C.RIT NO. II 2007 Z.FRANKRIJK

Camperrit No. II-2007 Zuid­Frankrijk

 (Hautes Provence­Cöte dAzur­Alpes)

Dag 1.

Rond het middaguur vertrekken we naar VIERHOUTEN, waar we een weekend van de C.C.N. zullen bijwonen. Op de camping Samoza vinden 87 campers een plek op 3 velden en wordt er druk kennis gemaakt.  's Avonds een geanimeerde "camperklets“, waarbij je met volkomen onbekende vreemden aan één tafel de tijd voor "kletst" over onze hobby, om tenslotte  als goede bekenden afscheid van elkaar te nemen.

 

Dag 2.

De Zaterdagmorgen wordt gewijd aan een (langdurige) ledenvergadering en bestuursverkiezing, die niet zonder "slag of stoot" verloopt, maar gelukkig voor een vereniging met 1000 leden, tot een goed einde wordt gebracht. Met een lekker zonnetje wordt buiten verder gepraat en wordt de dag besloten met een gezellige B.B.Q., die de sfeer zeer ten goede komt.

 

Dag 3.

Ook voeren we nog vele gesprekken met buurtjes uit Limburg, Friesland en Gelderland. Daarna gaan we even uitwaaien op de fiets met een lekkere douche tot besluit. Om 17.00 uur wordt, na verzorging, koers gezet naar LAREN(N.H), waar we op de camper­P bij de hockeyvelden de nacht doorbrengen.

 

Dag 4.

Na een mooie wandeling door het Goois Natuurreservaat, vertrekken we naar Bilthoven voor een ontmoeting in de familiesfeer. Rond 16.00 uur gaan we weer op weg naar het Zuiden en besluiten de dag in het Belgische MAASEIK op de camper­P bij de sporthal en zwembad.

 

Dag 5.

Bij warm weer maken we de nodige kilometers en na boodschappen in Eysden  gaat het over de grens richting Luxemburg en Arlon en kort voor de Franse grens vinden we in AUBANGE bij het sportcomplex een (niet officiële) overnachting: -P met de nodige schaduw. Het lijkt compleet zomer en de korte broek gaat aan!

 

Dag 6.

Vanwege de warmte besluiten we om alleen 's morgens te rijden. We passeren de Franse grens (N52) en rijden via de E25 naar Metz en in de richting van MILLERY (voor Nancy) aan de "Moselle", waar we de camper-P opzoeken en we genieten van dit stukje "Paradijs op aarde"!

 

Dag 7.

Ook nu warm, dus vertrekken we om 9.00 uur ri. Epinal, Versoul  en door Beçancon. Van hieruit zuidwaarts ri. LonsSaunier. Bij POLIGNY in de Jura vinden we de camping Manicipal, maar de P blijkt nog gesloten, zodat we met een plekje op het voorterrein genoegen nemen. De verzorging was er wel beschikbaar

 

Dag 8.

's Nachts is er onweer en in de morgen vallen er wat buien. We rijden naar Bourg en Bresse (N83) en vanaf hier is de "aanlooproute" achter de rug en begint het grote "genieten". Via de N75 wordt Amberieux  bereikt, waar we lunchen en een uurtje rust nemen. Het regende nog. Maar net op weg, komt de zon er door (27 gr.) en rijden we vla het prettige dal van de rivier "Cluse des hëpiteaux" (N1504), omzoomt door hoge bergwanden, Vanaf Belley  gaat het door het Rhönedal  en vinden we een P voor de nacht in VIRGIN.

 

 

Dag 9.

Op weg naar Aix­les- Bains aan het zeer grote “Lac da Bouget" hebben we een prachtig uitzicht op het meer en vervolgen naar Chambery. Dwars door de drukke stad vinden we de N6 naar Montmelian , ri. Genoble. Bij Touvet gekomen, gaan we “bergop" naar het "Massif de la Chartreuse" met een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. We houden een rustpauze in St. Hilaire du Touvet, om via dezelfde weg terug te keren (de col "du Coq" blijkt afgesloten) en na afgedaald te zijn vinden we in ST. ISMIER een P. bij de tennisbaan.

 

Dag 10.

