Dag 14 t/m 20

Dag 11.

De nacht bracht onweer en veel regen, maar in de morgen was het weliswaar bewolkt, maar droog De temperatuur haalde net 16 gr. en dat "scheelde een jas" met gisteren. We reden nog rond de Tegernsee via BAD WIESSEE en daarna ging het via de B 318 Gmund naar OBER­BAYERN  zoals dit deel van Bayern wordt genoemd. Wederom langs een stuwmeer: de SCHLIERSEE, (een van de meer dan 1600 meren, die Bayern rijk is). Bij Bayrischzell begon de klim over de bergpas SUDEFELD (1097 mtr) met daarna in TAZELWUM een prachtige waterval;  goed voor de nodige foto ’s. Verder ging het via Oberaudorf over de Oostenrijkse grens naar Niederdorf en Schrang, waar we wederom Duitsland binnen reden. Vervolgens via Asschau-Bernau (555 mtr) naar PRIEN . aan de CHIEMSEE (met ruim 60 vierk. km. Het grootste meer van Duitsland. Inmiddels kwam de zon er steeds beter bij  en genoten we van dit immens grote meer, dat we rond reden tot SEEBRUCK aan de noordzijde. Na een wandeling langs de "Seeoefer" werd op een mooie en rustige P bij het natuurgebied overnacht.

Dag12.

 ’t Was een koude nacht, maar de zon deed goede zaken! Met een stak blauwe lucht werd het in de loop van de dag ca. 21 gr. (best aangenaam!). We vertrokken uit Seebruck en reden rond de Chiemsee zuidwaarts zonder er nog iets van te kunnen zien. Na de kruising met Autobahn München ging het weer via de Bayerische Alpenstrasse door een prachtig berglandschap (B 305) en bezochten we REITWINKEL, een druk toeristenstadje, en daarna langs de WEITSEE richting Rudolphing.  Vervolgens door BAD REICHENHALL (B20) om BERECHTENSGADEN heen en zo naar het Naturpark (met dezelfde naam). In KONINGSEE parkeerden we bü het grote bergmeer van die naam, dat tot ca. 1000 n. Chr. nog een gletscher was en maakten een boottocht op het 7 km lange meer, omgeven door (gevaarlijk) hoge bergen Alleen al dit jaar kwamen er bij de beklimming hiervan 9 mensen om het leven. We meerden af bij  de nederzetting  Barthlomae, om vervolgens terug te keren bij de P.  te Koningsee, waar we de maaltijd gebruikten. Vervolgen op zoek naar een R voor de nacht die we vonden in het dorpje WINKL (Bischofswiesen) bij  de sportvelden.

Dag 13.

Bij het ontwaken moest de kachel aan: 5 % gr. (!), maar de zon bracht de middagtemperatuur naar 23 graad; topweer!  Vanuit Wink!/bischofswiesen ging het op een stille Zondagmorgen door Bad Reichenhall ( B20) en reden we naar Freilassing, waarmee we de Bayerische Alpen  achter ons lieten. Na een bezoek aan de plaatselijke bakker verlieten we de B20 en maakten "een ommetje" linksaf over de Landstrasse naar WAGING en de WAGINGER­SEE (het warmste stuwmeer van Bayern) en de TASGINGEILSEE, waar we koffie dronken. Verder ging het via Tittmoning naar Burghausen, met de bedoeling om Passau te bereiken.  Maar in BURGHAUSEN zei een ingeving ons, om eerste de Burcht te gaan bezichtigen . We hadden geen idee, dat dit een onvergetelijk bezoek zou worden aan de "langste burcht" van Europa ( 1042 mtr. lengte). Er was tevens een expositie van enorme sculpturen uit staal van de Columbiaanse kunstenaar EDGARD0 CARMONA (zeer apart!) De stad, Burghausen (grensstad met Oostenrijk) ligt ca. 100 km ten 0. van München en 50 km ten NO. van Salzburg en is ingebed tussen de rivier de SALZACH en een helder bergmeer, de WOHRSEE.  De huizen in de stad hebben prachtige gevels, zijn pastel­kleurig geschilderd en hierboven ligt de burcht dominant op een rots over de gehele breedte van meer dan 1000 meter van de binnenstad.  Ook  bevindt er zich een groot klooster (REITENHARSCHLA G) met vele kunstwerken op 5 km. Afstand Met een bezoek aan kasteel, stadscentrum en klooster kun je een hele dag zoekbrengen. Een prachtige Camper-P  met 20 overnachtings-plaatsen  (Eu. 5.-) biedt alle comfort.  Een avondwandeling aan de fraai uitgelichte "ALTSTADT" besloot de avond.

