C.RIT NO. III 2007 N.DUITSLAND

Camperrit No. III- 2007
Noord­Duitsland (Nieder Sachsen en Schleswig Holstein)

Dag 1.
Vandaag starten we voor al weer onze derde rit. 2007. We benutten de dag voor een verplaatsing  noordwaarts en bezoeken allereerst een camperbedrijf in Hattem, om een noodzakelijk onderdeel voor de watertankdoorvoer op te halen. Vervolgens gaan we naar Vledder (Dr.) voor een bezoek aan de "Museums Vledder" (moderne grafiek, glaskunst en valse kunst). Na de lunch bewonderen we hier een club met "oldtimers" w.o. een aantal Rolls Royces en Bently's, die het museum bezoeken en een prachtig gezicht opleveren. Vervolgen een familiebezoekje in Diever en tenslotte via de A28 naar Hoogeveen voor de Camper-P in het Bentinckspark (zwembad/sportpark) in Hoogeveen­Oost.  De navigatie brengt ons er zonder problemen naar toe. De parking heeft wel erg geleden door de windhoos van enkele dagen geleden. De grond ligt bezaaid met loof, maar de omgewaaide bomen zijn alweer verwijderd.

Dag 2.
Verder gaat het via Assen, Veendam en Winschoten naar de duitse grens en tegen het middaguur bereiken we AURICH in Ost­Friesland (D.) Op de "P" (Alten Bahnhof) vinden we genoeg plaats, om te overnachten. Het weer werkt niet erg meer diverse regenbuien en af en toe zon bij ca. 18 gr. Na 15.00 uur - bezoeken we het centrum, waar we opgewacht worden door een vrolijke drumband ter opluistering van diverse activiteiten (o.a. een beach volleybal toernooi). Tegen het einde van de middag maakt een enorme stortbui aan alle pret een einde!

Dag 3.

Het regent, dus doen we, wat we nooit doen: uitslapen. De regenbuien komen en gaan; er is geen wachten op, dus vertrekken we via de B210 naar Witmund (mooie camper-P) en bereiken HORUMER SIEL, dat aan de  Waddendijk ligt. We maken er een dijkwandeling en zien de Waddenzee in de regen! Op het (gras)strand staan rijen rieten strandstoelen (hier "Strandkörber" genoemd), waarvoor vandaag geen belangstelling bestaat. We rijden door naar de jachthaven, waar ook een Camper-P  is (€ 10.-), die óók staat te verpieteren. Daarom eten we eerst ons broodje en vertrekken naar Hookersiel met WILHEMSHAVEN als eindbestemming. Op de Bantnerstraae 12a is een nieuwe Camper-P (€ 8,-) met alle service, maar ook hier is het nat. In de middag klaart het op en gaan we met de fiets op verkenning uit, De conclusie: Wilhelmshaven zal in W.O.II wel plat gebombardeerd zijn en heeft thans geen enkele authentieke uitstraling meer,

Dag 4.
Kort na het begin van de dag komt de zon erbij. De barometer stijgt en ook de temperatuur loopt op. Mooie dag dus met wolken en zon!  We vertrekken uit Wilhelmshaven naar Varel en rijden rondom de "Jadebusen" en vervolgens door de Wesertunnel en besluiten, om Bremerhaven te gaan bezoeken. We gaan allereerst naar de “Fisschereihaten" en bezichtigen de laatste duitse "zijden­ trawler" GEBR, dat als museumschip is ingericht. We maken kennis met het harde visserijleven aan boord en zijn onder de indruk van de enorme machinekamer en koelinrichtingen. We besluiten hier ons bezoek aan Bremerhaven en rijden door de gigantische containerhaven, waar zelf de navigatie het laat afweten. Bij toeval zien we het richtingbord “Wremen", het uiteindelijke doel van deze dag. We rijden naar de haven van die plaats en zitten hier onder de vuurtoren heerlijk te genieten van zon en zee, om vervolgens in DORUM een leuke plek voor 4 de nacht te vinden op de P&R parking Bahnhof. Hier doen we ons tegoed aan de heerlijk verse rookforel, meegenomen uit Bremerhaven.

Dag 5.
Na onze bevoorrading maken we een korte rit naar CUXHAVEN en vinden bij de jachthaven "Alte Liebe" een zeer grote Caper-P  Helgoland-Kay) voor € 12.-) en botten met een plekje, dat net vrij komt. Hier staan we 1"’ rang voor de enorme zeeschepen, die de Elbe op en at varen, richting Hamburg. Het is j intussen bewolkt met 25 gr., maar het blijft droog. In de middag gaan we fietsen langs de dijk en zien Cuxhaven als badplaats met vele (kunstmatig) aangelegde strandjes met eindeloze rijen "strankörber". Voor de strandtoegang moet betaald worden (€ 2.50 p.p.Kur-tax), zoals bij iedere strandopgang aan de kust. (Een heel verschil met Nederland, waar alles gratis is). Tegen 17.00 uur wordt de grootste warmte verdreven en valt er een bui. ‘s Avonds klaart het op en zien we een zonsondergang op deze langste dag van het jaar tot bijna 23.00 uur en die zet de hemel in volle goed; een  fantastisch schouwspel ll

Dag 6.