Vanuit 5t.Ismier gaan we via de Auto­route (tolwij) door Grenoble naar Pont do Clax en vervolgens naar Chanm­sur- brac. Hier rijden we de "Corniche du Drac" in, met prachtige vergezichten op het stuwmeer van de Drac. Het tweede deel van de "Gorges" voltrekt zich op een smalle en steile D­weg (niet geschikt voor grote campers). We maken vele stops  voor uitzichten en voor de lunch en genieten volop! Vervolgens gaan we naar La Mure en het "l.ac de Loffrey" voor een gastvrije ontvangst op camping "Ser Sirant", die officieel nog gesloten blijkt, maar voor een 6-tal "vroege vogels" een plaatsje wij maakt.

 

Dag 11.

Na verzorging vetrekken we naar La Mure voor inkopen en een tankbeurt en beginnen de rit over de beroemde ROUTE NAPOLEON (N85) richting kust, maar eerst maken we een "ommetje" door het rivierdal "de Drac". De natuur is overweldigend en wordt afgewisseld door kleine dorpjes. Nabij GAP wordt de “Col Bayard" (1248 mtr) genomen, met een lange afdaling naar GAP, een mooie en verzorgde stad Hier gaan we links Ri. Briançon. Na zo‘n 20 km. bereiken we CHORGES, waar we verblijven op de Camper-P municipal van dit vrolijke stadje, dat zeker een bezoek waard is. Rondom de bergen met dreigende wolken; Onweer op komst? Met 20 campers wordt de nacht  doorgebracht.

 

Dag 12.

Geen onweer, maar wel een paar pittige buien in avond en nacht, maar ‘s morgens is het weer vriendelijk, behalve op de cols, waar de wolken zich samenpakken. De rit vandaag is fantastisch! Via de N94 rijden we langs het enorme "lac­de­Serre Ponçon°' met zoveel uitzichtpunten, dat het slecht kiezen is. Bij Pont Savines gaat het via D. 954 vlak langs het waterbekken op wel 1050 mtr. hoogte en langs de rivier Ubaye , die zich op een diepte van honderden meters onder ons bevindt. savinesWe volgen deze rivier tot Barcelonetta (een ZO tal km. van de Italiaanse grens) en, vica-versa richting Sisteron langs de riv. Durance In SISTERON aangekomen, bevindt de Camper­P zich aan de voet van de Citadel en met uitzicht op de Durance en het historische Sisteron. Een wandeling naar de citadel besluit deze dag met onvergetelijke indrukken.

 

Dag 13.

Na een stormachtige nacht met veel regen, lijkt het weer zich de volgende morgen te gaan verbeteren. We vertrekken uit Sisteron via de Rte. Napoleon naar Chateaux - Arnoux, Digne-les-Bains en langs de rivier "Asse de Moriez". Helaas is het van tijd tot tijd regenachtig en dat is jammer, omdat dit traject erg mooi is. In Barrême wordt gestopt, tot het wat opklaart en gaan dan op pad naar St. André- s.Alpes op 890 m. hoogte. Een mooie camper­P (nieuw). maar  verder stelt het dorp niet zoveel voor. De temperatuur bedroeg slechts 10 gr. (was in de voorgaande dagen ca. 26 gr.!) Na de lunch rijden we langs het "Lac de Castillon" en verderop: de rivier VERDON; een schitterende rit met wisselende vergezichten (D955). In CASTELLANE, een schilderachtige plaats, vinden we een prachtige Camper-P (5.­;) dagelijks  door veel campers wordt aangedaan. Een bezoek aan het stadje rondt de dag af.

 

Dag 14.

Na een nacht met regen en kou is het smorgens droog en zien we af en toe de zon. Dat komt goed uit, omdat we de bergen ingaan, om een bezoek te brengen aan de “Grand Cayon du Verdon". Vanuit Castellano rijden we de l> 952 en zien de rivier Verdon honderden meters beneden ons, temidden van indrukwekkende krijtrotsen. Bij het "Point subliem" (783 mtr) hebben we een fantastisch schouwspel. Verderop maken we een lus in de weg en rijden een apart aangelegde toeristische  route van 23 km. via de “Rte des Crëtes"rond de berg "Barris" (1495 mtr), We zien het ene hoogtepunt na het andere met adembenemende uitzichten op de in de diepte stromende "Verdon". Onvergetelijk  Hier doen we het allemaal voort Ook het weer werkt meer halfzon (dus foto's maken) Bij La Palud-s.Verdon vervolgen  we de route D952 weer naar Mustiers­5t Marie en dalen af door het rivierdal “Maire" naar het adembenemende meer "Lac Ste Croix" van grote schoonheid; Bij "LES SALLE­s VERDON" vinden we onze Camper­P met slechts 4 campers en een dorp, waarin iedereen nog in winterslaap lijkt te zijn. In de namiddag vallen er enkele buien, maar dat maakt onze dag niet meer stuk!

