enig mogelijke activiteit, s ’Avonds stonden 6 campers “in het gelid” voor de overnachting.

Op de 2e  paasdag (12/4) vertrokken we via de Duitse Autobahn  A3 en A2 ri.  Oberhausen/Recklinghausen om tegen 2 uur aan te komen bij onze vrienden Walter en Annegret Goelitz in WEL VER, waar we gastvrij werden ontvangen en een mooi plekje in de tuin kregen met de camper. Het was nog wat bewolkt, maar het weer verbeterde snel.

Op DI 13/4 had onze gastheer een uitstapje naar BOCHUM gepland, waar we het “BERGBAU-museum “bezochten. Naast een ondergrondse tunnel van 2,5 km., waar zowel een kolenmijn, als erts-mijnbouw te zien waren (Zeer indrukwekkend!), was er bovengronds nog een immens museum, geheel gewijd aan de mijnbouw en te vee! voor 1 middag!

Op Wo. 14/4 vertrokken we, na een hartelijk afscheid, voor onze tocht door het SAUERLAND.De bedoeling was, om dit gebied van Noord naar Zuid en van Oost naar West te doorkruisen en zodoende nu eens het héle Sauerland te ontdekken (en niet alleen Winterberg, zoals de meeste Nederlanders.) Daarbij werden de grenzen van het Sauerland nogal eens overschreden en kwamen we tevens in het Siegerland, Witgenstein, Ebbe- en Rothargebirgte. Het werd een tocht vól “bergen en dalen” en....... ”Stau-seeën”! De natuur was schitterend (d oor de langere winter in de bergen liep de natuur wel zo’n 2 weken achter met Nederland en waren de loofbomen nog niet groen) De dorpen en steden waren pittoresk mei veel “vawerkhuizen ”, Burchten, kerken en kloosters en adembenemende uitzichten; véél te zien dus!

Op 14/4 reden we via SOEST langs de “MÖHNESEE”, KORBECKE en WARSTEIN naar RÜTHEN, waar we op de Camperparking de nacht doorbrachten. Het weer werd steeds zonniger, al bleef het wel fris!

Op 15/4 vervolgden we onze tocht via BRILLON, OLSBERG, BEST WIG, MESCHEDE, ARNSBERG en MENDEN naar ALTEA voor een overnachting bij de :Sauerland-halle” a/d rivier “de Lenne”.

De volgende dag (16/4j reden we via WERDOHL, BALVE en LANGSCHEID naar de “SORPESEE”, om daarna in WILDEWIESE de berg “SCHMBERG” (648 mtr) te beklimmen (een prachtig skigebied) in volle zon! De tocht werd vervolgd via PLETTENBERG, A TENDORN langs de “BIGGESEE” (al weer de f stausee” op onze route), OLPE, KROMBACH naar HJLCHENBACH (Siegerland), waar we op een mooie camperplaats (alleen) verbleven.

Op Zaterdag 17/4 kimmen we door het “Witgensteiner Land” in BAD LAASPE, IVALLAU en BTEDENKOPF hij de berg “Sachpfeife” (674 m), die in de middags-tijd werd bezocht (Seilbahn t.b.v. de wintersport), om vervolgens in BATTENBERG op een “P” bij het zwembad te overnachten

Op Zo. 18/4 verder via FR4NKENBERG, BAD WILDUNGEN en MEHLEN naar HEMFURT a/d Eder.Op een prachtige “P” aan de rivier “de EDER” vonden we, samen met 4 andere campers, een leuke plek met groot grasveld en uitzicht op de rivier. Van hieruit per fiets naar de “STA U-MA UER” van de EDERSEE en daarna langs de oevers met prachtig uitzicht op het water (het was er druk!).De terugtocht (over de berg) verliep met onze vouwfietsjes wat moeilijker, maar uiteindelijk kwamen we weer, in vliegende vaart bergaf, bij onze camper.