Bij het ontwaken een "mager" zonnetje en binnen een uur is het bewolkt. We vertrekken langs de "Grüne Küstenstrasse" (B73) via Hörne naar Freiburg/ Elbe en drinken hier koffie. De camper­ P  is door de kermis ingenomen en kan dus niet gebruikt worden. Verder gaat het stroomopwaarts langs  de Elbe, die echter door dijken aan het zicht wordt onttrokken. Tegen de middag bereiken we de "Fachwerkstadt" STADE  en maken hier een rondgang. De mooie gevels en de knusse grachten zijn echt de moeite waard; een aanrader, dus? Na de lunch het laatste traject voor vandaag:  BUXTHUDE (ten z.w. van Hamburg) We vinden hier een mooie camper-P (gratis) v.v. 5ani­zuil. Na drieën bezoeken we het oude centrum van deze, meer dan 1000 jaar oude stad. Helaas begint het te motregenen en dat is jammer!

Dag 7.

Na een avond en nacht langdurig regen is het bij het ontwaken weer droog en oogt de hemel vriendelijk. Sinds deze reis hebben we een passagier "TRUUS", die ons naar het goede doel leidt. Soms is dat  prima, soms ook niet!! Vanuit  Buxthude moeten we wel  50 km terug om via de pont  de Elbe over te steken en daar hebben we geen zin in. Dat is tegen het "zere been" van Truus. We rijden richting Hamburg en nu blijkt de "navi" van grote waarde! Via he? haventerrein van Hamburg met  reuze containerkranen worden we keurig binnendoor naar de Elbetunnel geleid en verder naar de B431 (Wedel­Elmshoorn) stroomafwaarts langs de Elbe. We rijden Schleswig-Holstein  binnen (ook wel he? duitse Jufland  genoemd) en genieten van een mooie rit door natuur en dorpjes in de route. Eén hiervan, MELDORF, heeft  een prachtige "'Dom", die we bezoeken. Tenslotte willen we naar BUSUM a.d. "Helgolünder Buch?"  De vermelde P. mogen we alleen benutten tot  22 uur en dus zoeken we een “illegale­ P"  pal achter de dijk. Na een verfrissende bui maken we een avondwandeling langs de dijk. Een naderend onweer laat  zich "indrukwekkend" fotograferen!!.

Dag 8.
Aan het begin van de dag wederom met de benenwagen over de dijk van Büsum. Daarna vertrekken we N.W.-waards naar HUSUM. De ringweg aldaar blijk afgesloten en de omleiding laat ons tientallen kilometers omrijden. Langs poIderweggetjes ( " Truus" heeft  er zin in)  gaat het naar Dagebüll. Bij de veerhaven naar de Nord-Friesische Waddeneilanden "den Wyk" , "Arum" en "Langnese" stoppen we voor de lunch. 'Dan vervolgen we onze rit naar NIEBULL, waar een mooie en ruime grasparking is, die tegen de avond plaats biedt aan een 20-taI campers. Als afwisseling nemen we de fiets, om die plaats te verkennen.

Dag 9.

De planning was, om per trein het (schier)eiland SULT  te gaan bezoeken, maar het weer gooit roet in het  etenl! Reeds in de vroege morgen kwamen de buien opzetten en moeten we ons plan opgeven. Het regent "pijpenstelen" als we, na verzorging, vertrekken via de B199 naar REGENSBURG, gelegen aan de "Flensburger Förde" op enkele kilometers van de deense grens. Ondanks de buien gaan we op zondagmorgen de stad bekijken, die een mooie indruk achterlaat. Moe geslenterd, nemen we een uurt je rust. Na drieën klaart het op en wordt  het  aantrekkelijk, om het havengebied met  Scheepsmuseum en een haven met  historische zeilschepen te gaan bezoeken (het bloed kruipt  immers, waar het niet  gaan kan!). Een vriendelijk zonnetje fleurt  alles weer op en we maken vele foto's. Op onze "P" , gelegen aan de oever van de Förde, zitten we "1e  rang" en blijven daar slapen.

Dag 10.