 

Dag 15.

Gedurende de nacht is het stormachtig en regent het voortdurend. We besluiten, om ons plan de "Cornische du Verdon" stroomopwaarts te rijden uit te stellen naar een andere keer, omdat we met dit weer niets te zoeken hebben in de berwn. Zelfs de parkeerwacht in Salles~s.\/erdon haalt z‘n geld niet op, zodat we het maar als "gratuit" beschouwen. Onze keuze is, om via de kortste route de Middellandse Zee te bereiken voor beter weer. De schoonheid van de "Provence" ‘ laat ons echter niet onberoerd. Zo rijden we door Aups (Village  antique),Salernes,l.orgues en Vidauban. Dan moet er echter nog een barrière genomen worden in de vorm van het gebergte "Les Maures", dat de kust van het achterland scheidt. Talloze hairpins worden genomen, om tenslotte in het lieflijke GRIMAUD (op luttele km. van de Golf St. Tropez) te arriveren. We rijden, op zoek naar de P. verkeerd en komen "vast" te zitten in de nauwe straatjes met als gevolg zo‘n 80 mtr. in z‘n "achteruit“ tegen een helling van 10%. Ook dát overleven wel Vanaf de P. bij het kerkhof (Pont des Fées) bezoeken we het prachtige Grimaud en beklimmen de burcht­ruïne met uitzicht op de "Golve St. Tropez". Inmiddels is het droog en een voorzichtig zonnetje “fleurt" alles op!

 

Dag 16.

Op deze Zaterdagmorgen worden we wakker met een bedekte lucht, maar je merkt onmiddellijk de milde invloed van het zeeklimaat. Vanaf ons plekje, helemaal alleen, halverwege de berg. waarop de ruïne staat, kijken we naar onze "overburen" op de volgende berg in hun riante “optrekjes" van meer dan 1 miljoen en vinden het leven zo slecht nog niet. We laten het "gaspedaal" met rust en wandelen wederom Grimaud in, om alle verborgen hoekjes te gaan bekijken. Vanaf het middaguur komt de zon er volop bij en vliegt de temperatuur op; Heerlijk weer dus!  Vanaf de P volgen we de uitgezette bergwandeling langs de rivier La Garde met themapunten voor informatie over flora en fauna en zien o.a. hoe de kurk van de karkeik wordt gewonnen. De oude Romeinse stenen boogbrug uit de 12° eeuw over de riv. de Garde, is een waar kunststukje.

 

Dag 17.

Tot besluit van ons 3-daags verblijf in Grimaud brengen we een bezoek aan PORT GRIMAUD, 5 km verder aan de Golf van St. Tropez. Het is zonnig en warm (het weer, dat we in gedachten hadden!). We nemen het toeristentreintje, om de volle (en dure) parkings te ontlopen. Port Grimaud is als satelliet -jachthaven van St. Tropez aangelegd en bestaat uit kilometerslange kanalen, omzoomd door in Provençaalse stijl gebouwde vakantiehuizen, van de bezitters, die hun kapitale jachten voor de deur hebben liggen. Als we uitgekeken zijn op al dit moois, vinden we de doorgang naar het strand en liggen hier lekker een uurtje in de zon, om vervolgens per boot een rondvaart door de kanalen te maken. Het treintje brengt ons weer naar de camper in de bergen.

 

Dag 18.

