5-2005

Reisverslag No. 5 -2005. - (27/8 t/m 22/9 2005.)

HESSEN (Van HAMELN tot HEIDELBERG)

DAG 1: Tegen 10.00 uur waren we (volgepakt) klaar om te vertrekken. Dus 4e starter ingedrukt en...helemaal niets! De startaccu had hel begeven en zelf de “Jump-start” was niet in staat, 4e diesel te starten. Onze luxe auto bracht uitkomst en de startkabels deden hun werk. Toen gezocht naar «en garage, die ons op Zaterdagmorgen vlot kon en wilde helpen Tegen 11.00 uur was alle leed geleden en gingen we alsnog op weg. We volgden de Al en A35 richting Hengrio/grens. daarna de E30, RL Osnabruck. Bij afslag 11 weid de Autobahn verlaten, om via Ibbeburren en Lengerich (Tecklenburgerwald) naar Bad Iburg en Glane te rijden. Vanaf hier werd ons reisdoel voor de eerste dag: BAD LEAR (gelegen in het Teclenburgerwald) bereikt, waar we op een rustige “P”- bij de Ev. Kerk neerstreken. Het weer was vriendelijk, bewolkt met af en toe zon en 20 gr. Een middag wandeling bracht ons naar het pittoreske centrum met haar 1000 jaar oude parochiekerk en ’s avonds zagen we bet fraaie Kur-park met de “Sole-Mineral-bron', waaraan deze plaats haar status als badplaats ontleent.

DAG 2: Na een rustige (en wat frisse) nacht begon de dag met zon, die gaandeweg steeds beter u uit de veren" kwam en er met ca. 21 gr. een prachtige dag van maakte. We vertrokken uit BAD LAER en doorkruisten het Teutoburgerwoud van Noord naar Zuid en omgekeerd. Op de vroege Zondagmorgen reden we via Bad Tothenfekte en Dissen door het mooie - Wiehengebirge- ri. 11 alle en verder via de B6S Stemhagen en Friedrichsdorf en een stukje Autobahn A2 (Ri Herford) naar Srhioss Holte en vervolgens de B239 naar Detmoki. Vanaf hier werden de toeristisch doelen als musea. Vogelpark en Hermans- DenkmaJ op 640 mtr. Hoogte al aangeduid. We kozen voor het laatste en bezochten het -HERMANS DENKMAL-, opgericht in 1875 t.g.v. de slag in bet Teutoburgerwald tussen Romeinen en Germanen rond 900 n.Chr. Dit zeer indrukwekkende standbeeld van 54,50 mtr. Hoogte, beklommen we en hadden een prachtig uitzicht op de omgeving. Vandaar met een afdaling van 12-17% naar Heilige Kxrchen en Kohktadt (natuurpark EGGE-gebirge), om tenslotte in HORN aan de BI de dagrit af te sluiten op een mooie, rustige en verzorgde “ P, pal achter het centrum.

DAG 3: Deze prachtige zomerdag met veel zon en 25 gr. begonnen we met een bezoek aan de ËXTERSTEINE" bij HORN. Deze rotsformaties dateren uit de IJstijd (900 ml Jaar geleden) en rijzen dominant op niet de omgeving. Twee rotsen werden er beklommen en we genoten van het uitricht. Tegen 11.00 uur werd de tocht voortgezet naar Blomberg. Barntrup en Exertal, om daarna via Krankenhagrn weer Zuidwaarts te rijden door een fascinerend berggebied, "SCHAUMBUG” geheten, met smalle wegen en veel hoogteverschillen en prachtig om te rijden. Bij de B83 aangekomen, reden we door het Weser-dal Zuidwaarts naar Hoexter, waar bij een Sani-station werd verzorgd en ontzorgd.,maar omdat de Camper-P geen beschutting bood tegen de zon, besloten we nog een stukje Noordwaarts te gaan naar Holzminden en vandaar de B64 Bevern en Aroldsen. In STADT OLDENDORF vonden we bij het zwembad een mooi beschutte plek voor de overnachting.

