C.RIT NO.I 2008 Groningen

CAMPERRIT No. I 04 ­ 2008
Groninger Waddenkust, N.O.-Groningen en CCN-Bollenevent te Assen

Dag 1.

Met een lekker zonnetje en 12 gr. gaan we op pad, richting Noord- Nederland. Het eerste doel is een familie bezoek in Diever. Rond 12.30 uur vetrekken wij vandaar en brengt de navi ons bij het Diever Hunnenbed. We stoppen er voor de lunch en bezichtigen het Hunnenbed. Daarna rijden we een onverharde weg, die de navigatie voor ons in petto heeft en vervolgen via de Drentse Hoofdvaart via Assen naar Groningen. Hier vinden we dwars door de stad probleemloos de weg richting Winsum op het ""HOGE LAND" en arriveren tenslotte in Pieterburen, waar op de splinternieuwe parking van de zeehondencrèche wordt geparkeerd. We maken een rondwandeling door dit typisch Gronings waddendorp met leuke huisjes en een schilderachtig kerkje op een "terp", Buiten de Zeehondencrèche, die Lenie van 't Hart in 1971 in haar achtertuin begon, is hier ook sinds 75 jaar het "Wadloopcentrum", van waaruit diverse wadlooptochten over het wad gemaakt kunnen worden naar o.m. Ameland, Schiermonnikoog en  Rottumeroog. Ook begint in Pieterburen het z.g. "Pieterpad" over een lengte van 470 km. naar de St. Pietersberg bij Maastricht.

Dag2.

Na een frisse nacht blijft de zon haar best doen en schijnt in de loop van de morgen met regelmaat. Na de koffie bezoeken we de zeehondencrèche van Lenie van 't Hart, waar op dit moment een 70-tal zeehonden verblijven, die weer opgelapt worden, om teruggezet te worden op het wad. Het is een aandoenlijk gezicht om deze vrolijk en spelende dieren te zien, die dank zij de goede zorgen in deze crèche een nieuwe kans krijgen. Tegen 12 uur hebben we genoeg gezien en rijden door deze streek met van weidse akkers van "vette klei", grote "heer-boerderijen", en kleine gehuchtjes naar de EEMSHAVEN. Dit havencomplex, dat al zo'n 20 jaar geleden werd aangelegd, blijkt nu eindelijk is een behoefte te voorzien. Naast de al eerder gebouwde elektriciteitscentrale, worden er nu nog twee stuks kolen gestookte centrales gebouwd en is de haven nodig voor de kolen overslag. We rijden over het zeer uitgebreide (opgespoten) haventerrein, dat lang nog niet volgebouwd is en gaan naar de dijk, die we alleen te voet bereiken en maken met een lekker zonnetje een wandeling over de havenpier, terwijl de windmolens ijverig energie "vergaren". De parkeerplaats bij het veer naar Borken (D.) zouden we kunnen gebruiken als overnachtings-plaats (betaald), maar we vinden het er te eenzaam en besluiten verder door te rijden naar de 20 km verder gelegen havenplaats Delfzijl. Via onze navi vinden we de binnen- jachthaven aan het Eemskanaal  N.Z.,  waar we op een kleine parking tegenover "de bootjes" gaan "wildkamperen" In de avond wandelen we, (met wat regen) door een verlaten Delfzijl, en we worden daar niet echt vrolijk van. De plaats (met veel leegstand) lijkt een kommervol bestaan te  Leiden.

Dag 3.

De dag begint bewolkt, maar het blijft droog. Af en toe krijgen we de zon te zien en wordt het ca. 12 gr. Na de koffie vertrekken we en rijden langs het uitgebreide bedrijventerrein van de Delfzijlster haven. We bereiken Termunterzijl/Termunten en maken een stop voor het bekijken van de historische zeesluis. In de getijde haven liggen al een aantal jachten en na de dijk beklommen te hebben, krijgen we een mooi vergezicht over het wad met de betonde vaargeul richting Waddenzee. Helaas is het met de N.W. wind te koud, om er lang te blijven en stappen we weer in de camper, richting Appingedam, waar we tegen de lunch arriveren. We maken er een uitgebreide wandeling door de smalle en historische straatjes van dit stadje, waar het Damstediep zich een weg baant. Over dit riviertje lopen diverse bruggetjes, waar vanaf men een fraai uitzicht heeft op de " hangende aanbouw keukens" over dit Damsterdiep. In 1200 wordt Appingedam reeds genoemd en vele mooie gevels getuigen van de bloeiperiode rond 1600-1700. Moe gewandeld nemen we een uurtje rust, om daarna te vertrekken naar SLOCHTEREN, bekend van onze "nationale gasbel". Hier bezoeken we het landgoed FREYLEMABORG en maken een wandeling door de mooie Engelse tuin met diverse zeer oude en bijzondere bomen. Tenslotte rijden we naar de Camper­P "Duurswoldje" in Slochteren, waar we gebruik kunnen maken van alle voorzieningen en overnachten er met 4 collega-campers.