Dag 14.

Na een milde nacht (’n groot verschil met de nachten in de bergen) vertrokken we , na verzorging, op weg naar Passau. De route liep door het stroomgebied van de SALZA CH (die verderop de "INN" heet) over de B12, een mooie groene landweg vm Simbach en Bad Fassing naar de universiteitsstad PASSA UZ Deze zg. 3­rivierenstad (Inn, Donau en Ilz) ligt met haar Barok- kerktorens in volle glorie langs de oevers van de prachtige rivier, de INN Helaas was er geen P, om al dit moois te fotograveren. Vanuit Passau (B388) reden we richting Hazenberg het Naturpark "BA YERISCHER WALD" binnen, een laaggebergte van ca. 500-650 mtr hoog, en werd het "klimrnen en dalen " door een prachtige natuur. WALDKIRCHEN (waar werd geluncht bereikten we de stad FREYUNG. Hier was een paar km. buiten de stad een oyiciele Camper­·R met mogelijkheden voor stroom en verzorging. Op deze R, nabü de "Sessellü'i" voor wintersport en rondom bos hadden we de mogelükheid, om alle inspanningen van de vorige dag bü heerlük zonnig weer (22 gr.) nog eens op ons te laten inwerken Een avondwandeling bergop met uitzicht op Freyung, besloot de avond

Dag 15.

Bü het ontwaken was de zon er weer. (in de middag:28 gr.) De Paus, die dezer dagen Munchen en Regensburg bezocht, had vast " ’n lünäe naar boven ..... ", waarvan ook wij mochten profiteren! Na verzorging en ajscheid van onze mede­overnachters gingen we weer op weg door het Faaie BHOMER WALD(B533) naar Grafenau en vandaar (B85) naar REGEM waar we inkopen deden en de lunch gebruikten. Omdat we toch ook weer richting Nederland moesten, werd (nog steeds via B85) doorgereden naar CHAM en FURT im WALD aan de Tsjechische grens. We reden langs deze grens door het laaggebergte (400-650 mtr) stijgend en dalend met prachtige vergezichten op bos, weiland en maisvelden. Het doel was SCHONSEE (656 mtr.) in het OBER PFALZER WALD, waar we een R vonden op de parking van "Freizeitanlage Moorbadï De hemel was blauw, de zon scheen volop en de stoeltjes stonden aan het water; wat wil een mens nog meer, hay”september??

Dag 16:

Vanmorgen, bij net 6 gr. voor de 2“ keer de kachel aan, maar in de middag, bij volle zon al weer 25 gr.! We vertrokken uit Schonsee en reden op enkele kilometers van de Tsjechische grens door het Naturpark OBERPFALZER tot Eslar en vandaar schuins door Ri. Weiden Obenpfalzer en NEUSTADT  a.d  Waldnaab. Vanaf hier de B15 naar WALDSASSEN Hier bezochten we de "Stifts·Basillika" met een overweldigend Barok-interieur (’n aanrader voor de liefhebber!. Verder viel hier niet veel meer te zien, zodat we vervolgden N-W.­waarts naar Schirding en vandaar (B303) naar Marktrednitz (drukke weg).  Bij FICHTELBERG reden we naar de Camper­P., gelegen bij  het Automuseum. Temidden van een oude tram, antieke auto’s en vliegtuigen met boven ons een helicopter (op een paal, zaten we op een prettig grasveldje  te luieren in de zon met 3 andere campers als gezelschap.