DAG 4: werd de 3e zomerdag op rij met 29 gr.; echt ”korte-broeken-weer”, dus! Tegen 10 uur vertrokken we uit Stadt Oldendorf via Lenne en Esscherhausen R.af de B240 door een prachtig bergland met mooie vergezichten. Bij Oldendorf ging het via de BI Ri. Hameln, dat wij in 2004 reeds uitgebreid bezochten. Nu weer Zuidwaarts rijdend langs de B83 “"Wesertal-Strasse”” en vervolgens de afslag: BAD PYRMONT. Alvorens daar te arriveren bezochten wij uitgebreid het mooie Slot van Hammelschenburg en enige km. Later werd BAD PYRMONT bereikt, waar we op de officiële Camper-P (Eur. 7.-) nabij het Hallenbad en de Gondelvijver een mooie plaats vonden (en warm dat het was) ’s Middags op de fietsjes naar het centrum van deze echt luxe badplaats. We bezochten de "Heiligen Born”, dronken het speciale bronwater en bezochten tevens het prachtige Kurpark van 18 ha. Met Europa ’s grootste Palmentuin (ten N. van de Alpen). Verder veel chique winkels voor de Kurgasten, die hun Euro’s hier wel kwijt kunnen.

DAG 5: Na nog een fietstochtje in de omgeving van BAD PYRMONT en ’n stukje stad, besloten we na de koffie op weg te gaan in Zuidwaartse richting met prachtig weer en ca. 29 gr. We reden via Lugde naar de “EMMERSCHIEDER-STAUSEE” en vonden hier een unieke camper-P in terrasvorm aan het meer, waar heel wat campers stonden (Eur. 6.-) en zeer geschikt voor een langer verblijf. Een aanrader dus! Voor ons kwam deze plek te snel na vertrek en dus reden we verder over de B239 naar Hoexter en vandaar weer N-waarts de B83 langs Holzminden. Na 3 km R.af de B497 Neuhaus im Solling naar Silberborn. Via de berg “"Grosse Blosse” (528 mtr) volgden we richting Dassel. Tijdens deze rit genoten we van een prachtige natuur in het NAT.PARK SOLLING. Na aankomst in Dassel ging het naar USLAR. Hier vonden we op de PI (pal achter de oude stadsmuur) een prima overnachtingsplek, vlak bij het centrum.Tegen 16.00 uur gingen we op onderzoek uit in het centrum van USLAR met haar vele “vakwerkhuizen”.

DAG 6: De zomer gaf geen “"krimp”” Zeer zonnig bij ca 31 gr. ! Wegens de warmte vertrokken we vroeg en reden via de B241 door een mooi golvend berglandschap naar Beverungen en het Weser-Thal naar Hofgeismar. Bij Helmershausen verlieten we de Deelstaat NIEDER-SACHSEN en reden nu de Deelstaat HESSEN binnen. 2 km voor Hofgeismar L.af over een mooie toeristische weg naar Wahlsburg en vanaf hier de B80 door het Weeser-Tal. In Reinhardtshage werd geluncht en een wandeling langs de Weser gemaakt, waarna we vertrokken naar HANN. MUNDEN. Hier bleek de brug over de Weser afgesloten en op zoek naar een ”sluipweg” belandden we midden in het stadscentrum (zag er erg mooi uit, maar ongeschikt voor de camper !) Uiteindelijk vonden we de ”Umleitung” B496 LÜTTENBERG en vervolgens de A7 Ri. GÖTTINGEN in een kilometerslange afdaling van 7-10%. Vandaar de afslag WITZENHAUSEN a/d Werra. Na een stadswandeling en een bezichtiging van de ” Liebfrauenkirche” uit 1400 bleven we daar overnachten, “s Avonds dreigde het onweer      