Dag 4.

In de nacht vallen er regenbuien en ook ’s morgens is het niet steeds droog. De temperatuur haalt nauwelijks de 10 graden en we moeten ons warm kleden. We besluiten, om Winschoten te gaan verkennen en gaan op nad. Aldaar aangekomen parkeren we bij de molen (gratis) vlak bij het centrum. Winschoten heeft een levendig centrum en men vindt er veel winkels, vooral in de kledingsector, die we ( al was het maar om weer op temperatuur te komen) met een bezoek (en enige aankopen) vereren. Op het raadhuis en de toren na, biedt Winschoten verder weinig opwindends en na de lunch vertrekken we richting Oude Pekela, om de (volgens onze Camper­P aanwijzing) parking van het Camperbedrijf Jopie Westerling te benutten voor een nachtstop. Helaas blijkt het bedrijf failliet en we kunnen er niet blijven, maar nemen eerst even rust en vertrekken daarna naar het °'Page­dal", gelegen in een mooi natuurgebied in5TADSl<ANAAL. Af en toe kunnen we de zon begroeten en kan de camperdeur een moment open. Hopelijk gaat het weer nu de goede (en warmere kant) op!

Dag 5.

Het is bewolkt met nu en dan een opklaring en slechts 9 graden: een "winters" beeld ! We rijden naar het (deels) overkapte winkelcentrum van Stadskanaal om te foerageren en wat rond te kijken, maar het is koud en we kunnen handschoenen aan! Terug maar weer naar onze camper-P aan de "Page­plas" en eten ons broodje om vervolgens een uurtje te gaan "pitten". _ In de middag zijn de opklaringen langduriger en maken we een wandeling in het natuurgebied rond de plas. In het "Page-centrum" is een groots opgezette "banen­markt" en ondanks, dat we niet tot de "doelgroep" behoren, nemen we binnen uitgebreid een kijkje. Het blijkt ook voor 70­plussers interessant te zijn, waardoor we toch een leuke middag beleven. Rond het avondeten lossen de wolken steeds meer op, maar de temperatuur blijft bij 8 gr. steken; een teken voor wéér een koude nacht !

Dag 6.

Dit was dan de laatste nacht met nachtvorst (hopen we!) In de loop van de dag: steeds meer zon , geen noord-winden meer en de temperatuur stijgt naar 12 gr. We rijden naar VEENDAM en bezoeken aan de "Ommelanderwijk" een oude "zakenrelatie (sinds 1964) en "praten bij". Vervolgens arriveren we op de mooie Camper­P "Borgerswold" aan de recreatieplas en wisselen ervaringen uit met onze Deense "buren". Na de lunch fietsen we de plas rond en gaan vervolgens naar het centrum van Veendam. Na terugkomst blij ken er al 5 campers op de "P" te staan. Het seizoen lijkt begonnen!

Dag 7.

De dag begint, ondanks betere vooruitzichten, wederom bewolkt en bij een stevige N.O.wind blijft het slechts 9 graden. We bezoeken in Veendam een oud­kIasgenoot van de HBS-Assen uit 1948 En krijgen er een hartelijke ontvangst. Tegen de middag wordt koers gezet naar ASSEN, om het CCN-weekend op camping "Witterzomer" te gaan meemaken. Het zonnetje laat zich van tijd tot tijd zien en de temperatuur loopt op tot 12-13 graden. Op het terrein staan een 80-tal campers en er worden nieuwe contacten aangeknoopt en bestaande relaties verwelkomd. Op de Vrijdagavond wordt in de kantine de gebruikelijke "Camper-klets" gehouden. We ontmoeten er o.m. nieuwe CCN-leden en onze campervrienden Nely en Chiel zijn ook van de partij. De avond verloopt in een gemoedelijke en ontspannen sfeer.

Dag 8.

Na het ontbijt begeven  we ons naar de kantine voor de CCN- ledenvergadering en nemen kennis van al datgene, wat in de vereniging leeft en wordt georganiseerd. ’s Middags komt het zonnetje er lekker bij en stuwt de temperatuur naar een  aangename 15 graden, waarin het goed toeven is. In de middag is er een uitleg van navigatieapparatuur en draadloos internetten op de camping en onderweg. In de avond wordt in de CCN-tent nog genoeglijk nagepraat.

Dag 9.

De lucht is bewolkt, maar het blijft droog en bij 16 gr. is het een stuk zachter, dan de voorgaande dagen. We organiseren een "koffie-ronde" ,om deze CCN happening gezamenlijk af te bouwen en maken er een genoeglijk uurtje van. We nemen afscheid van elkaar met dank aan de (wederom) voortreffelijke organisatie! Na ontzorging vertrekken we en lunchen onderweg. Tegen 14.00 uur bereiken we APELDOORN (met ruim 500 km. op de teller)