C.RIT NO 2 -2005

CAMPERRITNO. 2-2005

DUITSE RIJN- TAUNUS- WESTERWALD.

Midden “vijftiger jaren ”gold een “Reisje langs de Rijn” als een begeerde “Buitenland reis”. Nu, 50 jaar later wilden we wel eens zien of dat nu ook nog haar bekoring heeft. Gingen we rond 1955 met motor en tentje; nu was een gerieflijke camper het onderkomen.

Op Vrijdag 15/4 was het lenteachtig heerlijk weer en het verlangen naar een leuke trip erg groot Op de dag van vertrek, Zaterdag 16/4, was het echter bewolkt, regenachtig en rond de 9 gr. C. Oef..... tóch maar gaan dus! Via Arnhem de Al2 richting Duitsland, kozen we al snel voor de gemoedelijke “Bundes-Strasse” door de plaatsen KLEVE, WEEZE en KEVELAAR, om rond het middaguur op de camperparking “Hollander See” van GELDERN aan te komen. Hier stonden al zo’n 30 Campers (vermoedelijk weekend- gangers) te wachten op droog en warmer weer. Droog blééf het, dus in de middag werd het leuke winkelcentrum van Geldern verkend (gelegen op loopafstand van de “P”).

Langzaam liep ook de temperatuur wat op tot zo’n 13 gr., waardoor ook de “groene” omgeving van de “P” de nodige aandacht kreeg.

Op Zondag 17/4 werden we wakker met zon! Helaas tegen 10 uur kwam de nevel en die bleef de gehele dag! Gelukkig wel een droge dag bij ca. 15 gr. Vanaf Geldern reden we over de B58 en B221 tot de Autobahn A61 richting Koblenz. Veel zon was er niet, maar wel veel prachtige “bloesembomen” Tegen 15.00 uur arriveerden we in REMAGENa/dRijn. De Camper-P. bij het stadion was niet wat we zochten, zodat we een stukje zuidelijker in SINZIG am RHEIN een Camper-parking vonden naast het slot Sinzig, waarin zich het « Heimat-museum » bevindt Na aankomst maakten we een centrum-rondgang en ‘s avonds een wandeling in de omgeving.

Ma. 18/4: Bij bewolkt en nevelig weer (15 gr.) werd de rit vervolgd langs de B9 naar BAD BREISIG en BROHL met het doel om ANDERNACH te bezoeken. De “Oude stad” was zeer de moeite waard! Vooral de oude stadsmuur met diverse torens was fraai gerestaureerd Ook de kerk, “Maria Himmelfahrt” was een bezoek meer dan waard Na de lunch vertrokken we weer uit Andernach en, nog maar net op weg, kwam de zon tevoorschijn en zochten we meteen een heerlijke plek aan de Rijn voor een verdiende “Siësta”. Rond 14.00 uur weer verder naar WEISSENTURM (kalksteenoven), MüRLHEIM-KARLICH via de B9 naar KOBLENZ. Langs een wirwar van “Fly-overs” vonden we de B42, pal langs de Rijn. Het werd een heerlijke rit, met volle zon en prachtige riviergezichten. De fraai bloeiende bloesembomen gaven daaraan nog extra meerwaarde. Tenslotte arriveerden we in St GOASRSHA USEN voor de overnachting. De vermelde “P” bij de Korenmolen bleek niet meer te bestaan, maar een prachtige plek op de losplaats van St Goashausen op 4 meter van de rivier was een prachtige vervanger. We maakten nog een wandeling langs de rivier en de “Altstadt” en zaten tegen zessen heerlijk in de zon (ruim 20 gr.), buiten van onze maaltijd te genieten.

Di 19/4: In de nacht kwam de regen en... het weerbericht gaf het al aan: Het werd een “Dauer-regen ” bij slechts 10 gr. We bleven staan op onze “P” maar moesten al snel een hoger gelegen stuk opzoeken, omdat we een halve banddikte in het water stonden! Het werd een dag van “ 3 XL. lezen, luieren, lachen! Pas tegen half vijf ‘s middags konden we buiten even de benen strekken met een avondwandeling naar de voet van de LORELEY.