De volgende dag (Ma 19/4) reden we eerst langs de Edersee naar SACHSENHAUSENen KORBACH, om vervolgens via MEDENBACH en HALLENBERG in WINTERBERG aan te komen. Het was er zeer fris (9 gr.) met een koude N. W. wind, Winterberg werd te voet verkend en zog er zeer verzorgd uit (wèl erg toeristisch!) Bij de “Eishalle” werd (illegaal) overnacht, nadat An eerst in het tot 28 gr. Verwarmde Zwembad de spieren had losgemaakt.

Di 20/4 werd de “KAHLER ASTEN”(met 841 mtr. de hoogste berg in het Sauerland) Aangedaan. Op diverse plaatsen lag nog sneeuw en het was er koud en ongezellig: dus maar snel verder via BAD BERLEBURG, KIRCHHUNDEN, SCHMALLENBERG langs de “HENNESEE” naar MESCHEDE. De aangegeven “ P “ bleek onvindbaar. Onder de brug van de rivier de “RUHR” bleek een mooie groene parking langs de rivier te zijn, waar we wederom alleen (en illegaal) zonder problemen de nacht doorbrachten.

Woensdag 21/4 alweer, reden we via de “SauerlandHochstrasse” over ALTENFELD, WINTERBERG, OLSBERG, BRILLON en WIELINGEN naar HERINGHA USEN a/d “DIEMELSEE”, een allerliefst dorpje aan een zeer rustige en mooie Stausee, dat we zowel per fiets, als te voet verkenden. Op de Parking voor het “Hallenbad” gingen we “onder zeil” (wederom alléén!), om de volgende dag (na onze “ontzorging”), dóór te rijden via MARSBERG en OBERMANSBERG (waar we de prachtige “Stiftkirche” bezochten) op zoek naar DIEMELSTADT voor onze volgende stop Diemelstadt bleek echter te bestaan uit een 6-tal dorpen. Wdan’an we uiteindelijk in DIEMELSTADT/RHODEN, vlak onder de kerktoren, onze “ P “ vonden. Te voet gingen we naar het slot met mooie tuin. Het weer was zonnig en warm (22 gr.) maar vanaf 5uur moesten we dat bekopen met een pittig onweer met veel regen, dat zowat de gehele nacht door ging.

Ook de volgend morgen (Vr. 23/4) blééf het regenen tot 1 uur s ’middags, zodat dit onze eerste “natte rit” werd Volgens de planning naar BAD AROLSEN naar de “TWISTESTAUSEE”, maar door de regen bleef het bij een blik vanachter de autoruiten. Via WOLFSHAGEN wilden we voor de overnachting naar NAUMBERG. Hier bleek de “P” nogal tegen te vallen, zodat we omkeerden naar WOLFSHAGEN. Achteraf een goede keus: een leuk historische “Altstadt”, een terugkerende zon en een gloednieuw we Camperparking met verzorging, waar we (weer alleen) in alle rust overnachtten.Daarna was onze geplande Sauerland-route geheel afgelegd en we besloten.

op Za, 24/4 de thuisreis via de Autobahn Kassel-Dortmund te aanvaarden. Door een omleiding moesten we dwars door Dortmund en belandden in onze eerste “Stau ”, wat een uur vertraging opleverde, Verder een voorspoedige reis via Recklinghausen en Oberhausen, waarna we tegen 4 uur veilig in APELDOORN arriveerden. De totale tocht was bijna 1500 km. Lang en dat is best veel voor een gebied, dat redelijk dicht hij Nederland ligt. Het geeft tevens aan, hoe intensief wij het gebied bereisd hebben. We hebben ontdekt, dat het Sauerland NIET alléén uit Winterberg bestaat, maar dat er veel meer valt te genieten; onze foto’s zullen dat zeker beamen!

Met het weer moet je in April wat geluk hebben en door de “hoge ligging” is de temperatuur enkele graden lager dan bij ons, dus: warme kleding mee!

Op Zaterdag 8 Mei vertrekken we voor RIT II naar KEULEN, KOBLENZ, TRIER, STRAATSBURG en ELZAS + VOGEZEN.

We hopen jullie na 6 Juni weer met hetzelfde enthousiasme verslag te doen !