C.rit No. IV 2006 Bayern 1 t/m 5

MET EP & AN SMID naar .... BAYERN (D.)

Dag I.

Op dinsdag 29 augustus 2006 was het dan zover, dat  we onze eerste 3­weekse trip van dit jaar gingen maken. In de weken hieraan voorafgaand was het weer in Nederland bar slecht geweest; veel buien en weinig zon, maar we hoopten nu op beter! Na ons vertrek uit Apeldoorn zaten we vrijwel direct in een onweersbui van een uur. Pas eindweegs in Duitsland klaarde het op. Vanuit Arnhem werd koers gezet naar de Duitse grens, om vanaf de Autobaan 3 en 2 vanaf Dortmund en de 45 (ook wel de Sauerland autobaan genoemd richting Bayern te rijden. A f en toe een bui, maar ­ ook "Sonnige Ausschnitte" (zoals de Duitsers dat zo treffend zeggen".  ) werden ons deel. Via Olpe, Wetzelar en Giessen bereikten we na 340 km. Het Hessische BUTZBACH.  Hier werd voor de 4° keer in ons camperbestaan overnacht op de P. bij de historische Markplatz.

Dag 2.

Om 9 uur vertrokken we op weg naar het zuiden. Het was bewolkt en dat bleef het, maar op een enkel buitje  na was het  droog bij 16-1 7 gr. We reden de mooie Autobahn 45 naar Asschaffenburg en vervolgens de AB 3 richting Wurzburg. Via afslag  70 bereikten we de bekende "Romantische Strasse’ ’ (B19) vanaf Bad Bergentheim richting Rotenburg o/d Tauber. Maar eerst streken we neer in een allerliefst stadje: WEIKERSHEIM met de romantische Marktplatz en Burcht met franse tuin uit 1683. Een uurtje zon liet ons de mooiste foto ’s maken en op de P voor de stadsmuur werd met 7 andere campers overnacht.

Dag 3.

Na een avond met onweer en plensbuien was het weer vandaag een stuk vriendelijker. De zon liet ons ontbijten met "open deur" en dat voelde goed. We maakten nog een korte wandeling door Weikersheim en reden daarna door het wonderschone Tauberthal. Onze eerste stop was het dorp CREGLINGEN,  dat pal aan de Tauber ligt. Veel bijzondere punten zijn er niet (meer) te zien, maar de wandeling in de zon voelde goed. We vervolgden onze rit en reden tegen de middag ROTENBURG o/d TAUBER binnen, waar we parkeerden op P3 te samen met campers van diverse nationaliteiten. In de middag bezochten we deze stad, vol prachtige gebouwen, vakwerkhuizen en een nog volledig gave ommuring Vele foto ’s later zochten we onze camper weer op voor een welverdiende rust en bleven hier vervolgens voor de nacht.

Dag 4.

De zomer was weer terug! Blauwe lucht, weinig wind en een middagtemperatuur van 21-24 graden. Vlug werd de zomerkleding uit de kast gehaald voor een mooie dag! Na ver- en ontzorging vertrokken we uit Rotenburg o/d Tauber via de Romantische Stasse (B25) naar FEUCHTWANGEN en vandaar naar  DINKELSBUHL, waar we een bezoek aan de stad brachten. In de middag, nog steeds via de B25, naar NORDLINGEN.  Ook hier werd de stad bezocht. Hoewel iets minder uitbundig dan Rotenburg waren de 2 laatstgenoemde plaatsen zeer karakteristiek en een bezoek ten volle waard! Bovendien bleek NORDLINGEN over een royale Camper­P (gratis) te beschikken en met een heerlijk zonnetje werd de namiddag- en avond doorgebracht.

Dag 5.

Wederom een fraaie dag met veel zon I en 24 gr. We vervolgden onze tocht nu eens niet via de "Romantische Strasse" maar meer west­waarts (B4 66) naar Heidenheim en Geislingen. Vandaar de B10 door ULM.  De morgenrit verliep door een deels heuvelachtig en deels bergachtig landschap en bracht veel kijkgenot. Door de stad ULM heen, was het even “ puzzelen "  voor de juiste weg ri. Laupheim, maar ook dat lukte en zo reden we via de B28 (het stoomgebied van de ILLER) door kleine dorpjes. In ILLERDEN zagen we een grote parking met aangrenzend grasveld en die leek prima geschikt voor de lunch, zo goed zelfs, dat we er bleven en de fietsen pakten voor een middagrit en bij terugkeer: lekker in de zon! Tegen de avond dreigde onweer, maar dat zette niet door, zodat we een rustige  overnachting hadden.