Wo. 20/4: Na een droge nacht begon het ’s morgens weer volop te regenen. Desondanks besloten we te vertrekken. Bovenop de LORELEY zouden we niets zien, dus werd dat doel overgeslagen op de weg via de B42 naar RÜDESHEIM, Het was een mooie rit, pal langs de Rijn, maar de regen was spelbreker. In Rüdesheim was bij het tankstation een “ SANI- Zjuil”, zodat we konden ontzorgen. De stad zelf zag er verregend uit en noodde niet uit tot een bezoek. We besloten de “Camper-parking” van ELTVILLE-Rheingau op te zoeken. Deze P is gelegen aan de Rijnoever op een grasstrook (€ 5.-), af gezet met mooie bloesembomen en zicht op de rivier (geen verzorging mogelijk). Op dat moment waren we de enige camper, maar later volgden nog een tweetal. Tegen 14.30 uur werd het droog en wandelden we via een mooie wandelpromenade naar de wijn-en rozenstad ELTVILLE met een prachtige burcht en rozentuin, alsmede een schilderachtige binnenstad We hadden dit beslist niet verwacht! ’s Avonds werd er langs de Rijn gewandeld en inmiddels daalde de temperatuur snel Het werd een koude nacht (ca,. 3 gr. Als maximum), maar ‘s morgens was de zon er om ons te verwarmen! Nog snel een paar foto’s gemaakt in Eltville, waarna wij onze reis vervolgden via de B42 richting A643 (rondweg Mainz) en reden we naar de LINKER Rijnoever (A60) richting BINGEN. Deze stad werd bezocht, maar viel wat tegen en vervolgens via de B9 wederom langs de Rijn, maar nu stroomafwaarts! Wat op Woensdag door de regen niet tot haar recht kwam, was nu door de zon zo’n prachtige tocht door dit deel van het Rijndal We parkeerden in BACCHERACH op een Camper-P. en bezochten het erg leuke stadje met “vakwerkhuizen ” en een klim naar het slot “SAHLECK”. Bovengekomen was het uitzicht over de Rijn magnifiek ! We besloten de dag met nog een stukje rijden naar OBERWESEL, waar we op een mooie grascamping met zicht op Rijn en het slot SCHÖNBURGf voor € 6,00) de nacht doorbrachten.

Vr. 22/4: Andermaal een zeer koude nacht met heldere maan (rond vriespunt), dus: de kachel moest aan, maar ook nu weer warmde de zon en maakte er een prachtige dag van! St GOAR werd bezichtigd met de BURG RHEINFELS en vervolgens BOPPARD met de fraai aangelegde Rijnpromenade. We bezochten de St. SEVERUS kerk en het “ RÖMISCHES PARK” (archeologie uit de 4e-5e eeuw) Na de lunch werd de reis voortgezet langs de Linker Rijnoever (B9). Bij KOBLENZ gingen we over de Rijnbrug richting BAD EMS (B260) en lieten hier de Rijn achter ons, om te beginnen aan een prachtige en zonnige rit door de TAUNUS, door het fantastische “LAHN-dal” met haar bloesembomen. De passage van BAD EMS was er een van pracht en praal met “Kur-Hausen, Kur-Parken”en schitterende hotels. Verder ging het langs de LAHN naar NASSAU, waar we afsloegen (B417) langs de rivier “GELBACH”, om in ISSELBACH de richting LIMBURG a/d LAHN te kiezen. Dit is beslist een flinke stad, maar na enig vragen vonden we de Camper-P bij de :Heinz Wolff-Sporthal a/d/ Zeppelinstrasse - geheel verhard en verlicht met uitzicht op de glooiende bergen aan de Zuidrand van de stad, maar wel helemaal alleen !

Za. 23/4: Wederom zon! We vertrokken voor een “Stadt-Bummel” per fiets naar de oude stad van Limburg a.d Lahn per z’n prachtige St GEORG DOM, vol kunstschatten met aangrenzende burcht (7* eeuw). De Oude Binnenstad was een “plaatje” met een “Middeleeuws hart”, vol fantastische gevels en de terrasjes zaten vol! Beslist een aanrader! We lieten ons de koffie(en wat lekkers) goed smaken, en waren tegen 12 uur weer bij de camper voor het vervolg van onze tocht door de TAUNUS. Die liep via de B54 HANSTATTEN, HOHENSTEIN naar BAD SCHWALBACH, en vandaar via een stukje B 260 af te slaan voor een rit van 25 km. Door het wondermooie : WISPER- THAL ” via GEROLDSTEIN en LORCH. Vanaf hier weer berg-óp naar PRESBURG en JOHANNESBERG (met een indrukwekkende JOHANNES BASELIEK) naar een stukje Rijnoever (B42) richting Wiesbaden. Bij Etville bogen we weer af naar MARTINSHAL en SCHLANGEN-BAD (B260) om tenslotte via de B275 wederom naar BAD SCHWALBACH te rijden, waar we, na enig zoeken, een mooie overnachtingsplaats nabij het zwembad vonden. Tegen 16.30 uur was het geheel bewolkt en leek het stralende weer (21 gr.) ten einde.