DAG 7: maar het meeste onweer ging (’s nachts) aan ons voorbij. De dag begon bewolkt met slechts 17 gr., maar het weerbericht voor de komende dagen bleef onveranderd gunstig! Vanwege de lage bewolking werd ons plan, om de “”HOHE MEISSNER”” (754 mtr) te bezoeken veranderd en gingen we in een korte trip via Endershausen en Oberrieden naar BAD SOODEN/ALLENDORF op de grens met THÜRINGEN. Bij Wendershausen bezochten we de Burg LUDWIGSTEIN. Vanaf 10 uur kwam de zon erbij en begon met het opruimen van de waterdamp boven de bergen, waarbij we al weer 23 gr. noteerden. We vonden bij de brug in BAD SOODEN/ALLENDORF een prachtige Camper-P met verzorging (Eur. 4-) en kozen voor een plek, pal aan de rivier WERRA met uitzicht op bergen en stad. “s Morgens maakten we een rondgang door Allendorf, waar je binnen de ommuring louter ”vakwerkhuizen” ziet, de een nog mooier dan de ander! ’s Middags was het bewolkt maar zeer zacht en namen we er ”ons gemak” van en ’s avonds maakten we nog een mooie wandeling langs de WERRA.

DAG 8: Geen verplaatsing vandaag! Na het optrekken van de ochtendnevel werd het een mooie, zonnige dag bij 22-23 gr. Na de koffie verkenden we per fiets BAD SOODEN. Een 10 meter hoge takkenwal filtert hier het zout uit het bronwater, Het zout wordt al sinds 1840 verhandeld en het gefilterde bronwater gebruikt voor ”Kur-baden”. Het was aangenaam toeven in dit mooie stadje met prachtig Kurpark. ’ s Middag wederom op de fiets een tocht langs de Werra en verder lekker zonnen!

DAG 9: De dag begon nevelig en iets bewolkt, maar in de loop van de morgen werd de lucht strak blauw bij ca 26 gr. Na verzorging vertrokken we voor een rondrit door het “”MEISSNER- KAUFUNGERWALD””, bergop en bergaf. Plaatsjes met ...bach, ...berg en ...hausen wisselden elkaar af (teveel om op te noemen). Tegen het middaguur arriveerden we bij de ”HOHE MEISSNER” (754 mtr), de hoogste berg in dit gebied. We maakten er een wandeling van ca 1,5 uur en genoten van de mooie natuur. Vervolgens reden we naar een mooi uitzicht punt op de dorpjes VÖCKERODE en GERMERODE. Ook was hier een platform, vanwaar met Delta-vliegers werd gevlogen. De reis ging verder naar ESCHWEGE (’n flinke stad) en via prachtige natuurwegen naar Weissenborn, RÖRDA en Wiechmannshausen, waar we afsloegen naar de B27 Ri. SONTRA. Hier vonden we de Camper-P bij het plantsoen en vonden het “"welletjes”” voor vandaag!

DAG 10: Na een frisse nacht en wat ochtendnevel (het is inmiddels 5 september) wederom zon en ca 28 gr. Het leek wel op een ” INDIAN SUMMER” !Na een ochtendwandeling door Sontra vertrokken we via de B27 naar BEBRA en vandaar de B83 naar ROTENBURG a/d FULDA. Deze plaats had een aardig centrum met vakwerkhuizen, maar staat wel in de schaduw van haar naamgenoot “"Rotenburg o/d Tauber””.in Bayern Tegen 12 uur reden we Ri. BAD HERSCHFELD (B27). We verkozen een wat kleinere plaats om te overnachten en reden daarom naar HÜNFELD met een verzorgde Camper- P (Eur. 5-) en mogelijkheden voor stroom en water en...heerlijke schaduw! ’s Middags bezochten we het intieme centrum en ’s avonds een wandeling langs de "Haselsee” met mooie natuur.

