CRIT. NO. 1 2005 Twente

CAMPERRIT No. 1-2005 ( “PAAS-TREFFEN” C.C.N.)

De week voorafgaand aan Pasen 2005 (20-25 Maart) diende de lente zich volop aan. De Camper was bevoorraad, onderhoud en APK achter de rug, dus waarom langer gewacht ?

Op “Goede Vrijdag” 25/3 vertrokken we tegen half elf met wolken en wat zon bij 16 gr. Via Twello en Deventer (waar de “Goedevrijdag-jaarmarkt” al was begonnen)
reden we via de IJsseldijk naar WIJHE. Bij het haventje was het heerlijk toeven met 6 collega-campers. Wandelen langs de rivier en in het dorpshart hielden ons bezig.
Tegen vier uur werd koers gezet naar BATHMEN (oostelijk van Deventer), waar we op de Officiële Camperplaats bij de sporthal (alleen) bleven overnachten.

Paaszaterdag 26/3 begon met lichte nevel, maar al snel kwam het zonnetje erbij. Tijdens ons ontbijt werd de “P” overspoeld door auto’s met aspirant voetballers
en hockeyers voor hun Zaterdagtraining. We maakten een wandeling rond het sportcomplex om al die bedrijvigheid gade te slaan. Tegen 11 uur vertrokken we via de Al en A35 naar Almelo en vervolgens naar OOTMARSUM, het doel van deze dag en op de camping “KUIPERBERG” een “treffen ” van de CCN (Camperclub Nederland). Daar aangekomen wachtte ons een teleurstelling. Door forse regenbuien op Vrijdag was een deel van de voor Campers gereserveerde ruimte onbegaanbaar voor de zware wagens, zodat we noodgedwongen op de oprit van de camping een plaatsje moesten zoeken. “Gedeelde smart is halve smart” en zo werd dit ongemak weer snel voor lief genomen. Het vriendelijke zonnetje, zo’n 16 gr. En aardige gesprekken met andere camperaars vergoedden veel! ’s Middags werd per fiets de omgeving en te voet het centrum van het zeer vriendelijke OOTMARSUM verkend. Dit uit ca, 1600 stammende stadje heeft een zeer attractief centrum met veel galerieën, musea en exclusieve winkeltjes. ‘s Avonds werd het snel frisser, zodat van “buiten zitten ” niet veel meer kwam.

Paaszondag 27/3: Een bewolkte, maar wel droge dag. Alleen met de temperatuur wilde het niet erg vlotten. Met 11 tot 12 gr. bleef het bepaald te koud. ‘s Morgens werden de nog te ontdekken straatjes van Ootmarsum bezocht met o.m. fraaie beeldentuinen en ‘s middags de jaarlijkse traditie van het “VLÖGGELEN” met de “POASKEARLS”, gekleed in lange regenjassen met gleufhoed, terwijl ze Paas-liederen zingend door hei stadje trokken. Tot slot werd ’s avonds de aloude Twentse traditie van de Paasvuren bezocht

Paasmaandag 28/3: Wederom bewolkt en wat mistig. Na verzorging van onze camper en afscheid genomen te hebben van de leden Recreatie-commissie CCN, die dit “Paastreffen ” hadden georganiseerd, vertrokken we richting Denekamp en de Duitse grens. Amper vertrokken begon het te regenen, maar in NORDHORN (D.) aangekomen, konden we toch een droge wandeling door het centrum maken. Van 13.00 tot 15.00 uur veel regen, dus gingen we maar een uurtje “<onder zeil”. Daarna arriveerden we in UELSEN (D.) (zowaar met een zonnetje en 15 gr.), waar een prima Camperparking met verzorging aanwezig was op loopafstand van het centrum. Daar bleven we voor de nacht, samen met een Duitse camper.

Dinsdag 29/3: In het weer zat geen verbetering. Hoewel vrijwel droog, bleef de atmosfeer somber en vochtig bij ca. 11 gr. Ook het weerbericht voor
de Woensdag gaf regen aan, zodat we besloten weer richting huis te gaan. Via de “Picard-route” werd Hardenberg bereikt en vervolgens Ommen, waar we lunchten
(met een kwartiertje zon) op de Camperparking aan de Vecht, om vervolgens via Raalte en Deventer naar Apeldoorn te rijden TOT SLOT: Eind Maart is (vaak) erg
vroeg om te kamperen. De kans op een lange periode met mooi voorjaarsweer is dan wel klein, maar onze ontmoeting met de andere CCN-ers vergoedde veel en de
onderlinge sfeer was prima!

Op Zaterdag 16 April hopen we te vertrekken voor onze 2e rit van dit seizoen met als reisbestemming de Duitse Rijn tussen Koblenz en Mainz via beide
oevers met daarna een bezoek aan het Taunus-gebergte en Westerwald (oostelijk van de Rijn) Als alles loopt volgens planning komen we dan “Koninginnedag” 30/4 weer in Apeldoorn aan.