Zo. 25/4: Voormiddag: bewolkt met af en toe een opklaring, ’s middags zon en wolken en onweer in de avond Op deze rustige Zondagmorgen reden we via BLEIDENSTADT ri. WIESBADEN. Daarna via de B 417 en B 275 naar IDSTEIN. Vervolgens naar BAD CAMBERG, waar we de “oude stad” en de “Kur-Anlagen ” bezichtigden.Nu weer terug over de B8 naar KÖNIGSTEIN, dat op deze Zondagmiddag veel toeristen had gelokt. Alle “P’s” waren bezet, zodat we (zoals wel vaker) parkeerden buiten de plaats bij het kerkhof. Vandaar bezochten we te voet de BERGRUÏNE van Königstein, een zeer indrukwekkende burcht uit de 12f eeuw. In de straatjes van hert stadje was nog een braderie. Daarna hadden we nogal moeite, de camper terug te vinden, maar échte “Globetrotters ” zijn niet “voor één gat te vangen ” ! Gelukkig waren op tijd terug vóór een dreigende onweersbui, en hadden geen zin om nog verder te rijden, overnachtten we “naast de doden ”, die ons niet uit de slaap hielden!

Ma. 25/4: We ontwaakten met een zwaarbewolkte hemel en nevel Uitgerekend vandaag stond de “Hoch-Taunus-Strasse” op het programma. We reden naar KRONBERG. Het weer lokte niet tot een Slot-bezoek. Verder via BAD HOMBURG (B455 en 456) naar USINGEN en vanaf daar begon de geplande bergrit naar de “PFERDEKOPF” (663 mtr), de “REIFFENBERG (678 mtr) en de GROSSER FELDBERG (met 798 mtr de hoogste van de Taunus) Helaas: lage bewolking, mist en motregen werden ons deel!. Terug naar SCHMITTEN vervolgden we via het WEIL-THAL richting WEILBURG. Het was hier niet meer mistig, zodat het toch een aangename rit werd door dit mooie, groene dal. Via WEILROD, WINDEN en WEILMiiNSTER reden we naar ons doel voor deze dag: “WEILBURG a/d/LAHN en vonden daar onze Camper-P, gelegen aan de “Hainallee, pal aan de rivier de Lahn. Na een rustpauze trokken we te voet naar de oude binnenstad van Weilburg, gelegen hoog op de rotsen van een schiereiland van de Lahn. Zeer dominant aanwezig is hier het werkelijk schitterende “BAROK-SLOT” met een unieke slot tuin. We kwamen ogen te kort voor al dit moois! Jammer, dat de zon niet scheen, maar we hopen toch op mooie foto’s !

Di. 26/4: Het weer zat in “een dip”, bewolkt en motregen, zodat langer in Weilburg blijven geen zin had Daarom op weg via de B456 naar GRAVENWIESBACH, waar we ons bij een “Sani-zuil” konden verzorgen. Vervolgens in USINGEN nog een gasfles gewisseld en we konden weer vooruit. Van Usingen ging het (binnendoor) via BODENROD, MÜNSTER en HOCH WESEL nar de “P” in BUTZBACH. Hier waren we voor 3 jaar geleden ook al eens en we wilden er beslist nog eens terugkomen. Vanaf 12.00 uur kwamen er opklaringen en werd het weer wat vriendelijker. In de middag werd het leuke centrum met mooie “vakwerkhuizen ” verkend en scheen de zon regelmatig bij 15 gr., zodat de dag alsnog geslaagd was! Tegen 17.30 uur kwam opnieuw de regen.........................................................................