DAG 11: Vanaf HÜNFELD ging het via de B27 naar FULDA en vervolgens Li. Af (B458) de "HESSISCHE RHÖN” in, een prachtig natuurgebied volgens kenners en ons warm aanbevolen! In FULDA was het even zoeken, alvorens we de B458 (Oostwaarts van de stad) vonden langs Dipperz en Friesenhausen, om vervolgens bij Batten de B.278 te nemen. De rit voerde ons door een prachtig landschap met unieke vergezichten. We kwamen aan bij de “"WASSERKUPPE””, een berg van 950 mtr. hoogte met een vliegveld voor motor- en zweefvlietuigen en een gebied voor model-zweefvliegen en para- sailing. Er was veel te zien en het uitzicht onvergetelijk! Na 2 uur verblijf aldaar stapten we in voor het tweede deel van onze rit door de HESS. RHÖN, En namen de B284 nar Gersfeld en vandaar door het SINN-TAL naar BAD BRUCKENAU. Toen, binnendoor,via Staatsbad Bruckenau naar SLUCHTERN bergop en bergaf. Het werd nu echt heet in de camper (29 gr. En stralende zon) en het werd tijd, om een plek te zoeken. Dat deden we in STEINAU aan de B40 bij het sportcentrum/zwembad. Weliswaar geen verzorging, maar wel gratis en we namen er ons gemak van. ’s Avonds werd, zoals gebruikelijk, ons gast-stadje bekeken en we waren verrast door het historische hart met een grote, ommuurde burcht, het geboortehuis van de Gebr. Grimm (nu een museum) en het Rathaus en kerk in precies dezelfde kleuren. Bovendien had STEINAU een zeer gemoedelijke uitstraling!

DAG 12: Vanwege de warmte (rond 30 gr) besloten we ons in de komende dagen te beperken tot ochtend-ritten. We vertrokken uit Steinau via de HESS. SPESSART-HOCHSTRASSE naar Seidenroth en Alsberg en verder door het SPESSART-NATURPARK met wonderschone natuur van naald- en loofbossen, afgewisseld met prachtige vergezichten over de weiden langs de berghellingen. In WIESEN reden we de B26 via Frammersbach naar LOHR am MAIN: een stad met een historisch hart en aan de rivier MAIN bij de Bootshafen een prachtig aangelegde Camper-P (met voll. verzorging en stroom) op enkele meters van het water; schaduw rondom en...,gratis! De ”Stadt-BummeF’ in de middag liet een fraaie ”Altstadt”zien en is beslist een aanrader!

DAG 13: We hadden het idee, een bootreisje op de Main te gaan maken. Helaas troffen we de verkeerde dag. Niet wat de zon betreft; die was er volop bij 29-30 gr. Na verzorging ging het eerst Ri Aschaffenburg (B26) en wederom het nationaal park Hess. Spessart in. Na Rottenbuch ri. Weiserbrunn en Hessental. Door de vele dorpjes met ....bach, ....berg...., en ....brunn raakten we drie keer het juist pad kwijt en reden extra kilometers. Uiteindelijk vonden we de geplande route naar Meipelbrunn, Esschau en Rollbach, om rond 14.00 uur in MILTENBERG / MAIN te arriveren. De parkings rond de oude stad waren overvol (een officiële camper-P was hiet niet) maar een stukje stroomafwaarts aan de Main stonden we (bij paal 8) vorstelijk aan het water, aan een beboste oever met links de spoorbrug en recht het gezicht op de ”Altstadt” van MILTENBERG. Rond 16.00 uur werd het stadje verkend. Wederom een juweeltje in het Spessart/Main gebied! Tegen de avond kwamen de eerste wolken na weken. Weersverandering ??

DAG 14: De dag begon met zon, maar geleidelijk wat meer bewolking. Al met al toch nog 29 gr. We vertrokken voor een korte rit van ca 50 km. Via B74 naar Amorbach en vandaar de B47 door het ”NECKAR-ODENWALD”gebied en het mooie beekdal van de ITTER naar EBERBACH. Aan de NECKAR vonden we een vrije CAMPER-P (voor 8 campers), goed bestraat en met vrij uitzicht op de rivier. In de voormiddag bezochten we EBERBACH-ALTSTADT en verder genoten we van de zon en het uitzicht over de Neckar (veel scheepvaart)