We vertrekken in de regen, maar rond 10 uur word? het droog en dat blijft het de gehele dag. Wel is het benauwd en drukkend warm (25 gr.), maar tot onweer komt het niet. Ons eerste reisdoel is KAPPELN, een vriendelijk stadje met een leuk koopcentrum en een mooie jachthaven aan de ""Kieler Bucht" (Noordzee). We brengen er een paar uur door en na de lunch rijden we 15 km N.O. naar een schattig  visserspIaatsje, MAASHOLM, waar we uitgebreid gaan rondkijken. De P is slechts tot 22 uur vrij voor campers en daarvoor moeten wij een alternatief zoeken. Die gaat  naar ECKERNFORDE, waar we tegen 17.30 uur aankomen op de Camper-P (+ serv.) aan de "Grüne Küstenstrasse" (B76.) Als we nog puf hebben, gaan we vanavond de stad bekijken, maar tegen achten komen de buien, die ons voor "overdag" beloofd waren. We maken er maar een "badder­avond" van !)

Dag 11.
Bij het ontwaken is het droog, dus gaan we eerst Eckernförde verkennen. Een aardige plaats, maar niet méér dan dat! Wel is er hier een echt  zandstrand ` aan de Eckeförder Bucht , maar dat ligt er verlaten bij. Zo langzaam aan beginnen we te twijfellen, of we de zwembroek deze reis nog nodig  zullen hebben? Inmiddels  is de zon verdwenen en gaat de rit verder naar BENDSBURG. We parkeren op de "Parade Platz", het hart van de stad. Na een broodje gaan we na 13.30 uur op s?ap en bezichtigen o.m. de Evang. Christ Kirche Rendsburg­ Neuwerk (1695-1700) Zéér fraai, met de Köningloge, Kanzl uit  1696 , Altaar (1662) en orgel van Arp Schnitger  uitt 1716. Halverwege  onze stadswandelling  weer regen en de temperatuur valt  terug naar een "magere" 13 gr. Volgens het weerbericht  zal de N.W. wind tot stormkracht  aanwakkeren. We parkeren op de Camper­P "Eiderblick" met  55 wagens, mooi aangelegd aan de boorden van de Eider, maar met dit "herfst weer" ook geen opsteker. Als het dan  in de avond wat rustiger is, wordt er maar direct van geprofiteerd. De nacht  brengt  storm tot kracht  11 Bft. (en da's niet niks!) Volgens de berichten kan de boot uit Helgoland niet  meer aanlanden en moeten de passagiers weer terug. Hamburg meldt  veel schade en verkeersstremmingen!

Dag 12.
De storm bereikte ons tegen middernacht, vergezeld van zware slagregens. 's Morgens blijkt  het weerbericht weinig positiefs te bevatten voor de rest van de week. Eerder dan verwacht nemen we het besluit richting huis te gaan. Ondanks waarschuwingen voor  verkeershinder door de storm kunnen we ongehinderd door rijden over de A7 Hamburg en vervolgens de A1 Bremen. Bij WILDESHAUSEN vinden we een mooie Camper-P (A1 afslag (60) bij het Hallenbad en nemen ons voor, om in de toekomst een rit te pionnen naar dit "vergeten gebied" tussen Bremen, Hannover en Osnabrück me? een vriendelijke bevolking en mooi ingerichte “Stellplatzen”.

Dag 13.
Bij vertrek valt er weer eens een bui en het is met  13 gr. wel erg fris. We besluiten, om via de B213 naar Nordhorn te rijden. We weten dan nog niet?, dat er Twee flinke omleidingen zuilen volgen, waarbij ook de navigatie de "kluts kwijt" raakt. Tenslotte  arriveren we NORDHORN en vinden een zeer mooie Camper-P aan de "Vechte-See". De wegbewijzering is prima en de sfeer op de parking is prima. Bovendien blijken de kosten van de P gedragen Te worden door de gezamenlijke middenstand (ii) We hebben er diverse leuke ontmoetingen met collega’s en geven elkaar waardevolle Tips. In de middag maken we een Fietstocht langs de Vechte en bezoeken de goed verzorgde binnenstad van Nordhorn, ais koopcentrum van dit gebied. De zon komt er  intussen steeds beter bij en de Temperatuur loopt  op naar zo'n 18 gr. en dat is nog steeds Te koud voor deze Tijd, maar na een paar volledige  verregende dagen is dit ai weer een laaiende vooruitgang.

Dag 14.
Helaas... van korte duur ! Het weerbericht belooft weer eens regen en we _ besluiten, om huiswaarts Te rijden. Tegen het middaguur arriveren we veilig en wei in Apeldoorn met 1570 km op de Teller. Wat verdere reizen  betreft zuilen we ons de komende hoogseizoen maanden beperken tot een enkele  korte week Tripjes  in Zuid­België.

Eind Augustus gaan we er weer tegenaan met een 4­ weekse reis naar

Z.W.BAYERN en BADEN-WURTEMBURG (Bodensee en Schwarzwald.

Ep & An Smid .
Apeldoorn

Joomla! Foutopsporingsconsole

Sessie

Profielinformatie

Geheugengebruik

Database zoekopdrachten