Dag 1 7:

Vanuit Fichtelberg werd teruggereden naar de B303, om zo onze tocht door het "Fichtelgebergte" te vervolgen. Allereerst werden in Bad Berneck nog wat inkopen gedaan en daarna ging het verder richting Kronach. Vanaf Marktrodach reden we langs de rivier "de Kronach" en maakten een "ommetje" over de Frankenwald  Hochstrasse met prachtige natuur. Bij Fortsehendorf  bereikten we weer de B85 en gingen (na dit mooie ommetje) via Ludwigstadt naar Kaulsdorf  waar we, rechtsaf naar de HOHENWARTE STAUSEE reden. We vertoefden een uurtje bü de "Staudam" en zochten daarna een heerlijk plekje in de zon met uitzicht over het stuwmeer. Tegen vieren reden we weer rond het meer (Meiden­Berga) en terug, om in Bocha onze camper-P op te zoeken. Helaas bleek dit niet het juiste Bocha, zodat er niets anders op zat, dan 20 km. door te rijden naar de stad SAALSFELD met een mooie camperparking bij het "Freibad"(We hadden er graag nog even willen zwemmen ­­ veel zon en 27 gr, ­ maar helaas was het bad per 1 sept. gesloten). Overigens verlieten we hier de "Freistaat Bayern" en arriveerden in de Deelstaat "Thuringen ".

 

Dag 18.

We realiseerden ons, dat de tocht door Byaern er eigenlijk op zat en dat alleen nog een terugkeer via de duitse autobahnen ons restte. Daarom namen we maar eens lekker een dagje rust.  Na een aarzelende zonsopgang werd het toch nog een prachtige morgen bij 25 gr. We bezochten te voet het oude centrum van Saalfeld. Niet echt indrukwekkend (de oude "0st-zone uit de DDR­tiid was nog zichtbaar), maar wel  knus en vriendelijk. De “Feengrotten" (druipsteengrotten), die een paar km. Buiten de stad liggen, zullen, toeristisch gezien, meer impact hebben, maar daarvan hadden wij  in het verleden al de nodige gezien. In de middag kwamen de eerste wolken en ging het waaien Een weersverandering zat in de lucht. Na een uurtje rust en praatjes met de camperburen maakten we in de middag een rondwandeling berg­op naar het BERFRIED­ park met een "kasteelachtige" villa uit 1920, gelegen in een prachtig aangelegd park met o.a. beeldengroepen en Japanse tuin. Tegen 5 uur verdween de zon achter de wolken, maar de temperatuur bleef stug op 25 gr.; een zeer zoele avond dus!

Dag 19.

Na een warme nacht werd op 9 uur gestart voor het eerste deel van de terugreis naar Nederland. De . zon kwam wat aarzelend tevoorschijn, maar liet zich de rest van de dag goed zien. Het was warm bij ca. 28 gr. ! Vanuit Saalfeld ging het naar Rudolstadt (B88) richting JENA. Hier reden we de A4 op ri. Bad Herschfeld en vervolgens de A 7 naar Kassel En tenslotte: de A44 ri Dortmund. Bijna 400 km nu ons vertrek besloten we in SOEST op de camper­P aan de Georg Plange-parking te overnachten. Na aankomst werden eerst de benen wat losgemaakt met een wandeling langs en over de Fraaie stadsmuur van SOEST!

Dag 20.

Het tweede deel van de terugreis werd rond 9.30 uur aangevangen en verliep vlot via de Autobahnen A44­A1­A2 en A3 en vervolgens de A50 in Nederland, en rond 12 uur zaten we voor Apeldoorn. Aangezien het zonnetje begon te schijnen besloten we deze dag en onze rit te besluiten op de (bij ons geliefde) recreatieplas "BUSSLOO" (8 km oostelijk van Apeldoorn). Zo kwam er na 2900 km. een eind aan deze voortreffelijke reis met prachtig weer en een fantastisch reisdoel, die zonder problemen voor ons is verlopen

Joomla! Foutopsporingsconsole

Sessie

Profielinformatie

Geheugengebruik

Database zoekopdrachten