Deze zonnige dag werd overschaduwd door problemen. Al bü het vertrek in Grimaüd gaat het niet goed. Een foute afslag en een "stukje terug" loopt uit op een confrontatie met een muurtje en een kapotte R.­Achterlicht unit. Door een kortsluiting wil de wagen echter ook niet meer starten en blokkeert het alarmsysteem. Via "Euro­Cross" in Nederland worden we verder geholpen en zij zorgen, dat we worden afgesleept met de “dêpannage" naar Port-Grimaud. Daar worden de startproblemen verholpen en rond 15.30 uur rijden we weer, maar de verlichting is nog steeds defect! We zien een (nieuwe) Camper-P  aan de N98 ri. St. Maxime en moe als we zijn van het vele wachten in de felle zon, strijken we hier neer. En wat gebeurt er: 3 hulpvaardige camperaars uit IJmuiden en bieden aan, onze verlichting te repareren en "plakken en kitten" alles aan elkaar, zodat we morgen weer verder kunnen. “Chapeau" voor deze mensen! Als ze horen, dat we CCN lid zijn, geven ze zich spontaan als nieuw lid op, waarvan één ook nog eens 6 camperplaatsen op eigen erf in IJmuiden aanbiedt. Zoveel problemen en dan zo'n

goede afloop: dát mag gezegd worden!!

 

Dag 19.

Een onrustige nacht door het voortrazende verkeer, ‘s Morgens lopen we via de aangrenzende camping in 10 min. Naar het strand en daar lekker geluierd en gezwommen. Rond 14.30 uur rijden we samen met een collega westwaarts ri. St. Tropez, omdat onze P niet meer beschikbaar is wegens een motorfestival. Via de N98 zoeken we onze weg en slaan af naar RAMATUELLE (bol) en vinden op 50 mtr. van het strand, een Camper­P Municipal (€ 7.- ), waar vele campers staan. In de namiddag gaan we voor de 2° maal deze dog naar het strand met fraai en zonnig weer.

 

Dag 20.

's Nachts een Z.W.-storm en we staan te °‘schudden", maar blijven op 4 wielenl Na verzorging vertrekken we Ri. St. Tropez. Het valt ons op, dat nu overal campers worden geweerd; niet alleen op de parkings, maar ook op de parkeerstroken langs de kust, dus zien we St.Tropez al rijdend; jammer! We volgen de N98 langs de kust en zoeken in Fréjus de camping Municipal, maar vinden niks; ook geen verwijsborden (kamperen schijnt hier niet populair!) Al rijdend parkeren we in een zijstraat van de boulevard. (Rae des Garros). We zitten op loopafstand van het strand (ca. 50 mtr), hebben lekker schaduw en geen druk verkeer en zijn dan ook best tevreden met deze P. Ter hoogte van de zeilschool zitten we heerlijk op het strand en kunnen ook "s nachts prima slapen.

 

Dag 21.

In de voorafgaande avond lopen we tegen problemen op: de koelkast vertikt het, de las van de leuning chauffeursstoel breekt af, en in beide zijruiten van de camper zit een glasbreuk in de bovenhoek, waardoor er condens ontstaat. Het eerste probleem is na 1ä~ dag verholpen; de rest zal moeten wachten tot we thuis zijn. In de morgen gaan we weer naar het strand: weinig wind, veel zon (24 gr.) Om 24.30 uur gaan we rijden op de "bonnefooi" langs de kust; we zien wel, waar we terecht komen en vinden een (niet verboden) F. bij CAP ROUX, even voorbij AGAY (N98). Een pracht plaats met de volle breedte Mediterranêe vóór ons en achter ons de rode rotsen van CAP ROUX. Het enige nadeel is de doorgaande weg achter ons, die wat onrust kan brengen. Het hoort  erbij!

 

Dag 22.

Deze dag had drie gezichten: als eerste: de schitterende kustweg met enerzijds de mediterranêe en anderzijds het gebergte "Pic de l' Ours" (ca 300-450 mtr). Hier geen stranden, maar ruige kliffen in de kust. Het ene uitzicht nog fraaier, dan het andere! (Rte Miramar en La Napoule). Het tweede deel: de doorgang door CANNE5: druk, mondain, verkeerschaos en   ...... -....parkeren voor"Camping­cars interdit". Vervolgens is de weg door de stad naar de Rte

Napoleon slecht te vinden, dus rijden we diverse malen verkeerd. Uiteindelijk de goede route (Digne-les Bains) en kunnen we opgelucht adem halen. Het derde deel: naar Grasse, (N85) 'n flinke stad, die tegen de berg is "geplakt" met eveneens verkeerstechnisch een moeilijk te ontwarren knoop. Bij het verlaten van de stad bergop:  een fantastisch uitzicht! Bij St. VALLERIE de THIEY zoeken we en vinden we een mooie P. bij de tennisbaan en een zeer groot grasveld, met bloeiende kastanjebomen omzoomt.

 

Dag 23.