DAG 15: Na een broeierige nacht (met weinig slaap) was er ’s morgens, voor het eerst, geen zon. De temperatuur was aangenaam: ca. 24 gr. en ons plan was: HEIDELBERG bezoeken (2 dagen). Hoe anders verliep het! Om te beginnen kozen we vanaf de “P” de foute Neckar-richting (Heilbronn). Na 6 km omgedraaid en de borden Heidelberg (B37) gevolgd. In Heidelberg aangekomen, bleek er geen enkele parkeerplaats voor campers beschikbaarder waren uitsluitend (lage) parkeergarages. We zagen het Slot vier keer, maar steeds rijdende een oversteek over de brug naar de rustige Neckar-oever bleek ook geen optie: alleen vergunning-parkeerders. Daar ging ons mooie plan, want verder zoeken had geen zin. We namen daarom de B3 naar Weinheim en vandaar de B38 wederom het "Bergstrasse-Odenwald” in via Morrenbach en FÜRTH. Bij Krombach ging het Li. Af en reden we, bergop naar LINDENFELS. Daar, op een gemoedelijke Camper-P met verzorging en stroom keken we op het dorp en de Burg-Ruine. Er scheen een flauw zonnetje (met af en toe wat spetters) bij ruim 28 gr., aflopend naar 23 gr. In da namiddag bezochten we het stadje, waarvan veel rust en intimiteit uitging.

DAG 16: Nadat het ’s nachts geregend had, werden we ’s morgens wakker bij een loodgrijze lucht, maar wel droog en dat bleef het de hele morgen. Na de lunch maakten we een wandeling naar de Burg-Ruïne . Inmiddels begon het licht te regenen, maar desondanks hadden we een prachtig uitzicht over LINDENFELS en het ODENWALD (Wat zal het hier in de winter ook mooi zijn!) Na terugkeer lekker ’n uurtje ”onder zeil” en om 16.00 uur was het droog. Na 14 dagen zon en warmte (en nu 18 gr.) was dat wel even wennen, maar het zat er dik in. ’s Avonds werd (voor het eerst deze reis) TV gekeken!

DAG 17: Het weer zat nu echt in een dip! Mist, regenbuien en nog geen 16 gr. De weerberichten voor de komende dagen waren echter gunstig, dus keken we daarnaar uit. We besloten na 2 dagen Lindenfels weer te vertrekken en reden via de NEBELUNGEN-STASSE”” (B47) over Reichelsheim en Rehbach door het Nat. Park ODENWALD naar MICHELSTADT. Deze historische”vakwerk-stad” met een attractief stadhuis uit 1484 en kastel FÜRSTENAU (ca. 1250) leek het bezoeken waard, maar rond het middaguur kwam de regen met bakken naar beneden (ca. 18 gr) en was het wachten op beter weer, maar helaas, dat kwam niet!Het leek, of de natuur twee fraaie weken in een keer wilde doen vergeten, dus bleven we staan op onze parking in MICHELSTADT   

DAG 18 De nieuwe dag begon bewolkt maar droog, dus kon het bezoek aan het centrum van Michelstadt alsnog doorgaan. Dat leverde een aantal mooie foto’s op, ondanks de afwezigheid van zon. Vooral het stadhuis uit 1884 was zeer apart! Na ons stadsbezoek vertrokken we via de B426 BAD KÖNIG en HÖCHST naar BREUBURG, waar de grote en ongenaakbare burcht lig uit 12e jaar honderd en bekend staat als een van Hessens best bewaarde burchten, gelegen boven op de berg. Die werd natuurlijk bezocht en beklommen. Daarna via OBERNBURG en de B26 naar ASCHAFFENBURG a/d MAIN. We vonden er een mooie Camper-P onder de “”WILLINGSBRÜCKE”” aan de Main en stonden er met 20 campers. Vanaf deze parking werd in de middag het centrum bezocht en hoewel er geen echte Altstadt meer is, kent Aschaffenburg vele monumenten, waardonder 4 kastelen. Wij bezochten o.m. de belangrijkste en de fraaiste, n.1.: Slot Johannisburg, gelegen aan de Main en twee fraaie kerken, de O.L.V. Kerk uit 1768 en de Stifkirche St Peter und Alexander. Het weer hielp daarbij een handje. Af en toe was er zon en met 21 gr. best aangenaam.