Wo. 27/4: We werden door de zon gewekt. Helaas was dit geen goed voorteken voor de gehele dag! We wilden via een kleine weg Butzbach verlaten, maar konden die maar niet vinden. Een behulpzame inwoner reed ons in zijn auto vooruit naar het juiste “uitgangspunt” Klasse !! Na 3 km in HOCH WESEL gaf de koppelings-kabel van de Casmper de geest en stonden we stil, hinderlijk in de weg voor het doorgaand verkeer. Na wat gebel (wederom een behulpzame inwoonster) kwam de Autohof uit Butzbach ons halen. Deze man verstond de kunst, om zonder koppeling de wagen tóch in de juiste versnelling te krijgen. In de garage werd e.e.a. gedemonteerd en toen bleek, dat van de 4 maten kabels juist onze maat niet op voorraad was en uit Kassei moest komen. Dat werd dus “overnachten ” op de Autohof en wachten op Donderdagmorgen voor de reparatie. Intussen maar wat onderhoud gepleegd en een wandeling gemaakt De zon was ruim aanwezig en het weer was aangenaam bij 16 gr.

Do. 28/4: Een overwegend zonnige dag bij 16 gr. ‘s Morgens vroeg op, omdat de autoreparatie om 7.30 uur zou beginnen. IV2 uur later was de klus geklaard en vertrokken we (ruim € 200 armer) richting “HET WESTERWALD”. We lieten de bergen achter ons en reden in een fraai, heuvelachtig gebied met mooie vergezichten richting BONBADEN en BURG SOLMS. In BRAUNFELS bezochten we het slot en leuke marktplaats. Daarna via de B277ERINGHAUSENdoor het “DIN-THAL” naar EDINGEN en HERBORN. Vanaf hier namen we de B255 en even voorbij ROTH hielden we onze lunchpauze aan de WEILER SEE, ’n klein stuwmeer, waar het, in de zon, ook aangenaam wandelen was. Van daaruit naar BAD MARlëNBERG naar de off. Camper-P bij het Mariën-(zwem)bad a/.d Bismarckstrasse (€ 6.50) met verzorging en....3 collega-campers.Een avondwandeling door het “BAZALT-PARK” met vulcaan-krater, vulkaan-meer en veel vormen van bazalt-steen, besloot de dag.

Vr. 29/4: Onze laatst geplande dag in het Westerwald werd niet onze beste... Het regende volop en we stonden in dubio, om naar huis te gaan. Het vooruitzicht van een drukke autobahn en de files op Vrijdag deden ons besluiten, toch de geplande route te rijden via de B414 HACKENBURG en KROPACH door het mooie rivierdal van de SIEG naar BEZDORF. Daar deden we onze boordschappen (het was ’n poos droog) en vervolgden via de B478 KIRCHENen FREUNDENBERG naar ROTHE MÜHLE. Vanaf hier trachtten we de WIEME STAUSEE te bereiken, maar na diverse keren fout gereden te hebben (en nieuwe regenbuien) landden we op een autoparking, pal aan de oprit Autobahn 45 in GERINGEN en gezien de geplande thuisreis van de volgende dag bleven we daar overnachten.

Op Zaterdag. 30/4 vertrokken we bij een bewolkte hemel, maar wèl droog voor onze laatste etappe huiswaarts via de Sauerland-Autobahn (A45) de A3 en de A2 ri. Arnhem, om rond 13.00 uur, na een rit van totaal 1425 km., veilig en voldaan in Apeldoorn te arriveren. RESUMÉ: Een bezoek aan de Duitse Rijn tussen KOBLENZ en MAINZ is nog steeds een leuke rit (maar doe wel beide oevers!)Ben je de geijkte toeristenplaatsen wat beu, kijk dan eens in de stadjes ELTVILLE en BACCHARACH. Zeker een aanrader!

In het TAUNUS-gebergte domineren vooral uitgestrekte bossen en natuur en is de LAHN één van de mooiste en meest romantische rivieren in DuitslandDe topplaatsen in de Taunus zijn zonder meer: LIMBURG a/d LAHN en WEILBURG, en ’n bezoek meer dan waard!

Wat ons speciaal bijbleef waren de uitbundig bloeiende bloesembomen, de vele o-zo-mooie gele koolzaadveldenen een vriendelijke en behulpzame bevolking!