6-2005 Groningen/OstFriesland

C.RIT NO 6 - 2005

GRONINGEN/OSTFRIESLAND (D.)

DAG 1: De geplande herfstrit ”stond voor de deur”, maar de datum van vertrek was nog onzeker. Het was fraai herfstweer, maar de regelmatig terugkerende ochtendmist tot in de middag, deed ons dat vertrek nog even uitstellen.

Op Vrijdag 7/10 was het zover. Al zeer snel een heerlijk zonnetje en na de koffie gingen we op pad. Het viel ons op, hoe buitengewoon het nieuwe stadshart van Deventer ten Oosten van het Stationsgebied (rondom de Hogeschool) er uitziet. Hier zijn toparchitecten aan het werk! We vervolgden onze rit via de N348 naar Raalte en Ommen. Op de Camper-P aan de Vecht werd, heerlijk in het zonnetje, geluncht en na een uurtje doorgereden naar de Camper-P te EMMEN (parkeerterrein Oost/Giraffe Hotel). Met 4 campers werd hier overnacht.

DAG 2: Vanwege het mooie weer wilden we nog een dagje aan het water en vertrokken via de N381 Noord-Sleen en N376 naar het mooie Drentse dorpje Schoonloo en het LOMEER, een zandafgraving in de Staatsbossen. Helaas bleek de mist spelbreker en wandelden we eerst in de uitgestrekte bossen. Vanaf 14.00 uur kwam de zon erbij en met totaal niet meer dan 8 bezoekers was er rust, ruimte en natuur! Rond 16.00 uur reden we weer terug naar de Camper-P in EMMEN voor de overnachting. De wind was gedraaid naar Zuid-West en de zon wat minder aanwezig dan gisteren. Tegen zessen zakte de zon “in een nest”

DAG 3: De dag begon bewolkt met af en toe een spatje regen. We vertrokken uit Emmen via de B381 ri. Beilen en Hooghalen. In ASSEN, (mijn geboortestad), maakten we eerst een “rondje” door het centrum, om vervolgens een privé bezoek af te leggen. Tegen 15.00 uur vertrokken we weer Ri. Groningen en inmiddels liet de zon zich ook regelmatig zien en werd het ca. 18 gr. Via het Groningse Haren reden we naar PATERSWOLDE, waar we op de Camper-P aan de Oude Badweg (Scandinavisch Dorp) een tussenstop maakten. We wandelden langs de oevers van het Paterswoldse meer, waar zelfs nog enige zeilboten voeren. Na een rustpauze werd de reis vervolgd via Peize naar Roden. Ook daar werd het dorp verkend en bleven we staan om te eten. ’s Avonds werd in NIEUW-RODEN een bezoek gebracht aan een oud-collega en zijn vrouw uit mijn ”Norma-periode”. Na een meer dan aangenaam bezoek werd ter plaatse overnacht.

DAG 4: Na een rustige nacht werden we gewekt met een heerlijk zonnetje. Alvorens te vertrekken dronken we eerst nog koffie met onze gastheer in zijn tuin. Tegen 10.30 uur reden we via Nietap-Leek naar de A7 Ri Groningen. Na passage van deze stad ging het verder over de A7 Ri grens, maar bij aankomst in ZUIDHORN, besloten we op de Camper-P aldaar en heerlijk gezeten op een dijkje aan het WinschoterDiep, te genieten van de Oktober-zon (met zo’21 gr) en de voorbijvarende schepen, want: "morgen is er weer een dag!”................................................................

DAG 5: Een blauwe hemel en stralende zon; dat was het begin van de dag. Na verzorging en inkopen vertrokken we via de A7 Ri Winschoten, om bij Nieuwe Schans de Duitse grens te passeren. Vandaar over de A.B 31 en op afsl. 13 naar het Duitse Weener. Vervolgens reden we over de “Grune Kustenstrasse” langs de rivier de EMS naar LEER. Bij het zoeken naar de Camper-P, ( die helaas niet beschikbaar bleek i.v.m. het “October-Fest” ), parkeerden we bij het Rathaus en Ems-haven; een uniek plekje en goed voor vele foto’s. Hier konden we echter niet overnachten en reden daarom naar het Hallen-en Freibad , waar een mooie royale Camper-P (gratis) beschikbaar was. Na de lunch werd te voet de "Altstadt” van Leer, gelegen aan de EMS, bezocht en genoten we van een haven, vol klassieke zeil-en motorschepen, en een prachtig Raadhuis en Waag. Ook maakten we een haven-rondvaart met de “"Koralle”” en voeren aan de grote zeesluis voorbij. Al met al: een hele middag LEER en het was de moeite waard!