DAG 19: We vertrokken uit Aschaffenburg met een afwisseling van wolken en zon en, over de hele dag gerekend, 21-25 gr. Via de B26, AB 45 DIEBURG en HANAU en op afsl.39 naar BÜDINGEN; een oude binnenstad met slot en geheel ommuurd. De meeste gebouwen stammen uit ca. 1500 en we bekeken dit alles tijdens twee wandelingen, voor en na de lunch. Voor overnachten was er geen P beschikbaar en daarom reden we rond 15.30 uur verder over de Duitse “”FERIENSTRASSE”” via Kefenrod naar HIRZENHAIN; een rit over de heuvels van het district ”WETTERAU”. Hier bleven we voor de nacht en genoten nog van een lekker zonnetje.

DAG 20:De dag begon wat herfstachtig! Het was bewolkt, maar droog met veel wind. We besloten om een rondrit maken in het “NATURPARK VOGELSBERG””. Eerst werd bij de Dethleffs-dealer in Merkenfritz verzorgd, nieuwe wielplaten aangeschaft (de oude hadden we onderweg vergeten) en onze gasvoorraad aangevuld. Daarna reden we via Gedern op de B276 naar Schotten en Laubach en de B49 Ri. ALSFELD. Halverwege de B49 ging het weer Zuidwaarts over de Duitse Ferienstrasse naar Ulrichstein en weer terug naar SCHOTTEN. Daar maakten we een wandeling door de AltStadt. Inmiddels kwam de zon er goed bij en werd alle natuur met bergen en vergezichten, nog mooier! Vervolgens vanuit Schotten naar de berg HOHERBODSKOPF (764 mtr), waar we natuurlijk een kijkje namen bij de “Sommer-Rodelbahn”. Tot besluit van deze rondrit reden we naar de B275 in Ri. Herbstein en LAUTERBACH. Bij deze plaats vonden we bij het “FREIZEITSCENTRUM WELLE” een mooie Camper-P voor onze overnachting. Tegen 16.00 uur maakte de zon plaats voor donkere wolken! Ander weer op komst? ’s Avonds werd te voet de Altstadt van LAUTERBACH verkend en dat zag er goed uit!

DAG21: Na een regenachtige nacht was er ’s morgens even een adempauze, maar al spoedig liet de herfst zich gelden met stormachtige buien en motregen bij ca. 15 gr. (onze 2e regendag in 3 weken) We besloten tot een korte rit over de Duitse ”MARCHEN-STRASSE” (B254) naar ALSFELD, waar een mooie Camper-P (incl. verzorging) op ons wachtte. In de middag hield de regen op en bezochten we het centrum van deze plaats, bekend als Europese modelstad voor Monumentenzorg. Dat deze erkenning terecht is, bleek al snel: wat een prachtige stad! Helaas bleef het bewolkt en tamelijk fris met 13 gr.,maar tegen de avond brak het zonnetje door, als belofte voor morgen     

DAG 22: Na een koude nacht (8 gr) begon de dag met een vriendelijke mix van zon en wolken met N.W. wind en werd het ’s middags slechts 14 gr. Na verzorging vertrokken we uit Alsfeld Noordwaarts via de B254 (Deutsche Marchenstrasse) tot 4 km voor Schwalmstadt. Daar ging het weer Oostwaarts via NEUNKIRCHEN (bezoek) en OBERAULA, om vervolgens weer in Noord-richting langs vele kleine dorpjes (Salzberg, Appenfeld en Remsfeld) door het glooiende berglandschap van het “”KNULL-GEBIRGE”, genietend van fraaie natuur en vergezichten, om tenslotte in HOMBERG te arriveren, waar we keurig via de borden naar de Camper-P (gratis met verzorging) werden geleid. Alleen de B 323 liep er langs, maar deze werd door een geluidswal behoorlijk afgesloten. Vanaf de Camper-P was er een fraai uitzicht op de stad Homberg, die geheel tegen de berg gebouwd, zich in de zon koesterde.

DAG 23: Vanwege de mooie plek besloten we ons verblijf in HOMBERG/EFZE met een dag te verlengen. Het weer raakte onder invloed van ”Hoge Druk”, dus: een fraai zonnige hemel en heldere, koude nacht (4 gr) bij N.W. wind. Nadat de ochtendnevel was opgetrokken gingen we te voet naar het oude centrum van HOMBERG, waar een heerlijk rustige Zondagmorgenstemming heerste en daarna naar de 220 meter hoog gelegen berg-ruiine. Hier hadden we een prachtig uitzicht op Homberg. Interessant aan de ruiine was de 150 meter diepe waterput uit ca. 1200 en nog geheel intact!