De zon kietelt ons in het gezicht: opstaan! We rijden een stukje naar het "toilet publique" om onze watervoorraad op peil te brengen en vervolgens, om onze levensmiddelen aan te vullen. We hebben plannen voor het bezoeken van een grot in de nabijheid, maar zien er van af. Een beetje veel geweest, gisteren en dus terug , naar onze oude P. bij grasveld en kastanjebomen, omzoomt door de bergen. 5 'middags, in een vlaag van ijver, wordt de waterpomp, die al dagen piept en kreunt vervangen en gelukkig, alles doet het weer. Dan, lekker loom, zittend in de warme Meizon, genieten van spelende kinderen en volwassenen, die zittend in de schaduw hun kleedjes uitspreiden om te gaan picknicken. Wij doen er aan mee en gaan buiten eten met wijn, stokbrood en franse kaas. Een heerlijke "genietdag" in Vailerie-s. Thiey, om even tot rust te komen.

 

Dag 24.

Op deze zonnige zondagmorgen bezoeken we allereerst de weekmarkt van Vallier en vertrekken tegen elven voor een stukje rijden via de Rte Napoleon. Nog maar net vertrokken, rijden we 5 km. bergop naar de Pas de la Faye (1.090 mtr) met mooie vergezichten. Verderop passeren we Montagne de Thiey en het dorp Escagnolles. Dan weer klimmen naar 1170 mtr. (Col de la Valtreière), om afdalend in CASTELLON uit te komen, waar we op dezelfde P. overnachten als op dag 13.

 

Dag 25.

De dag begint bewolkt, maar na enige tijd is de zon er weer bij. Dat komt goed uit. Vandaag rijden we de Corniche du Verdon stroomafwaarts tot La Moustiere·St. Marie en stroomopwaarts: de Grand Canyon du Verdon naar TRIGANCE, waar we een comper-P (municipal) voor de nacht vinden. Voor het echter zover is, komen we superlatieven te kort, om te beschrijven, wat we allemaal te zien. De immense natuur en de kracht van de VERDON om een dergelijke Canyon te vormen, zijn onbeschrijfelijk. Was de heenweg uit Castellane al fantastisch, de terugweg vanaf Mustiers langs het Lac du Croix èn de Grand Canyon is nog indrukwekkender! Via het dorp Ai Guines stijgen we naar 1200 mtr. (cirque Vaumale)en hebben een adembenemend uitzicht op de Canyon du Verdon als: Falaize de Coveliers, pont du látufen en Balcon de la Mescia. 90 Km rondrit en een kleine dag later landen we in het Provençaalse TRIGANCE, vol indrukken over deze mooie dag. Een wandeling door het pittoreske Trigance besluit de dag.

 

Dag 26.

Na een rustige nacht besluiten we de rondrit Cornische du Verdon naar Castellane.  Daar wordt weer de Rte. Napoieon opgepakt (N85) en begint de klim naar de Col de Legrès (1148 mtr), waarvan we een prachtig uitzicht hebben op Castellano. Vervolgens langs de "Asse" naar Barrême en Digne-ies­Bains. Hier aangekomen

moeten we door het centrum, maar de weg"franse Alpen" (0900) is goed aangegeven. Bij La Javie stoppen we, maar vinden we het dorp te klein. Na ca. 13 km. links af (D900a) ­ een smalle D-weg rond de Mnte Blayeuisom (2189 mtr) en retour naar de D900. We passeren “Levernet" (een chaltdorp voor de wintersport) en zien de hoge franse Alpen, bedekt met sneeuw. In SEYNE­s.AlPEN  is een mooie P. , lekker rustig en "gratuit" op ca. 1150 mtr hoogte, We maken een rondwandeling ‘ door het dorp en bezoeken het slot "Vauban" (1693-1867), om kennis te maken met de geheimen van de Middeleeuwen. Het weer is zonnig, maar wel fris (14/15 gr.)

 

Dag 27.