DAG 6: We begonnen de dag met een wandeling in het natuurgebied aan de overzijde van de ringweg. Hier bevonden zich verschillende natuurlijke waterbekkens voor het drinkwater van Leer. Daarna vertrokken we met heerlijk weer (21 gr) Ri Papenburg (B70) Na ca. 4 km sloegen we af naar de B438 en reden, dwars door het "Ostfriese MOOR-en FEHN- Gebiet” Met haar vele kanalen via Westhraudfehn en Barszei naar WESTERSTEDE. Onderweg zagen we regelmatig verwijsborden voor Camperparkings, maar we kozen ervoor, om af te slaan naar BAD ZWISCHENAHN. Bij het Freibad bevond zich een Camper-P, uitsluitend voor Campers en v.v. water, stoom en ontzorging (Eur. 6.-), gelegen op een prachtige, beschutte en zonnige plek, met op loopafstand het levendige centrum aan de ene en het Zischenahner Meer (526 ha.) aan de andere kant. Vooral de wandelroute langs het meer en door het Kurpark was erg bijzonder. Al met al is deze plaats, gelegen in het "Ammerland” (Ost-Friesland) een aanrader!

DAG 7: De ochtend werd benut voor een heerlijke wandeling langs de Westoever van het meer tot Rostrup w. langs bosrijke paden en met mooie vergezichten over het water. De zon maakte dit herfst-tafreel nog fraaier! Na verzorging vertrokken we tegen 14.30 uur langs de Oostkant van het meer naar WIEFELSTEDE. Ook hier was bij het "Freibad” een Camper-P ingericht, waar we bleven voor de overnachting. ’s Middags zaten we lekker in de zon en deden wat inkopen.

DAG 8: Weer een zonnige herfstdag met windstil weer en ca 20 gr. Na een bezoekje aan Wieflestede(alleen de Apostolische kerk en toren zij hier echt de moeite waard) reden wenaar de oprit A.B. 29 Ri Oldenburg. Deze stad passeerden we ruim en we reden Ri Osnabruck, om bij WAARDENBURG (afr.18) de Autobaan te verlaten.Allereerst hielden we pauze bij het Nat.Park :”HUNTLOSEN” en zaten er heerlijk in de herfstzon! Vervolgens gingen we op zoek naar de Camper-P in WAARDENBURG (gelegen naast FFM-Campers). Aan de andere zijde werd deze P begrenst door een prachtig vennestje, omzoomd door berken in herfsttooi! Om 18.00 uur zaten we nog buiten, tot de zon geheel onder ging! Wat ’n heerlijke dag !

DAG 9: Het einde van onze herfstrit kwam in zicht. We reden nog 1 dag Z.W.-waarts
door Niedersachsen via de AB 29 en de B213 Ri Cloppenburg. Het was mistig, maar tegen 11 uur kwam de zon erdoor en werd het bij 18 gr. toch een aangename dag. Vanuit Cloppenburg moeten we omrijden via Essen door een opgebroken weg en vandaar naar Lonnningen en Hazelunne. Toen we in HAZELUNNE arriveerden, zagen we gelijk en mooie plek voor de lunch en ook het stadje, gelegen aan de rivier de HAZE en de ”Haze-See”, leek ons de moeite waard! In de middag verkenden we het centum en maakten een wandeling naar de HAZE-SEE, een grote recrteatieplas, waar zelfs wordt gezeild. Na twee uur ”in de benen”, keerden we terug bij de camper en luierden lekker in de zon.

DAG 10: We begonnen aan de laatste dagrit van deze reis en....... van het seizoen 2005! en vetrokken van Hazelunne naar het 20 km verder gelegen Lingen (B213) en vervolgens naar Nordhorn. Vandaar passeerden we de grens bij Noord-Deurningen en reden via Denekamp (N349) naar Ootmarsum en Almelo, om vervolgens de N35 en Al naar APELDOORN te nemen, waar we rond 12.30 uur arriveerden met tot besluit: nog even een bezoek aan het Recreatiecentrum BUSSLOO tot 16.00 uur als een waardig afscheid van onze mooie en zonnige herfstrit (730 km) en.... het camperseizoen 2005 !

En zoals de “OST-FRIESEN”  zeggen:     “MOIN - MOIN” Tot volgend jaar!