DAG 24: Na ontzorging en waterinname gingen we weer op pad voor de rest van onze reis. Het was zonnig en de lucht staalblauw bij ca. 15 gr., maar uit de wind en in de zon voelde het heerlijk aan! We reden de B254 ri. FRITZLAR en vandaar de B45 door het ”HABRICHTSWALD” tot Istha en vervolgens als eindbestemming: WOLFHAGEN. In 2003 waren we hier reeds op de Camper-P en de plek is prachtig (even ten N. van het leuke centrum) en voorzien van verzorging. Met de hele middag in de volle zon; lekker in de korte broek !!

DAG 25: Wakker worden met ”rijp” op het gras; oefi Dat was koud!, Maar daarna weer stralende zon en maxima van 22 gr. in de middag. Na verzorging en de de nodige boodschappen vertrokken we naar onze volgende bestemming: BAD DRIBURG. We reden weer zeer toeristisch door het mooie Nat.Park HABRICHTSWALD, de B251 Ri KASSEL. Daarna bij Dorberg li.af naar Zierenberg en vervolgens de B7 naar WARBURG. Op dit punt verlieten we de Deelstaat Hessen en arriveerden we in Nordrhein-Westfalen. We vervolgden via Ossendorf (mooie kerk!) en Scherfedesen en hier Rechts af het "EGGE-GEBIRGE” in, gelegen in het Teutoburgerwald met als doel: BAD DRIBURG (440 mtr) Tegen 14.00 uur vonden we de Camper-P op de parking van het “THERMEN-BAD” (Eur.5.-) en brachten er met 5 campers de nacht door. Maar eerst was er weer de verwarmende September-zon

DAG 26: Op de voorlaatste dag van onze HESSEN-REIS wilden we, ter afsluiting, nog een mooie natuurtrip maken en dat deden we door een rondrit in het mooie Nat Park EGGE-GEBIRGE. Eerst Noordwaarts vanaf BAD DRIBURG naar HORN, een paar km BI naar het Westen en daarna weer Zuidwaarts via Altenbeken, Herbramwald en Lichtenau, een mooie golvende en bosrijke streek, deels door en deels langs het Ebbe-Gebirge. Bij oprit 62 gingen we de A.B. 44 op in W-richting (Dortmund), om er bij SOEST weer af te gaan (het Duitse Soest, welteverstaan!). Hier vonden we de Camper-P (incl verzorging) op de Georg Planzeplatz, prima aangegeven door borden. Het was heerlijk weer en de terrasjes in Soest overvol. Bovendien was het Historisch centrum zeer de moeite waard! Om het helemaal goed te doen maakten we ’s avond nog een rondgang over en langs de ommuring.

DAG 27 Dit was de afsluitingsrit naar huis. Rond 9.30 uur verlieten we het leuke stadje SOEST en reden via de Duitse Autobahn A44-A3 en A2 in zo’n 4 uur naar Nederland, ondanks een file, die ons zo’n half uur kostte .

Om ca 14.00 uur arriveerden we (veilig en wel) met stralende zon in APELDOORN en zat deze prachtige tocht er op (na bijna 2500 km )

• RÉSUMÉ: Wat ons tijdens deze tocht vooral opviel was:

         dat HESSEN met haar vele historische steden en vakwerkhuizen een bezoek

         meer dan waard is!

         dat die huizen vaak uitbundig waren voorzien van de mooiste bloemenpracht.

         dat we slecht 2 Nederlandse campers hebben gezien (!)

         dat de aanwezigheid van CAMPER-Parkings ’hier prima voor elkaar isl

(gratis of een kleine vergoeding) en tevens vaak goed aangegeven dmv borden.

         en dat er veel valt te genieten van een prachtige natuur!        

EP EN AN SMID

Joomla! Foutopsporingsconsole

Sessie

Profielinformatie

Geheugengebruik

Database zoekopdrachten