C.RIT NO.V 2006 NL en D

C.RIT NO. 5-2006

Drenthe- Groningen- 0st­Friesland (D.)

Tot besluit van ons camperseizoen maken we altijd nog een "Herfstrit", die dit jaar viel in de periode 3/10 t/m  9/10 2006. Wel, een herfstrit werd het! Met alles erop en eraan! Een 3- tal droge dagen met zon werden afgewisseld door 3 dagen met zonnige ochtenden en (onweers) buien in de middag, terwijl de Vrijdag nat, somber en herfstachtig was.

Op Dinsdag 3/10 vertrokken we na de lunch richting Deventer, Raalte en Hoogeveen (A28) naar het Drentse dorp DIEVER voor een familiebezoek. Tegen zessen werd afscheid genomen en reisden we door naar  VLEDDER, ’n mooi Drents  brinkdorp met musea, galerieën, huifkarverhuur en redelijk veel horeca voor de toerist. We hadden een afspraak, om op de P van “"Museums  Vledder", gevestigd in het oude raadhuis, te overnachten Aldaar  aangekomen, werden we welkom geheten door dhr. Henk Plenter, directeur van dit  museum.

Dag 2:

Na een rustige nacht maakten we ’s morgens een mooie, zonnige wandeling door en om Vledder. vledder Tegen elven begon ons bezoek aan het rnuseum  van rnoderne grafiek en glaskunst met tevens  een afdeling "Valse  Kunst" Dit bezoek (met rondleiding) was zeer de moeite  waard en beslist een aanrader! www. museumsvledder. nl (Ma. en Di. Gesloten.)  In de middag  vertrokken we via de bossen van Doldersum (Dn) en Appelscha naar ASSEN e mijn geboorteplaats, waar ik ca. 38 jaar gewoond en gewerkt heb. Na enig zoeken vonden we de Camper­P  aan de Hobokenstraat (Ind.  Terr.  Havenkanaal), waar we (met zicht op het water) de nodige plensbuien kregen ’s Avonds was het gelukkig  droog en wandelden we naar het centrum van Assen, waar ik mijn ouderlijkhuis (nu: een onderdeel van Hotel de Jonge) nog eens kon bekijken, en ...... geloof het of niet, dat was best emotioneel!

Dag 3:

De zon deed haar besten we koersten via deA28 naar de stad Groningen. Via de 0.- ringweg  (ri. Delfzijl  namen we de afslag  KARDINGE Hier bevindt zich een uitgestrekt recreatiegebied met golflinks, zwembad, sportterreinen, ski- en ijshal en recreatieplas en er waren 4 camper-plaatsen aangelegd, waar we (evenals in Assen) helemaal alleen stonden. Na een klimpartij naar de top van de "mountainbike-heuvel" (met prachtig uitzicht op de stad) pakten we de Gtv­bus, om voor Eur: 2,- heen­en  terug naar het centrum te rijden. Groningen is een mooie stad en een bezoek ten volle waard. We bezochten o.m. de Grote Markt met de beroemde Martinietoren,  het Stadhuis,   en het Goudkantoor.  Op de Vischmarkt  trokken de Koorenbeurs  en de A­kerk onze aandacht, terwijl aan de Turfsingel  een bezoek aan de tuinen van het Princehof  (met prachtige zonnewijzer) zeker de moeite waard is. Het levendige en (geheel autovrije) centrum maakten er een voetgangers- en   van Moe maar voldaan stapten we neer op de bus naar de Camper-P in Kardinge.

Dag 4:

Vanuit Groningen ging het via de A 7 richting Hoogezand en Winschoten In Zuidbroek werd bij de jachthaven ontzorgd  en  water ingenomen, om daarna via Nieuwe Schans de Duitse grens te passeren We reden de B280 naar BUNDE, dat een keurige Camper­P aanbiedt  voor Eur. 3.- met verzorging  nabij  het "Rathaus". Het weer was nu regenachtig  en Bunde  boodt te weinig voor een uitgebreide rondgang, dus werd er "gebabbeld’ ’ met collega-camperaars!

Dag 5:

Via de B436 (Grüne Kustentrasse) reden we verder Ost-Friesland  binnen en werd het stadje  WEENER bereikt.
Tussen de buien , afgewisseld met zon door, maakten we hier een rondgang en dronken koffie, om hierna
onze weg te vervolgen naar de havenplaats LEER. Ook in 2005 waren we hier te gast, maar dit stadje,  gelegen aan de rivieren LEDA en EMS biedt veel  kijkplezier.  De Camper-P bij  het centrum was door kermisopbouw niet beschikbaar, zodat we moesten uitwijken  naar de "P" bij het Hallenbad (gratis), om vandaar per fiets naar het centrum te gaan. Hier vindt men mooie historische panden als Waag en Rathaus en een zeer levendig waterfront met een verzameling oude zeil- en motorschepen. Ook aan leuke winkels is er geen gebrek.

Dag 6:

Met mooi weer reden we op deze Zondagmorgen vis de B70 richting Papenbarg. We passeerden het "Leda-Sperrwerk", een hoogwaterkering in de rivier, om bij springtij "droge voeten " te houden. De B 70 (ook wel de Duitse "Fehenroute" geheten) bracht ons naar het centrum van PAPENBURG.  Men heeft daar het "Haubtkanal” (destijds gegraven voor de turfafvoer) erg opgeleukt met bloemen, antieke schepen en een fraaie korenmolen, zodat het leak wandelen was bij  een lekker zonnetje.  Omdat de off Camper-¬P was gevestigd bij  een hotel en een camping, kozen we voor  overnachting op het "Evenemententerrein ", gelegen vlak bij  het centrum. Met een 10-tal
camperaars hadden we daar een rustige nacht.

Dag 7.

Onze Herfstrit liep ten einde en dus werd koers gezet naar huis via de B70. Bij LATHEN bezochten we het trace van de"Transrapid Magnet Schwebebahn ’ ’ (het proefproject voor een magneet zweef trein met zeer hoge snelheden). Recent vond hier nog een ongeval plaats door menselijk falen, dat aan 23 mensen het leven kostte!) Via de B408 ging het naar HAREN Hier bezochten we het "Freizetpark slosz Danken ’met de Danken¬ See (zeer geschikt voor fam. met kinderen) Aangezien wij geen zin hadden in "Pretparktoestanden ", genoten we, op een vrije plek, lekker van een heerlijke najaarszon. Het werd tijd om op te breken en daarom reden we via de AB31 en de 3402 richting
Emmen in Nederland, om vervolgens via de N34 naar Coevorden, Ommen en Raalte wederom in APELDOORN te arriveren Een totale rit van 500 km., lekker ontspannen en. . .. veel herfstgevoel Il