Bij het ontwaken is het koud (minder dan 3 gr.) Het winterdekbed erbij, was echt nodig! De zon warmt alles snel op en we vertrekken tegen 9.30 uur en gaan vanuit Seyne via de D900, maar nemen, per abuis 4 km. verder de 0900c, angstig smal, maar adembenemend mooi gaat het langs het rivierdal "Blanche" en daarna rechts de D900b langs de "Barrage de Serre-Ponçon" en het meer van die naam. Eerst vóór Le Lauzet-Ubaye slaan we of naar de D954 ri. Sanánes. Al rijdend vinden _ we bij een klein kerkhof a/h meer ((Ubaye) een inrit, die ons tot de oevers van het meer brengt. Een prachtige "Natuur­P." om te overnachten. s'Middags krijgen we bezoek van een heuse schaapskudde en schieten de nodige foto's. Er zit een ”halo" om de zon en van uit het Z.W. komt bewolking .... .."..,

 

Dag  28.

Half bewolkt bij 20-24 gr-., maar in de bergen hangen zware wolken. We besluiten, om de oevers van het Lac Serre-Ponçon te volgen tot SAVINES ­~le ­LAC en zien vóór de brug een mooie Camper-P (incl. verzorging gratis). We besluiten,hier te blijven en andere activiteiten te doen, mede om de drukte op Hemelvaartsdag te ontlopen. Dus worden de fietsen maar weer eens gepakt, maar helaas valt dit tegen, vanwege te veel stijgingen. De moderne kerk trekt onze aandacht door de zeer kunstzinnige glas­in­lood ramen in moderne zetting. Voor de middag boeken we een boottocht op het meer, maar die gaat i.v.m. te geringe belangstelling niet door. Bij het (steen)strand van de zeilschool liggen we te genieten van water en zon en hebben een rustige dag.

 

Dag 29.

Deze dag begint "stralend" en blijft het ook. We vertrekken vanuit 5avine­ le~Lae en volgen de N93 ri. Embrun en hebben (deels) nog zicht op het Lac­5erre Ponçon en de riv. Durance. We passeren St. Crêpin en La Roche. Bij l..argentière­la- Boome gaan we de brug over en komen in het rivierdal van de Gyronde, met enkele kilometers verder: PUY-5t.VINCENT. Bij de brug rijden we langs een smalle weg naar de Camping Municipal (op 1000 mtr. hoogte) voor een overnachtingplaats. De camping blijkt nog geheel verlaten, maar de kampeerplekken bij de Gyronde en de Alpenwei met in de verte de besneeuwde toppen van de Alpen maken dit tot een "droomplek". In de middag maken we een mooie wandeling langs de rivier en voor de rest zien we geen mens, alleen natuur!

 

Dag 30.

Via Vallouise bereiken we weer Largentière en de N94 richting Briançon. Vanaf hier begint de route "Hautes Alpes", die de Valêe de la Guisane volgt met, uiteindelijk: Grenoble. We passeren Chantemerle en le Montier-l.Bains (allemaal wintersportplaatsen met mooie chalets en hotels). De weg is prachtig en brengt ons in verrukking. Op de COL du LAUTERT (2058 mtr) zijn we vlak bij de sneeuw en klauteren naar een hoger gelegen uitzichtspunt. Hier begint tevens de aanloop van de Mate. GALIBIER (2704 mtr) , bekend van de Tour de France, We stijgen S km naar de top en genieten van een fantastisch uitzicht over het MA5$IFOdes­­E€RIN5 met hun besneeuwde toppen. Hierna weer een steile afdaling naar het beginpunt. waar we op de P. tegenover Col LAUTERET staan met het "grootste balkon", dat er bestaat. Een grandioze dag met stralend weer!

 

Dag 31.

's Nachts een harde wind en het weer lijkt te kantelen, maar in de loop van de dag meer zon en wordt het warm in de dalen. Vanuit onze P. zakken we in een afdaling van wel 20 km. zo'n 1000 mtr. We passeren La Grave en de route "Cornbe  de Maiaval" langs de riv. Romanche is prachtig. De barrage du Charnbon wordt gepasseerd en we rijden door diverse tunnels. Bij Bourg­dOisans gaat het 12 km. bergop naar ALPE 'HUEZ op 1972 mtr. hoogte. Onze verwachtingen worden niet waargemaakt. Alpe d'Huez blijkt een grote en luxe wintersportplaats met grote hotels en chalets en is nu uitgestorven. In Juli, bij de Tour de France, zal het wel weer druk zijn, Zelfs de Camping Municipai blijkt gesloten, dus verzorgen/ontzorgen we ons maar bij het Toilet Publique. Bergàf gaat het een stuk sneller en we stoppen in Bourg-­dOisons, dat in een rustige zondagmiddag verkeert. Op zoek naar een overnachtingplaats vervolgen we onze rit (N91) door de Gorge La Romanche en _ landen, vlak vóór Grenoble in VIZILLE, waar we in een buitenwijk een rustige P. voor de nacht vinden. De buurtkinderen proberen onze kennis van de franse taal uit en houden ons goed bezig!

 

Dag 32.

Een rustige nacht en warmte in het verschiet. We laten het Massif­des- Ecrin achter ons en ruilen die in voor lagere bergen (óók mooi) We bereiken Grenoble en zijn er vla de "ring" vlot doorheen. Vervolgens de N90 naar Chamberr·y en niet, zoals op de heenweg, dóór de stad, maar via de tolvrije snelweg eromheen naar Aix-les-Bains (N201). We zoeken naar een mooie plek aan het Lac du Bouget, maar dat valt tegen. We geraken door het tussenliggende gebergte (850 mtr hoog) te ver verwijderd van de meeroever en steken dit gebergte over via een smalle D~ weg met een steile en bochtige afdaling over 2 km. naar de meeroever. Omdat daar parkeren niet mogelijk is, vinden we een goede P. in CHINDRIEUX achter het schoolgebouw, waar we dan wel geen water zien, maar rustig kunnen slapen.

 

Dag 33.

's Avonds is het nog 26 gr. en er dreigt onweer.-., maar het blijft droog. Ter afsluiting van de rondrit Lac du Bouget gaan we in Riffieux links naar Amberieux-e-Bain. Een rit die ons door het mooie dal van de riv. "Cluse" voert met hoge bergwanden aan beide zijden. Het betekent ons afscheid van de franse bergen, want bij Bourg­en Bresse wordt het al veel vlakker en begint de eigenlijke thuisreis naar Nederland. Via de N79 wordt MACON bereikt en rijden we langs de oevers van de riv. Saone in noordelijke richting door Tornus. Bij CENNECEY-le GRAND stappen we op de Camper-P. (zonder schaduw) met temperaturen van tegen 30 gr. Een rondgang leert ons, dat in Cennecey de resten van een middeleeuwse burcht en burchtkerk gezichtsbepalend voor de plaats zijn.

 

Dag 34.

De zomer draait “¤p volle toeren" en al rijdend proberen we het hoofd koel te houden met de nodige kilometers voor de wielen. De route bestaat uit: Chalon-s. Saone, Chagny, en Beane (N6), om dan naar Dyon en Langres (N74) te rijden. In GONCOURT zoeken we de Camper-?. op; prachtig gelegen in de Haute Marne aan de riv. "'Meuse" aan de weg Nancy- Dyon.

 

Dag 35 en 36.

De voorlaatste etappe gaat naar MILLERY ten N. van Nancy (afsl.25 Belleville) Ook op de heenweg was dit onze favoriete plekje aan de "Moselie" en we zijn van pion, hier twee nachten te blijven en te genieten van zon en natuur. Voor het zover is, bezoeken we Neufchateau, om inkopen te doen. Via de N74 rijden we naar Toul en de tolvrije autoweg Nancy. Na enige tijd bereiken we MILLERY en willen hier een beetje "bijkomen" van de intense reis door Haute Provence, Rivièra en Alpes-Hautes.

 

Dag 37.

Nog nagenietend van twee nachtjes Millery en het meer dan prachtige weer met veel zon en tegen de 27 gr. gaan we weer op pad, om de laatste twee etappes naar huis af te leggen. Met half zon en nog steeds warm gaat het via de A31 naar Metz, Longwy en Arlon, op weg naar Luik en Maastricht. Na een dikke 350 kin. vinden we het genoeg en besluiten om, evenals op de heenweg in het Belgische MAASEIK onze nachtstop te maken. Ook nu staan we op de gloednieuwe P­·4 bij de sporthal/zwembad.

 

Dag 38.

Op de slotdag van onze Frankrijk trip rijden we via de bekende wegen noordwaarts. De regen valt "met bekken" uit de lucht; we zijn weer in Nederland  Tegen het middaguur bereiken we APELDOORN met 3750 km. op de teller. Moe, maar voldaan over deze prachtige rit !!

 

EP & AN SMID

Joomla! Foutopsporingsconsole

Sessie

Profielinformatie

Geheugengebruik

Database zoekopdrachten